A Safari egyik új technológiája biztosan nem fog tetszeni a Google-nek és más online hirdetési szolgáltatóknak, nem is valószínű, hogy a szabályozók beavatkozása nélkül felkarolnák az ötletet.

Az Apple WebKit blogja szerdán tett közzé bejegyzést a Safari böngésző egy új, egyelőre kísérleti fázisban lévő technológiájáról, amely már a Safari Technology Preview 82-es, májusi kiadásában is megtalálható. A Privacy Preserving Ad Click Attribution For the Web néven hivatkozott megoldás lényege, hogy a kattintások hozzárendelésének (click attribution) folyamatából kiiktassa az invazív cross-site tracking megoldásokat, amelyek a felhasználókat a különböző oldalak között is képesek követni.

Az ilyen hozzárendelés az olyan esetekben érdekes, amikor a felhasználók akcióját (mondjuk egy hirdetési banner lekattintását) összekötik egy másik eseménnyel (egy tényleges online vásárlással), lehetőséget adva a hirdetőknek, hogy mérjék és elemezzék a hirdetési megoldások hatékonyságát. Az Apple ebből a folyamatból próbálná meg kiszűrni az olyan harmadik félnek mínősíthető résztvevőket, mint a hirdetési kiszolgálókat, a kereskedőket és más szereplőket, illetve az általuk használt sütiket és a tranzakciós információk közvetlen forgalmazását.

A lényeget a böngésző saját maga is intézhetné

A kényszerű bizalmi elv ugyanis aggályosnak és kockázatosnak számít abban a felállásban, amikor a felhasználói adatok és visszajelzés-azonosítók (tracking identifier) meglehetősen entropikusan pattognak ide-oda a különböző szolgáltatók között. Mindezt úgy kell elképzelni, hogy a Google keresőjében például egy szponzorált találat lekattintásával a kereskedő oldaláról visszaérkezik a lekérés a konverziós követőkódra (tracking pixel), amit aztán a közvetlen visszajelzés követ a felhasználói interakcióval kapcsolatban.

A javaslat egyebek mellett biztosítaná, hogy a szóban forgó azonosítók egyedi értékekkel működjenek, és a hirdetési kiszolgálónak küldött visszajelzést is a böngészőn belül oldaná meg. A hirdetések lekattintását rögzítenék, a browser pedig az esetleges konverziót egy limitált azonosítási tartományon belül igazolná vissza. Amint létrejön valamilyen megfelelés, elindul egy véletlenszerű, 24 és 48 óra közé belőtt számláló, a lejáratkor pedig a böngésző visszaküld egy átmenetileg érvényes, állapot nélküli POST kérést a már ismert helyre.

A kommentárok a megoldással kapcsolatban megjegyzik, hogy az jól illeszkedik az Apple újabban elfoglalt "morális felsőbbségéhez", vagyis a felhasználói jogokat védő technológiák felvonultatásához a felhasználók megfigyelésére épülő üzleti modellekkel, a Google-lel, a Facebookkal és mindenki mással szemben. Ennek megfelelően a biztonsági szakemberek üdvözlik az Apple mostani javaslatát is, de sok megszólaló azt is világossá teszi, hogy az új protokoll túl nagy változást jelentene ahhoz, hogy az online hirdetési technológiákban megtalálják a megfelelő alkalmazását, és széles körben be is vezessék.

Valósznű, hogy odaát nem lesz nagy a lelkesedés

Más lehet a helyzet a szabályozókkal, az ő oldalukról ugyanis lényeges szempont, hogy a felhasználók követése mára politikai téma lett. A hirdetési ipar nyilván nem lesz elájulva az olyan ötletektől, amelyek nyomán kevesebb információt gyűjthet be az emberekről, amit jól mutat a követés letiltása (do not track) funkciókkal és más kezdeményezésekkel szembeni érdektelenség, halogatás, ellentéstes célú lobbizás vagy a projektek sima ellehetetlenítése.

A hirdetési kiszolgálók háborújában egyébként egy ilyen új technológia hatása sem lenne egyértelmű: a Google a maga részéről így is szkenneli a felhasználók levelezését, és pontosan tudja, hogy mit, mikor, kitől vásároltak. Más helyzetben lenne például az Amazon, ahol már a rendeléseket visszaigazoló e-mailekből is kihagyják a szóban forgó termékek listáját, nehogy ahhoz a Google vagy más szolgáltatók is hozzáférhessenek, és helyette a rendelés részleteit odébb kattintva, egy amazonos bejelentkezést követően lehet csak megtekinteni.

Amennyiben az Apple javaslata vagy bármely más, a személyes adatok védelmét célzó hozzárendelési megoldás támogatásra talál, azt a szakértők szerint a konverziós utak feltérképezését biztosító platformok sínylenék meg a leginkább. A most tárgyalt elképzelés egyébként nem jelent általános ellenszert a netes hirdetésekkel kapcsolatos csalásokra, amelyek ennél sokkal tágabb kérdéskört jelentenek, de a kattintsok hozzárendelésével operáló csalások (a kamu mérések vagy a kattintások utáni jutalék lenyúlásának) szempontjából mindenképpen érdekes lenne.

Biztonság

Van az a pénz... Kivették a kínai App Store-ból a WhatsAppot és Threadset

Peking szerint a Meta két mobil appja nemzetbiztonsági aggályokat vet fel.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.