A vállalat szerint a technológia korlátai egyelőre nyilvánvalóak, és bizonyos munkafolyamatokat egyáltalán nem lehet belátható időn belül robotizálni.

Tévedésre alapul az az általános várakozás, hogy az Amazon nemsokára teljesen automatizált raktárakkal fog dolgozni, mivel még arra is legalább egy évtizedet kell várni, hogy egyáltalán lehetőség legyen egy rendelés feldolgozásában az emberi dolgozók munkáját az elejétől a végéig gépesíteni. A technológiai lehetőségek a gyors fejlődés ellenére is korlátozottak, és az emberek felsőbbrendű kognitív képességeit a továbbikban sem lehet majd nélkülözni – idézte a Reuters csütörtöki beszámolója az Amazon Robotics illetékes vezetőjét.

Az Amazon kiszolgáló mobil robotikai rendszereit fejlesztő leányvállalatának igazgatója, Scott Anderson a hírügynökségnek nyilatkozva úgy fogalmazott, hogy a társaság egyelőre nem találta meg például a csomagolási feladatok automatizálásának módját. Más folyamatokban, így az árucikkek a raktárakon belül való mozgatásában, már komoly eredményeket értek el, de bizonyos feladatok még sokáig a humán dolgozókra hárulnak majd: az Amazon már több mint 100 ezer darab robotot használ, de ehhez egyedül Észak-Amerikában további 125 ezer ember főállású munkájára is szüksége van.

A banánon és a szappanon még elcsúsznak a robotok

A vállalat 2012-ben a Kiva Systems 775 millió dolláros felvásárlásával hozta létre az Amazon Robotics részleget. Ennek elsődleges célja az olyan megoldások létrehozása volt, amelyek az árut eljuttatják a csomagolást és kiszállítást végző alkalmazottakhoz. A dobozok és ládák olyn hordozható tárolókon pihennek, amelyeket a rendeléseknek megfelelően kis méretű robotok mozgatnak a megfelelő helyre. A robotok vezeték nélküli hálózaton keresztül kommunikálnak a rendeléseket kezelő szerverekkel, és a padlón elhelyezett vonalkódok alapján tájékozódnak.

Az Amazon természetesen eg nagy csomó oylan technológiával kísérletezik, ami valamilyen módon segíti az árucikkek eljuttatását a vásárlókhoz. A lehetőségek korlátait azonban jól mutatja, hogy a friss élelmiszereket is kezelő raktárakban még egyáltalán nem állítottak munkába robotokat, legyen szó akár a legegyszerűbb anyagmozgatási feladatokról. Ezt az olyan, egyszerűnek tűnő problémákra lehet visszavezetni, mint mondjuk a kevésbé és jobban megérett banánfürtök megkülönböztetése, amit a robotok egyszerűen nem képesek értékelhető módon elvégezni.

A helyzet a többi területen sem egyértelmű, így az emberek sokkal megbízhatóbban képesek például szappanokkal teli rekeszekkel manúverezni, és aztán a szappanokat papírdobozokba helyezni a kiszállításhoz. A csomagolás mellett bizonyos esetekben nehezen automatizálhatók az olyan egyszerű műveletek is, mint amilyen a dobozok megfelelő elhelyezése a polcokon. Az Amazon egyébként csak az USA-ban 110 nagy raktárat üzemeltet, 45 helyszínen történik az áruk válogatása, és további 50 állomáson keresztül végzik a kiszállításokat.

Az emberek gépies kezelése nem az automatizálás része

A társaság a hatékonyság növelését pillanatnyilag a szállítási és kézbesítési folyamat fejlesztésében keresi, így az Amazon Prime előfizetőknek ígért, egy napon belüli kiszállítást sem a raktárak magasabb szintű automatizálásával valósítaná meg. A standardok persze már eleve igen szigorúak, hiszen a mostani követelmények szerint az online rendeléstől számított négy órán belül minden egyes terméknek el kell hagynia a raktárat, de a korábbi két napos Prime garancia lefelezése legelsősorban nem ezen a területen dől majd el.

Bár ennek alapján a teljesen automatizált raktárak még messze vannak, az Amazont gyakran vádolják azzal, hogy az emberi munkaerőt is úgy kezeli, mintha egyszer használatos gépekről lenne szó. tavaly egy toborzást támogató, mesterséges intelligenciára épülő eszközből lett kisebb botrány, amely magától megtanulta a nők hátrányos megkülönböztetését, legújabban pedig a dolgozók teljesítmény-értékelését végző, sőt az elbocsátásokat is intéző rendszer szerepelt a hírekben. A vállalatnál hosszú évek óta panaszkodnak az embertelen munkakörülményekre, amit az amerikai munkások minimális órabérének tavaly novemberi, 15 dollárra való feltornászása lett volna hivatott ellensúlyozni.

Közösség & HR

A befektetőknek kezd elegük lenni a Tesla önvezetős marketingjéből

Egy újabb baleset ismét megnyomta a Tesla részvényárfolyamát, a profitról szóló ígérgetést az önvezető technológia bizonytalansága is beárnyékolja.
 
Ha nem sikerül megválaszolni azokat a biztonsági kihívásokat, amelyek az informatikai fejlesztések még mélyebb integrációjával járnak, nem teljesedhet ki a gyártóipar negyedik forradalmát elhozó trend. Lehetőségek és buktatók.
A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.