Bár összességében az elemzői konszenzusnál bő félmilliárd dollárral nagyobb bevétellel zárta idei második negyedévét az Alphabet, a piac nem volt maradéktalanul elégedett ezzel a teljesítménnyel. A zárás utáni kereskedésben a cég részvényeinek árfolyama 2 százalékkal esett. Elemzők ezt a hirdetési bevételek növekedésének lassulására vezetik vissza.
Ami a konkrét számokat illeti: a teljes nettó bevétel éves összevetésben 14 százalékkal nőtt: a tavalyi 74,6 milliárddal szemben 84,7 milliárd dollár lett (az elemzőik 84,2 milliárdot vártak). Ennek zömét a hirdetések hozták: 64,6 milliárd dollárt szemben a tavalyi 58,1 milliárddal. A 11 százalékos növekedés azonban azt jelenti, hogy a szegmens bővülése lelassult, mert a hűvös gazdasági klíma a hirdetési kedvet is hűtötte.
A hirdetési üzletág motorja továbbra is a Google Search. Ez a terület 13,8 százalékkal nőtt, 42,6 milliárdról 48,5 milliárd dollárra. Közel hasonló mértékben, 13 százalékkal nőtt a YoutTube hirdetési bevétele, 7,7 milliárdról 8,7 milliárd dollárra. A Google Network (ez a partneroldalakon keresztüli értékesítést jelenti) 7,4 milliárddal zárta a negyedévet, amely 5 százalék mínuszt jelent éves összevetésben (tavaly 7,9 milliárd dollár).
A forgalomszerzési költségek (Traffic Acquisition Cost, TAC) az elemzői várakozásnál kisebb mértékben, 6,8 százalékkal, 13,4 milliárd dollárra nőttek.
Az árfolyam esését elemzők elsősorban a YoutTube eredményeire vezetik vissza. Hiába a világ legnagyobb videómegosztója, és hiába nőttek a bevételei 13 százalékkal, a piac szerint pozícióit már középtávon is erőteljesen fenyegetik a kihívók, mindenekelőtt a TikTok.
Az eredmények közzététele utáni elemzői konferenciahíváson előkerült az a probléma is, hogy a mesterséges intelligencia alkalmazása a keresésben jelentősen megdobhatja a Google költségeit. Sundar Pichai vezérigazgató ugyanakkor azt állította, hogy sikerült ezeket a költségeit változatlan szinten tartani. A fejlesztésekben most két területre koncentrálnak: a késleltetés csökkentésére, valamint arra, hogy a kereséseket kiszolgáló modellméretet a lekérdezések összetettségéhez igazítsák. Elsősorban utóbbi segítheti a költségek kordában tartását.
A vártnál jobban erősödött a felhő
Google Cloud közel 10,4 milliárd dollárt hozott. A szegmens két pozitívumot is fel tud mutatni. Egyrészt az elemzői várakozásoknál (10,2 milliárd) jobban teljesített, másrészt ez volt az első negyedév, amikor a bevételei meghaladták a tízmilliárdot.
Az elemzői konferenciahíváson Ruth Porat pénzügyi igazgató külön hangsúlyozta: a felhős bevételekben már jelentős szerepet játszik a mesterséges intelligencia. Konkrét számok nélkül azt állította, hogy a GCP-ben elérhető MI-infrastruktúra és a felhőalapú generatív MI szolgáltatások összességében már több milliárd bevételt generáltak, és azokat több mint kétmillió fejlesztő használja.
Szépen lépeget előre az Alphabet önvezetős leányvállalatra, a Waymo, amely 365 millió dollárt bevételt hozott az előző évi 285 millió dollárral szemben. Egyelőre azonban még főleg viszi a pénzt: Porat az elemzői konferenciahíváson jelentette be, hogy a következő néhány évben további 5 milliárd dollárt fektetnek a leányvállalatba.
Lassan, de biztosan bővülnek az önvezetésre épülő szolgáltatások. A Waymo a második negyedévben tette általánosan elérhetővé robotaxi szolgáltatását San Franciscóban. Sundar Pichai azt állította, hogy San Franciscóban és Phoenixben összesen több mint 50 ezer fizetett fuvart bonyolítottak az önvezető autók.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak