De Sundar Pichai vezérigazgató szolgálhatott jó hírrel is a befektetőknek: a Google Cloud bevétele először lépte át a 10 milliárd dollárt.

Bár összességében az elemzői konszenzusnál bő félmilliárd dollárral nagyobb bevétellel zárta idei második negyedévét az Alphabet, a piac nem volt maradéktalanul elégedett ezzel a teljesítménnyel. A zárás utáni kereskedésben a cég részvényeinek árfolyama 2 százalékkal esett. Elemzők ezt a hirdetési bevételek növekedésének lassulására vezetik vissza.

Ami a konkrét számokat illeti: a teljes nettó bevétel éves összevetésben 14 százalékkal nőtt: a tavalyi 74,6 milliárddal szemben 84,7 milliárd dollár lett (az elemzőik 84,2 milliárdot vártak). Ennek zömét a hirdetések hozták: 64,6 milliárd dollárt szemben a tavalyi 58,1 milliárddal. A 11 százalékos növekedés azonban azt jelenti, hogy a szegmens bővülése lelassult, mert a hűvös gazdasági klíma a hirdetési kedvet is hűtötte.

A hirdetési üzletág motorja továbbra is a Google Search. Ez a terület 13,8 százalékkal nőtt, 42,6 milliárdról 48,5 milliárd dollárra. Közel hasonló mértékben, 13 százalékkal nőtt a YoutTube hirdetési bevétele, 7,7 milliárdról 8,7 milliárd dollárra. A Google Network (ez a partneroldalakon keresztüli értékesítést jelenti) 7,4 milliárddal zárta a negyedévet, amely 5 százalék mínuszt jelent éves összevetésben (tavaly 7,9 milliárd dollár).

A forgalomszerzési költségek (Traffic Acquisition Cost, TAC) az elemzői várakozásnál kisebb mértékben, 6,8 százalékkal, 13,4 milliárd dollárra nőttek.

Az árfolyam esését elemzők elsősorban a YoutTube eredményeire vezetik vissza. Hiába a világ legnagyobb videómegosztója, és hiába nőttek a bevételei 13 százalékkal, a piac szerint pozícióit már középtávon is erőteljesen fenyegetik a kihívók, mindenekelőtt a TikTok.
 

 

Az eredmények közzététele utáni elemzői konferenciahíváson előkerült az a probléma is, hogy a mesterséges intelligencia alkalmazása a keresésben jelentősen megdobhatja a Google költségeit. Sundar Pichai vezérigazgató ugyanakkor azt állította, hogy sikerült ezeket a költségeit változatlan szinten tartani. A fejlesztésekben most két területre koncentrálnak: a késleltetés csökkentésére, valamint arra, hogy a kereséseket kiszolgáló modellméretet a lekérdezések összetettségéhez igazítsák. Elsősorban utóbbi segítheti a költségek kordában tartását.

A vártnál jobban erősödött a felhő

Google Cloud közel 10,4 milliárd dollárt hozott. A szegmens két pozitívumot is fel tud mutatni. Egyrészt az elemzői várakozásoknál (10,2 milliárd) jobban teljesített, másrészt ez volt az első negyedév, amikor a bevételei meghaladták a tízmilliárdot.

Az elemzői konferenciahíváson Ruth Porat pénzügyi igazgató külön hangsúlyozta: a felhős bevételekben már jelentős szerepet játszik a mesterséges intelligencia. Konkrét számok nélkül azt állította, hogy a GCP-ben elérhető MI-infrastruktúra és a felhőalapú generatív MI szolgáltatások összességében már több milliárd bevételt generáltak, és azokat több mint kétmillió fejlesztő használja.

Szépen lépeget előre az Alphabet önvezetős leányvállalatra, a Waymo, amely 365 millió dollárt bevételt hozott az előző évi 285 millió dollárral szemben. Egyelőre azonban még főleg viszi a pénzt: Porat az elemzői konferenciahíváson jelentette be, hogy a következő néhány évben további 5 milliárd dollárt fektetnek a leányvállalatba.

Lassan, de biztosan bővülnek az önvezetésre épülő szolgáltatások. A Waymo a második negyedévben tette általánosan elérhetővé robotaxi szolgáltatását San Franciscóban. Sundar Pichai azt állította, hogy San Franciscóban és Phoenixben összesen több mint 50 ezer fizetett fuvart bonyolítottak az önvezető autók.

Cloud & big data

A macskanyávogást is lefordítaná a kínai mesterséges intelligencia

A tudósok régóta kutatják, de sokkal közelebb nem kerültek az állatok kommunikációjának emberi nyelvre ültetéséhez. A Baidu legújabb MI-modelljének áprilisi bemutatását követően ebbe az irányba is tenne egy nagy lépést.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.