Közel 50 ezer felhasználó vélményét tükrözi az a kutatási beszámoló, amelyet az Ericsson ConsumerLab tett közzé az 5G-s hálózatokkal kapcsolatos fogyasztói véleményekről. A felmérést idén április és július között végezték 37 országban, így az ebből kapott eredmények összesen 1,7 milliárd ember, köztük 430 millió 5G-felhasználó hozzáállását tükrözik.
A megkérdezés idején már érezhető gazdasági problémák a válaszok alapján nem különösebben tántorítják el a fogyasztókat, ami az Ericsson szerint azt jelzi, hogy a legújabb kommunikációs technológia elterjedése továbbra is gyors ütemű lehet. A szolgáltatók számára viszont fontos részlet, hogy az újonnan csatlakozó tömegek elvárásai várhatóan máshogy alakulnak majd, mint az 5G-t elsőként kipróbáló, technológiai újdonságokért lelkesedő korai felhasználók esetében.
A kutatás az összegyűjtött információk alapján hat kulcsfontosságú trendet azonosított, amelyek várhatóan meghatározzák majd az 5G-s mobilkommunikáció rövid- és középtávú jövőjét.
Válságálló
A kutatás egyik legfontosabb megállapítása, hogy az előfizetők egy jelentős része a gazdasági nehézségek ellenére is lecserélné 2023-ban 4G-s készülékét és előfizetését egy 5G-képes megoldásra. Ez a felmérés szerint az okostelefon-felhasználók mintegy 30 százalékát, azaz globálisan több mint 510 millió ügyfelet jelenthet, jóllehet ezek eloszlása a válsághelyzet hatásaitól függően régiónként egyenleten lehet. Fontos szempont, hogy az előfizetők 82 százaléka a nehézségek dacára sem spórolna a mobilinterneten. Tízből nyolc előfizető pedig nem váltana vissza 5G-ről 4G-re.
Változó elvárások
Ahogy az 5G fokozatosan a tömegek hálózatává válik, úgy változnak meg a felhasználók igényei is az új generációs technológiával kapcsolatban. Az újonnan csatlakozó előfizetők számára – a korábbi felhasználókhoz képest – átlagban kétszer fontosabb szempont a szolgáltatáslefedettség, míg az 5G-s úttörők elsősorban az innovatív szolgáltatások és új készülékek miatt váltottak technológiát.
5G-elérés, de most már tényleg
A ConsumerLab felmérése szerint bár a legtöbb piacon a lakosságra levetített 5G-s lefedettség aránya eléri a 60 százalékot, az 5G-s készülékekkel és díjcsomagokkal rendelkezők csupán harmada csatlakozik az esetek többségében ténylegesen 5G-s hálózathoz. A kutatás szering a tényleges hálózatelérés növelése az egyik legmeghatározóbb ügyfélelégedettség-növelő hatás lehet, amelyre érdemes lesz figyelni a távközlési- és mobil szolgáltatóknak.
Tartalomfogyasztás
Az 5G-s felhasználók lényegesen több digitális tartalmat fogyasztanak, mint a 4G-előfizetők, amit jól mutat, hogy 2020-hoz képest – a 4G-s előfizetőkhöz viszonyítva – mostanra kétszer annyi 5G-s ügyfél fizet elő legalább három digitális szolgáltatásra. A legnagyobb növekedés a kiterjesztett valóság (AR) és HD/4K-s tartalmak fogyasztásában volt érzékelhető az 5G-s előfizetők körében.
Átalakuló ajánlatok
Az 5G-vel a mobilszolgáltatások monetizációja is átformálódhat, még ha teljesen nem is alakul át. A kutatás szerint tízből hat előfizető pusztán a plusz gigabájtoknál többet vár el egy 5G-s díjcsomagtól. A megkérdezettek negyede szerint szükség lenne olyan lehetőségre is, hogy az 5G-s elérések esetén igény szerint – akár ideiglenesen – gyorsabb hálózati elérést használhassanak, míg 88 százalékuk szerint a díjcsomagoknak vonzó és széles körű extra szolgálásokat is tartalmaznia kellene, mint amilyenek a már említett AR vagy a virtuális valóság (VR), esetleg a cloud gaming (játékok streamelése a felhőből).
Megágyazhat a metaverzumnak
Bár a metaverzumnak nevezett, a tervek szerint életünk minden szeletét átszövő internetes világ építése egyelőre igencsak gyerekcipőben jár, a kutatás szerint az 5G ezt a fejlődést is támogathatja. Az új kommunikációs hálózatot használók ugyanis nyitottabbak mindazokra a tevékenységekre – például játék, vásárlás, virtuális valóság – , melyek a metaverzum alappilléreit jelenthetik (egy 5G-s előfizető hetente átlagosan egy órával több időt tölt ezekkel, mint egy 4G-s felhasználó). Ez a percepció az előfizetők számára is egyre nyilvánvalóbbá válik, legalábbis a felmérésben megkérdezettek 60 százaléka szerint ahhoz, hogy a metaverzum valósággá váljon, mindenképpen szükség van az 5G-re.
A NIS2-megfelelőség néhány technológiai aspektusa
A legtöbb vállalatnál a megfeleléshez fejleszteni kell a védelmi rendszerek kulcselemeit is.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak