Májusban hagyta jóvá – feltételekkel – a Gazdasági Versenyhivatal azt a tranzakciót, melynek keretében az Invitel a DIGI tulajdonába került. A feltétel az volt, hogy a DIGI-nek 16 olyan településen kell értékesítenie az érdekeltségét, ahol eddig csak az Invitellel versenyzett, azaz az új helyzet után versenytárs nélkül maradt.
Vezetékes szegmensben nagyot nőtt
Az egyesült cég sajtóközleményt is kiadott arról, hogyan változtak a piaci erőviszonyok. A közlemény szerint a DIGI Csoport átvette az első helyet a hazai műsorterjesztési szegmensben, az internet- és hangszolgáltatások területén pedig a második legnagyobb szolgáltatóvá vált.
A vállalat szolgáltatási területe és ügyfélköre is számottevően bővült. A közlemény adatai szerint a DIGI a teljes hazai televíziós piac 30,4 százalékát birtokolja, míg az eddig legnagyobb szolgáltató, a Magyar Telekom 27 százalékkal csupán a második (azzal együtt is, hogy áprilistól májusig 1 százalékkal tudta növelni piaci részesedését). Bár a piac telítettnek tekinthető, ez a hátrány viszonylag rövid idő alatt leküzdhető, azaz a DIGI-nek igencsak jó ajánlatokkal kell előállnia ahhoz, hogy azokon a területeken is megtartsa ügyfeleit, ahol erős a konkurenciája.
A vezetékes szélessávú internet- és telefonszolgáltatások területén egyelőre stabil másodikká vált. Előbbinél 24,8, utóbbinál 22,7 százalékos a részesedése. Ugyanakkor ebben a két szegmensben a piacvezető és a második között sokkal nagyobb a különbség: A Telekom a szélessávú internet-előfizetési piac 35,3 százalékát, a vezetékes telefonpiacnak pedig a 49 százalékát birtokolja.
A vállalat a HWSW-nek azt nyilatkozta, hogy a piaci részesedését a fent említett településekről történő kivonulás nem befolyásolja számottevően.
Fejleszteni akarnak
A Magyar Telekom és a DIGI helyzete azonban nagyban különbözik. Míg a Telekom szolgáltatásai jelentős részét saját hálózatán nyújtja, addig az DIGI az Invitel ügyfeleinél hozzá van kötve az Invitechhez, amelynél a szétváláskor az ország mintegy 4/5-ét lefedő hálózat maradt. Ez az üzemeltetés terén könnyebbséget jelent, de az már közel sem biztos, hogy a hálózatfejlesztést egyszerűbbé teszi.
Pedig a Portfoliónak Ryszka Sambor, a Digi Kft. ügyvezető igazgatója azt mondta (https://m.portfolio.hu/vallalatok/telekom/uj-piacvezeto-telekomceg-jott-letre–magyarorszagon.292498.html), hogy nem csak a mobilhálózatunkat építik, hanem folyamatosan fejlesztik a vezetékes hálózatunk is. Emellett szeretnék saját standardunk szerinti optikai hálózattá alakítani az Invitel által lefedett területeket is, melyek az ügyvezető szerint vegyes örökség. Jelentős része régi rézhálózat.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak