Az NMHH témában végzett kutatása szerint viszonylag magas azoknak a hazai háztartásoknak az aránya, ahol van élő előfizetés vezetékes telefonra. Ezeket azonban alig használják, sok helyen pedig készülék sincs már a lakásban.

Mi tartja még életben a vezetékes telefont? Erre a kérdésre kereste a választ legutóbb publikált kutatásában a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH). A reprezentetív felmérésben a háztartásokat és a 14 éves és annál idősebb lakosságot kérdezték a vezetékes telefonhoz fűződő viszonyáról.

A csomaggal jár

Ma már a magyar háztartások fele használ csak vezetékes telefont, viszont 94 százalékukban van mobiltelefon, és nagy többségükben – 71 százalékukban – vezetékes internet is. Az előfizetők majdnem 90 százalékának csak egy tévével és internettel közösen előfizethető, kedvező csomag miatt van vezetékes telefonja. Mindössze nyolcból egy háztartásban fizetnek elő külön erre a szolgáltatásra. Az összes előfizető harmada sosem használja a vezetékes telefont, az ilyen háztartások tizedében pedig már készülék sincs, csak az előfizetés.

Ugyan a 14 éves és idősebb népesség nagyjából fele még mindig használja ezt az eszközt, de kilenctizedük szerint a mobiltelefon kiváltja, ebből kétharmad szerint teljes mértékben helyettesíti a vezetékes telefont. A vezetékes telefon túlélésében azonban fontos szerepet játszanak a fogyasztói szokások, attitűdök. A különösen árérzékeny magyar előfizetők jelentős része azért használja ezt a szolgáltatást, mert kéznél van és nem jelent számára pluszköltséget. Ez jól látható a munkahelyi vonalas telefon használatában, amivel az emberek spórolhatnak a saját mobilkiadásaikon. A dolgozó emberek húsz százaléka indít vezetékes hívást az otthonán kívül, míg a nyugdíjasoknak csak 7 százaléka, a tanulóknak és más inaktívaknak csak 14 százaléka.
 

Vezetékestelefon-használati szokások kor és anyagi helyzet szerint (forrás: NMHH)

 

A vezetékes telefon fennmaradásának másik fő oka az NMHH szerint az életkorból fakadó megszokás, illetve a kor és az anyagi helyzet együttesen. A legnagyobb arányban a magukat jómódúnak mondó idősek használják – 69 százalékuk –, ami 1,3 millió embert jelent. A legkevésbé az átlagos vagy rossz anyagi helyzetű fiatalok veszik igénybe, ennek a csoportnak konkrétan a 29 százaléka, de még a jó körülmények között élő középkorúaknak is csak 57 százalékuk.

Halló, múlt század!

A kutatásában az állítások közül az mutatta a legnagyobb egyetértést, hogy a vezetékes telefonra az időseknek, illetve a cégeknek van még szükségük (százfokú skálán 82 és 81 pont). Ehhez képest jóval kevesebb pontot kapott az a vélemény, hogy azért van szükség a nyilvános vezetékes telefonra (vagyis az utcai telefonfülkékre), hogy akinek nincs mobilja, segítséget tudjon hívni (71 pont), vagy hogy azért szükséges az otthoni vezetékes, mert a mobiltelefon drága lenne (50 pont).

A vélekedést alátámasztja, hogy az időseknek csak a 45 százaléka szerint tudja teljesen helyettesíteni a mobiltelefon a vezetékest, szemben a fiatalok 75-78 százalékával. A vezetékes hívások lehetőségét is nagyobb arányban tartják hasznos szolgáltatásnak: az idősek 39 százaléka szerint ez sokaknak szükséges, míg ezt a fiatalabbak közül csak 17 százalék gondolja így.

Konzumer tech

Így árasztotta el az amerikai híroldalakat a pornó

Miután a VidMe nevű videómegosztó domainjét megvette egy pornós cég, több lap oldalán is felnőtt tartalmak kezdtek megjelenni.
 
Hirdetés

Belépő szinten dob nagyot a tároláson a Dell EMC PowerStore 500

Garantált 4:1-es deduplikációval, nagyobb teljesítménnyel, frissített szoftveres képességeivel teszi magasra a lécet a tárolókörnyezet modernizálásában és a gyorsan fejlődő adatigények kiszolgálásában a Dell EMC PowerStore. Beleértve az all flash termékcsalád legkisebb tagját is, amely megérkezett Magyarországra.

Hirdetés

Növekvő elvárások a szállodai Wi-Fi hálózatokkal szemben – hogyan biztosítható a versenyelőny?

A Wi-Fi ma már szinte valamennyi szálláshelyen alapvető szolgáltatás. Ezzel arányosan a vendégértékeléseknek is javuló tendenciát kellene mutatniuk – mégsem ez a helyzet. Mit hiányolnak a vendégek, és hogyan biztosíthatja egy szálloda a legújabb vendégigényeknek történő megfelelőséget? Ennek járt utána egy a lezárások után készült friss kutatás.

Radikális átalakulást és innovációs kényszert hozott a szállodaiparban a COVID.

a melléklet támogatója a TP-Link

CIO KUTATÁS

A PANDÉMIA HATÁSAIRÓL

Az ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Informatikai Intézetével végzett kutatásunkban. Segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

MEHET

A KPMG immár 22. alkalommal kiadott CIO Survey jelentése szerint idén az informatikai vezetők leginkább a digitalizációra, a biztonságra és a szoftverszolgáltatásokra koncentráltak.

Használtszoftver-kereskedelem a Brexit után

Az EU Tanácsa szerint összeegyeztethető a backdoor és a biztonság. Az ötlet alapjaiban hibás. Pfeiffer Szilárd fejlesztő, IT-biztonsági szakértő írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2021 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.