A Pegasystems összesen 750 nagyvállalati informatikai vezető bevonásával végzett felmérése szerint ötből egy IT-döntéshozónak jelentős kétségei vannak vagy egyáltalán nem is bízik benne, hogy csapata képes lenne pozitív átalakulást generálni az informatikai részleg működésében a következő öt év során. A válaszadók több mint fele, további 56 százaléka egyelőre bizonytalan ebben a kérdésben, ami nem kifejezetten magnyugtató, ha figyelembe vesszük, hogy a szervezetek már mindenfelé az IT-funkciók radikális átalakítását keresik.
A kutatás ugyanakkor megállapítja, hogy az eredmények nem elsősorban az informatikai igazgatók csapatuk képességeibe vetett hitét (illetve annak a hiányát) tükrözik, hanem a gyorsan változó célok és az egyre újabb technológiák, illetve a velük kapcsolatos ismeretek ismereteket lekövetésének nehézségére utalnak. Ezek szerint még ott is, ahol a világjárvány ilyen irányú hatásait pozitív kihívásként értékelték, ma már azt is kezdik felismerni, hogy az átalakulási folyamatnak egyelőre sehol sem látszik a vége.
A hiányzó képességek pótlása jelentős továbbképzést igényel, a problémát pedig csak tetézik a rossz technológiai választások és a pazarló informatikai kiadások. A kutatásban résztvevők közel 58 százaléka számolt be róla, hogy az elmúlt öt évben 1-10 millió dollárt pazaroltak el rossz IT-megoldásokra, és mindössze 12 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy az összes informatikai beruházásuk megtérült ebben az időszakban.
A pazarlás érzését maga a járvány súlyosbította még tovább, amelynek nyomán a vállalatok gyakran úgy vezettek be új technológiákat, hogy elegendő időt szántak volna a tervezésre és a hatásvizsgálatokra. Bár a pandémia alatt sok informatikai sikertörténet is született, a sürgető szükség és a minél gyorsabb reagálás olyan rendszer bevezetését is eredményezte, amelyek nem sokkal később már nehezen méretezhetőnek és adaptálhatónak bizonyultak. Ezzel új digitális silók jöttek létre, és a rossz rosszul megközelítés vagy végrehajtás új árnyékinformatikai csoportokat is eredményezhetett.
Új képességek és új szempontok
A Pegasystems szerint a CIO-k 29 százaléka aggódik amiatt, hogy az IT-részleg alulfinanszírozott lesz, ha nem sikerül hatékonyabbá tenni a szerepköröket, a feladatokat és magát a költségvetést, az új cloud és automatizálási technológiák bevezetése pedig a vezetői szerepek átalakulását is magával hozza a vezető beosztásokhoz szükséges készségeken keresztül. Ezekben a pozíciókban a konkrét technikai képzettséggel szemben a startégiai szemlélet és az interperszonális készségek dominálnak majd: jelenleg az IT-vezetőknek például a 62 százaléka tartja alavető kompetenciának az adatmenedzsmentet, decsak 33 százalékuk gondolja úgy, hogy ez két év múlva is ugyanilyen fontos lesz.
A programozás esetében ugyanezek az arányok rendre 39, illetve 25 százalékosak, és általában csökkenőben van az adott, mélyebb technológiai vagy műszaki jártassággal rendelkező IT-menedzserek iránti kereslet is. Ehelyett egyre inkább olyan generalistákra van igény, akiknek széles rálátása van az informatikára, így az sem csoda, hogy a megkérdezett IT-vezetők több mint 70 százaléka szerint az új készségek fejlesztése és elsajátítása lesz a legnagyobb hatással a munkájára.
Itt érdemes ugyanakkor felidézni egy másik friss elmérést is, amelyet az NTT Data és az Oxford Economics készített több mint ezer üzleti és informatikai vezető bevonásával. Abból ugyanis az derül ki, hogy az érintettek 16 százaléka kezeli prioritásként az alatta dolgozó szakemberek elégedettségét és megtartását, miközben számos iparágban rekord felmondási arányokat tapasztalnak, és látványosan megnőtt a fluktuáció mértéke. Ehelyett az új helyzetben a nagy többség, 66 százalék az ügyfélelégedettséget helyezik minden más szempont fölé.
Ez egyébként abban a tekintetben sem feltétlenül indokolt, hogy a vállalati kultúra és az alkalmazottak jólléte igazolhatóan hatással van nem csak az ügyfélelégedettségre, de más fontos üzleti tényezőkre is, legyen szó a pénzügyi teljesítményről vagy akár a kiberbiztonságról. A Qualtrics becslése szerint a munkavállalók nagyjából harmada már most azt tervezi, hogy jövőre munkahelyet vált, az informatika területén pedig ennél is sokkal magasabb rátáról lehet szó: a TalentLMS és a Workable októberi (igaz, csak Észak-Amerikára vonatkozó) felmérése alapján 72 százalékuk tervezte idén októberben, hogy a következő 12 hónap során otthagyja a jelenlegi munkáját.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak