A butatelefonnak is nevezett feature phone-ok globális lassan kimennek a divatból, de eltűnni egy jó darabig nem fognak. A Statista adatai alapján az idén is 11 milliárd dollárosra becsült piacuk csak 2028-ra zsugorodhat 9 milliárd alá, az Egyesült Államokban pedig még cifrábban alakul a történet. Az amerikai piacon a gyártó továbbra is milliószámra értékesírik a 2000-es évek elején használtakhoz hasonló eszközöket, beleértve a GPS-szel vagy hotspottal rendelkező összecsukható (flip) és csúsztatható (slide) telefonokat. A Nokia márkát használó HMD Global eladásai például úgy növekedtek 2022-ben az USA-ban, hogy összességében az előző évinél kevesebb készüléket szállítottak világszerte.
A CNBC szerdai riportjában megszólaló szakértő szerint "bizonyos Z generációs populációk" esetében már megfigyelhető, hogy az embereknek egyszerűen elegük lesz a képernyőkből: nem értik, mi történik a mentális egészségükkel, de megpróbálják visszaszorítani az ilyen irányú tevékenységüket. És ahogy a fiatalok egy része visszatér a buta (vagy inkább minimalista) telefonokhoz, úgy az észak-amerikai piac is nagyjából egyenletessé válik, sőt egyesek szerint néhány százalékkal még növekedhet is a következő öt évben. Egyes gyártók pedig igyekeznek meglovagolni a trendet, és megcélozták azokat a vásárlókat, akik kevesebb időt töltenének a közösségi médián lógva.
Nagy forradalomra nem kell készülni
A Counterpoint Research szerint egyébként a 2022-ben eladott feature phone-ok csaknem 80 százalékát a Közel-Keleten, Afrikában és Indiában vették meg, ahol a legutóbbi negyedévben ugyancsak kevésbé lelkesen cserélgették okostelefonra a középkategóriás telefonokat. De a CNBC beszámolójából az is kiderül, hogy a Z generáció látszólagos vonzalma a butatelefonok iránt nem is annyira azok eladásaiban tükröződik, hanem az említett minimalista dizájnok felfutásában. Az ilyen új márkák hangsúlyozzák, hogy nem a technológiaellenességet, hanem a tudatos választást képviselik – vagyis hogy mindenki a neki megfelelő módon használhassa a technológiát életminőségének javításra.
Mások azért azt is megjegyzik, hogy a Z generáció növekvő vonzalma inkább a modernitás alapvető szimbólumainak elutasításából fakad, nem pedig a mobiltelefon újrafeltalálása iránti vágyból. A YouTube-ot mindenesetre már elöntötték az ilyen eszközöket népszerűsítő influencer-videók, egyfajta "wellness-szemléletet" adva az okostelefon-ellenes kezdeményezéseknek. Ahogy néhány nappal ezelőtt mi is beszámoltunk róla, az okostelefonokpiaca eközben a darabszámot tekintve másfél éve folyamatos visszaesésben van, és a legutóbbi negyedévben is pont a legnagyobb haszonkulccsal forgalmazott csúcstelefonok iránt csökkent legnagyobb mértékben az érdeklődés.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak