Spanyolország az Európai Unió második legnagyobb autógyártója a németek után, megelőzve a harmadik helyen álló franciákat is, az ágazat pedig a spanyol gazdaság nagyjából 10 százalékát adja. Ebből is következik, hogy az országnak komoly vesztenivalója van az elektromobilitás felfutása miatt átalakuló ellátási láncokkal és gyártási folyamatokkal, miközben a németekhez vagy a franciákhoz viszonyítva nem rendelkezik piacvezető márkákkal és hasonló nagyságrendű forrásokkal, sőt az elektromos járművek (EV-k) értékesítésében saját belső piacát is az uniós átlagtól elmaradó forgalom jellemzi.
A nagy versenytársak ezalatt már két marokkal szórják a pénzt a hazai akkumulátorgyártó üzemek fejlesztésébe, és a nemzeti bajnokoknak (például a Volkswagennek vagy a Renaultnak) juttatott támogatásokon keresztül odahaza is komoly beruházásokat valósítanak meg ezen a területen. Ennek fényében nem meglepő, hogy Spanyolország is megpróbálja agresszíven hajtani az EV-ket és hi-tech akkumulátotokat gyártó létesítmények telepítését, hogy ne szedjen össze behozhatatlan lemaradást, amikor a globális autóipar éppen az évszázad legnagyobb technológiai átalakítását hajtja végre.
A Reuters csütörtöki beszámolója szerint a spanyol kormány mindehhez a koronavírus-járvány utáni európai helyreállítási alap forrásait is jelentős részben erre használja fel. 2023-ig a 70 milliárd eurós közvetlen uniós támogatásból is 13 milliárd eurót fordítanának a fenntartható mobilitás fejlesztésére, ami csak egy része a tagállam által összesen lehívható 140 milliárd eurós keretnek. Ebből az új üzemek létesítése mellett felpörgetnék a hazai keresletet az elektromos járművek iránt, ehhez kapcsolódóan pedig jelentős fejlesztéseket hajtanának végre az autók töltését biztosító infrastruktúra fejlesztésében is.
Gyorsan feltöltenék az üresedést
A spanyol ipari miniszter szerint az országnak világos célja van, mégpedig az, hogy 2030-ban, 2040-ben vagy 2050-ben is Európa második legnagyobb autógyártója legyen, függetlenül attól, hogy éppen milyen technológiákat alkalmaznak az ágazatban. A vonatkozó pályázati eljárások július körül kezdődnek meg, és mág az év végéig meg is születnek a róluk szóló döntések. Az akkumulátorok és elektromos motorok gyártását, a kereslet ösztönzését és a kiszolgáló hálózatok fejlesztését célzó projektekben a központi és regionális kormányzatok is részesedést szerezhetnek; a források nagyságrendjét érzékelteti, hogy a miniszter szerint egy 40 gigawattos éves kapacitású akkumulátorgyár alsó hangon 2,5 milliárd euróba kerülne.
A tervek a hírügynökség riportja alapján szinte azonnal versengésre késztették a spanyol régiókat: Katalónia, Aragónia vagy Valencia már földterületeket, különböző kölcsönöket és támogatásokat ajánlott fel a nemzetközi iparági szereplők odacsábítására. Az már biztosra vehető, hogy a Volkswagen leányvállalataként működő Seat egy energiaszolgáltatóval közösen fog pályázni, de a Reuters a Ford vagy a Renault szóvivőit is idézi azzal kapcsolatban, hogy a társaságok már vizsgálják a Spanyolországban megvalósítható projektek lehetőségeit. Madrid eközben mindent megtesz azért is, hogy a VW Franciaország vagy Portugália helyett őket válassza a 2026-ra tervezett dél-európai óriásgyár helyszínének.
A NIS2-megfelelőség néhány technológiai aspektusa
A legtöbb vállalatnál a megfeleléshez fejleszteni kell a védelmi rendszerek kulcselemeit is.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak