Úgy tűnik, hogy az Amazon raktáraiban sokkal veszélyesebb dolgozni, mint ahogy azt a cégnél állítják, a helyzet ráadásul a robotok bevezetésével csak még rosszabb lett.

A Reveal oknyomozó portál által megszerzett belső dokumentumok alapján az Amazonnál régóta komoly problémát jelentenek a munkahelyi balesetek. Ezeknek amúgy is kiemelkedően magas aránya pedig folyamatosan növekszik, mióta a vállalat gyors ütemben robotizálja az elosztóközpontok (fulfillment center) rendeléskiszolgáló infrastruktúráját.

A beszámolóból kiderül, hogy 2019-ben az Amazon 150 amerikai raktárában összesen 14 ezer súlyos incidensre került sor, ami nem csak a társaság 2016-os statisztikáihoz képest jelent 33 százalékos növekedést, de arányait tekintve majdnem duplája az aktuális iparági átlagnak. Ez az Egyesült Államokban 100 munkavállalóra vetítve 7,7 balesetet jelentett az előző évben.

Azokban a kis és közepes méretű árucikkeket kezelő raktárakban, ahol robotokat is munkába állítottak, az arány még magasabb volt, ráadásul folyamatosan növekedett is az előző négy évben. Ezek az Amazon legnagyobb számban működő egységei, ahol 50 százalékkal több baleset történik más létesítményekhez képest, különös tekintettel az ünnepi bevásárlási időszakra.

Nem gordiuszi csomó, csak egy sima masni

A riport szerint a most napvilágra került statisztikák alátámasztják az Amazon dolgozóinak gyakran idézett panaszát, amelynek értelmében a kvóták folyamatos emelése is a teljesítőképességük határait feszegeti. Az egyre magasabb elvárások egyik oka éppen a robotizáció, ami azonban a jelek szerint olyan állapotokhoz vezet, hogy az konkrétan veszélyezteti a dolgozók egészségét.

A Reveal adatai alapján az alapfeladatokat végző raktári dolgozóknak korábban 100 csomagot kellett feldolgozniuk egy óra alatt, amit a gépek üzembe állításával 400 darabra növeltek. A beszámolóban név nélkül idézett amazonos munkavédelmis arról beszélt, hogy a cég máskülönben hangsúlyt fektet a munkabiztonságra, de ezen a területen a problémák nagyon hamar nyilvánvalóvá váltak.

Az Amazon saját közlése szerint ebben az évben is már több mint 1 milliárd dollárt költöttek üzembiztonsági fejlesztésekre, azonban úgy tűnik, hogy a balesetek számának csökkentését nem sikerült elérniük. A Reveal szerint ennek nyilvánvaló oka, hogy itt legtöbbször technológiai fejlesztésekről vagy nem megfelelően betartatott szabályokról van szó, de a munkaterhelés csökkentése szóba sem került.

Mindent lehet, ami nem csökkenti a forgalmat

A beszámoló kitér rá, hogy az Amazon minden eszközzel igyekszik javítani a mostoha munkakörülmények píárján, amibe esetenként az is belefér, hogy a munkavezetők filléres juttatásokkal próbálják meg lebeszélni az alkalmazottakat egy-egy sérülés bejelentéséről – formálisan a sérülésektől mentes műszakokat jutalmazzák, ami a gyakorlatban azonban ugyanezt jelenti.

Nem meglepő, hogy az Amazon azonnal reagált a Reveal cikkére, azzal vádolva a portált, hogy félrevezeti a közvéleményt, mivel a birtokába került statisztikákat teljesen önkényesen interpretálja, legelsősorban a súlyos sérülések meghatározásakor. A vállalat szóvivője a Business Insidernek nyilatkozva arra már nem válaszolt, hogy mi a helyzet a robotizált munkahelyekre jellemző baleseti mutatókkal vagy a sérülések számának megugrásával az ünnepi vásárlási őrület és a 10-12 órás műszakok közepette; a Reveal ehhez képest kitart amellett, hogy a dokumentumok hiteltelenné teszik az Amazon propagandáját.

A portál megemlékezik róla, hogy az Amazonnál több pilotot is futtattak vagy futtatnak a munkabiztonság növelésére, például az erősen repetitív és az ergonómiailag nem szerencsés műveletek (értsd: hajolgatás) feloldására, amelyek a sérülések közel háromnegyed részével hozhatók összefüggésbe. Ezek azonban mindig csúcsidőszakon kívül futnak, és a teljesítménycélokat sem veszélyeztethetik – az Amazon a cikk szerzőinek nem is nyilatkozott róla, hogy jelenleg hogy állnak a cégnél a hasonló kezdeményezések.

Közösség & HR

Linus Torvalds eligazította a generatív mesterséges intelligenciát

Már nagyon hiányzott a megfelelő iránymutatás a linuxos közösségnek.
 
Hirdetés

Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében

"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.

Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.

a melléklet támogatója a Clico Hungary

Hirdetés

Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni

A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.