Csökken a szabad testkultúrának (nudizmus, németeknél FKK vagy freikörperkultur) fenntartott nyilvános terek népszerűsége. És hogyan jön ez a téma egy informatikai témákkal foglalkozó portálra? Egyszerű: a népszerűségvesztés első számú okozója az internet. Pontosabban az a folyamat, ahogy az internet módosítja a valósághoz, mindennapi életünkhöz és önmagunkhoz való viszonyunkat, derül ki a The Atlantic egy cikkéből.
A változások talán Dániában a legszembetűnőbbek. A dánoknak ugyanis még a skandináv viszonyok között is kiemelkedően laza (volt) a viszonya a meztelenséghez: nem korlátozzák törvények, így mindenki ott sütteti pucéran a testét, ahol akarja - parkban, a koppenhágai kikötő egy forgalmasabb részén, esetleg a strandon...
Ez azonban látványosan változik. Míg harminc éve a nők többsége legalább a toplesst bevállalta, egyre kevesebben élnek ezzel a jogukkal. Torben Larson, a dán naturisták szövetségének elnöke, szomorúan nyilatkozta a lapnak, hogy a fiatalabb generációt sokkal kevésbé érdekli már a meztelen napozás-fürdőzés, mint az idősebbeket. De más európai országokban is visszaszorulóban van a naturizmus: a francia nők körében a topless népszerűsége 2021-ben négy évtizedes mélypontra süllyedt, és hasonló tendenciát mértek az Egyesült Királyságban, Németországban, Olaszországban és USA-ban is (utóbbi ország egyébként is konzervatívabban viszonyul a szabad testkultúrához). Ezzel párhuzamosan változik ezeknek a tereknek a közönsége: a 70-es években a kevésbé tehetős fiatalok, ma inkább az idősebb generáció körében népszerűek az ilyen helyek.
Az internet tudatformáló hatásának miniatűr lenyomata
Az okok egy része társadalmi. A témával foglalkozó kutatók részben azzal hozzák összefüggésbe a jelenség visszaszorulását, hogy nőtt a nyilvános meztelenséggel szemben kevésbé toleráns kultúrákból és vallásokból származó emberek száma Európában és Amerikában. Az egészséges életmóddal kapcsolatos tudás változása szintén hasonló irányba hatott: a 70-es években még kevesebbet foglalkoztak a bőrrák kockázatával.
De abban szinte minden szakértő egyetért, hogy a legfontosabb tényező az internet. Részben a felnőtt tartalmak szabadabb hozzáférhetősége, részben a magánélet védelmével kapcsolatos viszony változása miatt. Az internet előtti időszakban a nyilvános naturista strandok, kempingek szigorúan védték vendégeik intim szféráját, például kategorikusan tiltották a fényképezést.
Az okostelefonok és az internet, a folyamatos konnektivitás általánossá válása azonban mindent megváltoztatott: a fényképezés és a fotók terjesztése szinte ellenőrizhetetlenné vált, így gyakorlatilag felszámolódtak a "privát nyilvános terek". Ami nyilvános helyen történik, pillanatok alatt felkerülhet az internetre, amivel az Y (millenniumi) és Z generáció már teljesen tisztában van, ezért óvatosabban dobja le a textilt.
Persze van szerepe annak is, hogy az internet tele van meztelenséggel. Konkrétan annak, hogy a Pornhubtól az Instagramig a fiatalok a meztelen vagy félmeztelen felvételek olyan mennyiségével találkoznak, ami a korábbi generációk számára elképzelhetetlen volt. Emiatt sokkal kevésbé izgalmas egy naturista helyen eltöltött délután.
Életkép az 1969 és 1977 között a Hawaii-hoz tartozó Kauai szigeten működő hippi kommuna életéből. Mint a Buzzfeed írja, a közösségben sokan hódoltak a naturizmusnak
Az online képek komoly hatást gyakorolnak az emberek testképére. Az online meztelenség, amely a technológiai lehetőségek miatt jellemzően erősen megszépíti a valóságot, negatívan hatott a kollektív testképükre. Egyre többen érzik úgy, hogy a hús-vér emberi test (ráncok, narancsbőr stb.) megmutatása félelmetes, ezért kevésbé érzik jól magukat pucéran. Pedig a naturizmus éppen hogy segítene helyreállítani a természetes testképhez való viszonyunkat, hogy leszámolhassunk az irreális elvárásokkal, mondta egy kutató a lapnak.
A közösségi média folyamatosan közszemlére tesz
A hippikorszakban a nyilvános meztelenkedés a modern társadalom kizsákmányolásának és korlátainak elutasítása volt, a nők esetében egyfajta lázadás a női testet szexualizáló és árucikké tevő kultúra ellen. De ez az attitűd elveszett. Amerikában sok fiatal nő már nem érzi, hogy a nyilvános meztelenkedés bármilyen felszabadulást jelent. Sőt a fiatalok többsége szerint ma a meztelenség szexualizálja és teszi árucikké a (női) testet, ezért el is utasítják. Ellenőrzésük alá akarják vonni, hogy a világ milyen képet lásson róluk, és ezt a telefonjukon keresztül vélik megvalósíthatónak.
A világ megváltozott, véli egy kutató, mert a közösségi média korában testünk mindig látható, és mindig potenciális árucikk. Ez pedig elszívja a levegőt a naturista nyilvános terektől.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak