A dánok, akik a szabad testkultúra legnagyobb hívei voltak, már a monokiniről is kezdenek leszokni. A bűnös pedig nem más, mint az internet. Újabb csapán a magánszféránkra.

Csökken a szabad testkultúrának (nudizmus, németeknél FKK vagy freikörperkultur) fenntartott nyilvános terek népszerűsége. És hogyan jön ez a téma egy informatikai témákkal foglalkozó portálra? Egyszerű: a népszerűségvesztés első számú okozója az internet. Pontosabban az a folyamat, ahogy az internet módosítja a valósághoz, mindennapi életünkhöz és önmagunkhoz való viszonyunkat, derül ki a The Atlantic egy cikkéből.

A változások talán Dániában a legszembetűnőbbek. A dánoknak ugyanis még a skandináv viszonyok között is kiemelkedően laza (volt) a viszonya a meztelenséghez: nem korlátozzák törvények, így mindenki ott sütteti pucéran a testét, ahol akarja - parkban, a koppenhágai kikötő egy forgalmasabb részén, esetleg a strandon...

Ez azonban látványosan változik. Míg harminc éve a nők többsége legalább a toplesst bevállalta, egyre kevesebben élnek ezzel a jogukkal. Torben Larson, a dán naturisták szövetségének elnöke, szomorúan nyilatkozta a lapnak, hogy a fiatalabb generációt sokkal kevésbé érdekli már a meztelen napozás-fürdőzés, mint az idősebbeket. De más európai országokban is visszaszorulóban van a naturizmus: a francia nők körében a topless népszerűsége 2021-ben négy évtizedes mélypontra süllyedt, és hasonló tendenciát mértek az Egyesült Királyságban, Németországban, Olaszországban és USA-ban is (utóbbi ország egyébként is konzervatívabban viszonyul a szabad testkultúrához). Ezzel párhuzamosan változik ezeknek a tereknek a közönsége: a 70-es években a kevésbé tehetős fiatalok, ma inkább az idősebb generáció körében népszerűek az ilyen helyek.

Az internet tudatformáló hatásának miniatűr lenyomata

Az okok egy része társadalmi. A témával foglalkozó kutatók részben azzal hozzák összefüggésbe a jelenség visszaszorulását, hogy nőtt a nyilvános meztelenséggel szemben kevésbé toleráns kultúrákból és vallásokból származó emberek száma Európában és Amerikában. Az egészséges életmóddal kapcsolatos tudás változása szintén hasonló irányba hatott: a 70-es években még kevesebbet foglalkoztak a bőrrák kockázatával.

De abban szinte minden szakértő egyetért, hogy a legfontosabb tényező az internet. Részben a felnőtt tartalmak szabadabb hozzáférhetősége, részben a magánélet védelmével kapcsolatos viszony változása miatt. Az internet előtti időszakban a nyilvános naturista strandok, kempingek szigorúan védték vendégeik intim szféráját, például kategorikusan tiltották a fényképezést.

Az okostelefonok és az internet, a folyamatos konnektivitás általánossá válása azonban mindent megváltoztatott: a fényképezés és a fotók terjesztése szinte ellenőrizhetetlenné vált, így gyakorlatilag felszámolódtak a "privát nyilvános terek". Ami nyilvános helyen történik, pillanatok alatt felkerülhet az internetre, amivel az Y (millenniumi) és Z generáció már teljesen tisztában van, ezért óvatosabban dobja le a textilt.

Persze van szerepe annak is, hogy az internet tele van meztelenséggel. Konkrétan annak, hogy a Pornhubtól az Instagramig a fiatalok a meztelen vagy félmeztelen felvételek olyan mennyiségével találkoznak, ami a korábbi generációk számára elképzelhetetlen volt. Emiatt sokkal kevésbé izgalmas egy naturista helyen eltöltött délután.
 

Életkép az 1969 és 1977 között a Hawaii-hoz tartozó Kauai szigeten működő hippi kommuna életéből. Mint a Buzzfeed írja, a közösségben sokan hódoltak a naturizmusnak


Az online képek komoly hatást gyakorolnak az emberek testképére. Az online meztelenség, amely a technológiai lehetőségek miatt jellemzően erősen megszépíti a valóságot, negatívan hatott a kollektív testképükre. Egyre többen érzik úgy, hogy a hús-vér emberi test (ráncok, narancsbőr stb.) megmutatása félelmetes, ezért kevésbé érzik jól magukat pucéran. Pedig a naturizmus éppen hogy segítene helyreállítani a természetes testképhez való viszonyunkat, hogy leszámolhassunk az irreális elvárásokkal, mondta egy kutató a lapnak.

A közösségi média folyamatosan közszemlére tesz

A hippikorszakban a nyilvános meztelenkedés a modern társadalom kizsákmányolásának és korlátainak elutasítása volt, a nők esetében egyfajta lázadás a női testet szexualizáló és árucikké tevő kultúra ellen. De ez az attitűd elveszett. Amerikában sok fiatal nő már nem érzi, hogy a nyilvános meztelenkedés bármilyen felszabadulást jelent. Sőt a fiatalok többsége szerint ma a meztelenség szexualizálja és teszi árucikké a (női) testet, ezért el is utasítják. Ellenőrzésük alá akarják vonni, hogy a világ milyen képet lásson róluk, és ezt a telefonjukon keresztül vélik megvalósíthatónak.

A világ megváltozott, véli egy kutató, mert a közösségi média korában testünk mindig látható, és mindig potenciális árucikk. Ez pedig elszívja a levegőt a naturista nyilvános terektől.

Közösség & HR

Megsemmisültek Kínában a külföldi mobilok

Egy helyi kutatócég szerint októberben majdnem feleannyi nem kínai kötődésű okostelefont adtak el a távol-keleti birodalomban, mint egy évvel korábban.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.