Komoly lépés ez az amerikai légi taxik bevezetéséhez – és a Joby Aviation startup sikeréhez.

Újabb szereplő jutott el a tesztfázisig a légi taxijával, ha ez a teszt kicsit más is. A NASA megkezdte a kaliforniai Joby Aviation járműveinek repülési tesztjeit. Mint az űrügynökség közleménye írja, a teszt része annak a januárban idított fejlett légi mobilitási programnak (AAM – Advanced Air Mobility), ami a légi közlekedés új lehetőségeit célzó fejlesztések támogatását célozza. (A NASA a program keretében olyan járművek fejlesztést támogatja, amely a lokális (városi, régiós) szintre viszi a légi közlekedést.)

Az elektromos hajtású eVTOL repülőkkel, melyek képesek függőlegesen fel- és leszállni, azt is próbálják modellezni és szimulálni, hogyan alakítja át a légtérhasználatot, ha nagy tömegben jelennek meg a légi forgalomban ezek a járművek. Mint az Engadget írja, a vizsgálatok még a repülő taxik akusztikus profiljára is kiterjednek: kisebb mikrofonerdővel mérik, hogyan módosítják a környezeti zajterhelést.

A szabályzás tesztje...

Amellett, hogy mindez jó reklám a Joby Aviation projektjének, jelen esetben ennél sokkal fontosabb, hogy a teszteredmények segítségével a NASA javaslatokat szeretne megfogalmazni a légügyi hatóságoknak a légtérhasználat szabályozásának módosítására. Az űrügynökség lényegében azt vizsgálja, hogyan lehet összehangolni a jelenlegi légi közlekedést a majdani AAM járművekkel.

A NASA egyébként hangsúlyozza is, hogy az eVTOL-ok tesztelése csak az első kör a folyamatban. A jövő év folyamán további gyártók légi szállító eszközeit is bevonják a tesztelésbe. Szeretnék a különböző gyártók járműveinek együttműködését és az ebből adódó bonyolultabb repülési helyzeteket is vizsgálni.

A Joby Aviation számára nagy fegyvertény, hogy a NASA az ő gépükkel kezdte tesztelési programját. A kaliforniai vállalat tavaly nagyon jó évet zárt, legalábbis startupos mércével: januárban a Toyota vezetésével egy konzorcium 590 millió dollárt tolt a fejlesztéseibe (ebből 394 milliót a japán autógyártó állt), év végén pedig megvették az Uber légi taxis üzletágát is.

Azt persze nem tudni, hogy Joby távlatilag mennyire lesz sikeres, de hogy a NASA vele kezdte a programját, mindenképpen jó jel. A légügyi hatóságok világszerte dolgoznak a szabályozáson. Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) egyik vezetője tavasszal már arról beszélt, hogy akár már 2024-re beindulhatnak a kereskedelmi szolgáltatások, első körben autonóm csomagszállító drónokkal.

A japánok viszont 2025-re már olyan komplett szabályozást szeretnének bevezetni, mely lehetővé tenné a személyszállító repülő autók közlekedését is. Igaz, először csak egy városban és időszakosan.

Piaci hírek

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.