Újabb szereplő jutott el a tesztfázisig a légi taxijával, ha ez a teszt kicsit más is. A NASA megkezdte a kaliforniai Joby Aviation járműveinek repülési tesztjeit. Mint az űrügynökség közleménye írja, a teszt része annak a januárban idított fejlett légi mobilitási programnak (AAM – Advanced Air Mobility), ami a légi közlekedés új lehetőségeit célzó fejlesztések támogatását célozza. (A NASA a program keretében olyan járművek fejlesztést támogatja, amely a lokális (városi, régiós) szintre viszi a légi közlekedést.)
Az elektromos hajtású eVTOL repülőkkel, melyek képesek függőlegesen fel- és leszállni, azt is próbálják modellezni és szimulálni, hogyan alakítja át a légtérhasználatot, ha nagy tömegben jelennek meg a légi forgalomban ezek a járművek. Mint az Engadget írja, a vizsgálatok még a repülő taxik akusztikus profiljára is kiterjednek: kisebb mikrofonerdővel mérik, hogyan módosítják a környezeti zajterhelést.
A szabályzás tesztje...
Amellett, hogy mindez jó reklám a Joby Aviation projektjének, jelen esetben ennél sokkal fontosabb, hogy a teszteredmények segítségével a NASA javaslatokat szeretne megfogalmazni a légügyi hatóságoknak a légtérhasználat szabályozásának módosítására. Az űrügynökség lényegében azt vizsgálja, hogyan lehet összehangolni a jelenlegi légi közlekedést a majdani AAM járművekkel.
A NASA egyébként hangsúlyozza is, hogy az eVTOL-ok tesztelése csak az első kör a folyamatban. A jövő év folyamán további gyártók légi szállító eszközeit is bevonják a tesztelésbe. Szeretnék a különböző gyártók járműveinek együttműködését és az ebből adódó bonyolultabb repülési helyzeteket is vizsgálni.
A Joby Aviation számára nagy fegyvertény, hogy a NASA az ő gépükkel kezdte tesztelési programját. A kaliforniai vállalat tavaly nagyon jó évet zárt, legalábbis startupos mércével: januárban a Toyota vezetésével egy konzorcium 590 millió dollárt tolt a fejlesztéseibe (ebből 394 milliót a japán autógyártó állt), év végén pedig megvették az Uber légi taxis üzletágát is.
Azt persze nem tudni, hogy Joby távlatilag mennyire lesz sikeres, de hogy a NASA vele kezdte a programját, mindenképpen jó jel. A légügyi hatóságok világszerte dolgoznak a szabályozáson. Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) egyik vezetője tavasszal már arról beszélt, hogy akár már 2024-re beindulhatnak a kereskedelmi szolgáltatások, első körben autonóm csomagszállító drónokkal.
A japánok viszont 2025-re már olyan komplett szabályozást szeretnének bevezetni, mely lehetővé tenné a személyszállító repülő autók közlekedését is. Igaz, először csak egy városban és időszakosan.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak