A KG Motors Tokióban és Hirosima külvárosában kezdené el a japán EV-piac forradalmasítását egy "mibot" (a hivatalos meghatározás szerint "élményekkel telepakolt mobilitásrobot") bevezetésével, amelynek 5 óra alatt feltölthető akkumulátorai 100 kilométeres hatótávolságot és 60 kilométer per órás végsebességet biztosítanak a futurisztikus golfautóra emlékeztető, együléses járműveknek. A kevesebb mint 1,5 méter magas modellek ára adók nélkül 1 millió jen (körülbelül 2,5 millió forint) lesz, gyártását pedig idén októberben kezdik meg a startup Hirosmához közeli üzemében – olvasható a South China Morning Post beszámolójában.
A kisautó ezzel fele annyiba fog kerülni, mint a Japánban legnépszerűbbnek mondott elektromos jármű, a Nissan Sakura, és a riport alapján a 2027 márciusáig leszállítandó 3300 darab több mint felét már előre el is adták. Ezt a mennyiséget összefüggésbe helyezi, hogy a Toyota például körülbelül 2 ezer elektromos autót adott el Japánban 2024-ben, ahol az EV-k még mindig különlegességnek számítanak. A KG Motors alapító vezérigazgatója szerint azonban tény, hogy a hagyományos autók egyszerűen túl nagyok az ottani keskeny utcákhoz, a helyenként pocsék vidéki tömegközlekedés miatt pedig lassan szükségessé válik, hogy a lakosság személyenként, és ne háztartásonként tartson egy-egy autót.
Ennél egyszerűbb már tényleg nem lehet
A KG Motors ezzel lerombolná azt a beidegződést, hogy a nagyobb autó minden esetben jobb a kisebb autónál, egyben megkezdené a benzines-elektromos hibridek dominanciájának lebontását is. Reményeit egyrészt arra alapozza, hogy a nyugati piacokhoz képest az ázsiai országra mindig is a kisebb autók voltak jellemzők, másrészt alternatívát mutatna azzal az általános vélekedéssel szemben is, hogy az elektromos járművek arrafelé sosem lesznek átütően sikeresek – ez ugyanis a Toyota álláspontja, és egy ekkora márka esetében a japán vásárlók elfogadják, hogy biztosan igaz, amit onnan hallanak.
A Hyundai is idén mutatta be Inster nevű modelljét, amelyről azt állítja, hogy aktuálisan a Japánban kapható legolcsóbb elektromos jármű, legalábbis a nagyméretű személygépkocsik között. Azonban az Inster is majdnem háromszor annyiba kerül, mint a KG Motors terméke, így ha személyenként egy autós koncepció valóban szükségszerűvé válna bizonyos régiókban, akkor a startupnak nyilván lenne keresnivalója az évi 10 ezer darabosra tervezett gyártási volumenével is. A társaság egyébként azzal számol, hogy az első szériával még veszteséget fog termelni, de a másodikat már kihozza nullára, onnantól pedig nyereséget termel majd.
Az SCMP cikke kitér rá hogy Japánban a városi közlekedés problémáit fokozza a taxisofőrök hiánya és a csökkenő, elöregedő népesség is, ami a KG Motors szerint egyre nagyobb igényt támaszt az ehhez hasonló egy- vagy kétüléses, kompakt és olcsó járművekre. A startup marketingje az alapító YouTube-tartalomkészítői előéletére épít, és a rendelésre történő gyártás ugyancsak a cég javára válhat, amennyiben az elektromos járművek alapból sokkal kevesebb alkatrészt használnak a hagyományos autókhoz képest, de a "mibot" még ezt is alulmúlja a motort, akkumulátort, minimális elektronikát és önhordó vázat tartalmazó minimál koncepcióval.
a képek forrása: kg-m.jp
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak