Bár az új trend már a járvány kitörése előtt is felfutóban volt, a költségcsökkentás vagy a hozzáférés bővítése ezután különösen fontos lesz az egészségügyi szolgáltatások fejlesztésében.

A világjárvány egyik következményeként a személyes orvos-beteg találkozások lehetősége minimum megváltozott, esetenként pedig el is lehetetlenült, ami az előrejelzések szerint azonban megágyaz az ettől függetlenül is az áttörés küszöbén álló távegészségügyi technológiák bevezetésének. A távoli konzultációktól a szupervízión és a távfelügyeleten át a távdiagnosztikáig terjedő megoldások ebben az esetben nem csak kézenfekvőek, de üzletileg is komoly lehetőséget jelentenek: a becslések szerint már most is 80 milliárd dolláros piacról van szó, ami a későbbiekben még gyorsabban növekszik majd.

A betegek szempontjából a leginkább látványos dolog, hogy a távegészségügyi szolgáltatások drasztikusan csökkenthetik a várakozási időt. Sok esetben olcsóbb és könnyebben hozzáférhető alternítavát jelentenek, különösen a krónikus betegségek kezelésében, a mostani járványhelyzet pedig arra is ráirányította a figyelmet, hogy a megnövekedett fertőzésveszély is jelentősen csökkenthető a telemedicina eszközeinek alkalmazásával.

A szolgáltatói oldalon ugyanilyen fontos a szükségesnél hosszabb intézményi tartózkodással, az újrafelvételekkel vagy akár az előjegyzett időpontokon meg nem jelenő betegekkel kapcsolatos költségek csökkentése. A távegészségügyi megoldások hatékonayabbá teszik az utánkövetést, a kórházak és más egészségügyi intézmények pedig újfajta, szélesebb rétegeket elérő szolgáltatásokat fejleszthetnek, növelve saját bevételeiket is.

A CB Insights nemrég közzétett elemzésében másfél tucat olyan szempontot határozott meg, amelynek nyomán a telemedicina rövöid időn belül pozitív változásokat hozhat az ellátásban. A tanulmány legérdekesebb része azonban az olyan akadályokról szól, amelyek a páciensek vagy a szolgáltatók részéről akadályt jelenthetnek a bevezetésekben, és amelyeket a távegészségügyi platformoknak át kell hidalniuk az elégséges mértékű adaptációhoz.

Minden irányban van hova fejlődni

A betegek szempontjából az összeállítás kiemeli, hogy a kritikus tömeget elsősorban az idősebb korosztály bevonásával lehet elérni, azonban éppen ők azok, akik a legkisebb hajlandóságot mutatnak az ilyen eszközök igénybevételére. Ennek alapján a legnyilvánvalóbb korlát éppen a betegek ellenállása lehet: a JD Power észak-amerikai adatai alapján tavaly még csak a 65 év fölöttiek kevesebb mint 5 százaléka használt bármilyen ide sorolható szolgáltatást, ebből pedig az következik, hogy kulcsfontosségú lenne az új technológiai formátumok nekik is megfelelő, felhasználóbarát kialakítása.

Ugyanebben a felmérésben a válaszadók majdnem fele panaszkodott arról, hogy a távegészségügyi vizitek alacsonyabb színvonalúak a hagyományos viziteknél, így abban is előre kell lépni, hogy az új megoldások minél inkább visszaadják az orvosokkal való személyes találkozás élményét. Ennél objektívebb akadály a minimálisan szükséges infrastruktúra rendelkezésre állása, értve ez alatt a szélessávú internetet vagy a mobil eszközöket – különösen, hogy éppen olyan területről van szó, ahol elengedhetetlen lehet a gyors és stabil adatkapcsolat.

Ha lehet, a szolgáltatók részéről még ennél több problémát kell megoldani, hogy a távegészségügyi szolgáltatások minden érdekelt szempontjából előrelépést jelentsenek, és ne ütközzenek idejekorán egy adaptációs plafonba. Mások mellett ilyen a rosszindulatú felhasználás, az adatbiztonság, az interoperábilitás vagy a magas belépő költségek kérdése, nem beszélve azokról a szabályozási hiányosságokról, amelyek a mai napi meghatározzák ezeket az alkalmazásokat.

A tanulmány itt elsőként a visszatérítések kérdését hozza fel: a szolgáltatók teljes bizonytalanságban mozognak, amíg nem alakulnak meg a dedikált szabályozó testületek, nem állítanak fel pontos szabályokat, és nem határozzák meg pontosan azokat a gyakorlatokat, amelyek alapján a visszatérítésekre számítani lehet. Ehhez kapcsolódik a licencelés és a hitelesítés is, ami ugyancsak a szabályozás hiányosságai miatt drága és időigényes dolog.

Mivel e távegészségügy egy viszonylag új technológiai terület, a rosszindulatú felhasználások kockázatát nagyban növeli, hogy ezek közül sokat valószínűleg még nem is azonosítottak. Az adatbiztonsági megfelelőség ugyancsak komoly beruházásokat igényel majd, annak ellenére, hogy a járványhelyzetre tekintettel egyelőre a büntetések kiszabásánál is sokszor veszik figyelembe a jóhiszeműséget.

Piaci hírek

Jövőre mindent is szolgáltatásként kínál a Dell

Ehhez jön egy univerzális felhős konzol, ami átfogó felügyeleti réteget ad egy vállal on-premise, multi-cloud és edge környezetének.
 
Hirdetés

Van olyan tanácsadó, aki pénzt hoz?!

Pedig külső szemlélőként csak annyit mutat meg, hogy miből van hiány és miből van fölösleg. Ám ha szoftverlicencekről van szó, ez százmilliókat is érhet – megtakarításban.

Elvben mindenki egyetért azzal, hogy egy vállalat informatikája optimális méretű és működésű kell legyen. A helyes arányok megtalálása azonban nehéz, különösen a szoftvereknél.

a melléklet támogatója az IPR-Insights

Nem általában a távmunkáé, hanem a mostani tipikus távmunka-helyzeteké. A szervezetek arra nem voltak felkészülve, hogy mindenki otthonról dolgozik.

Alapjaiban kell megújítani a biztonságról kialakított felfogásunkat

Tavaly január végétől megszűnt a Java SE 8 ingyenes frissítése, és a Java SE 11 sem használható ingyenesen üzleti célra. Tanácsok azoknak, akik még nem találtak megoldást. Hegedüs Tamás (IPR-Insights) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2020 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.