Az Amazon csütörtökön jelentette be a PillPack online gyógyszerforgalmazó felvásárlását, amelynek értékét hivatalosan nem jelentették be, de a Bloomberg 1 milliárd dollár körüli nagyságrendet valószínűsít. Ezzel a világ legnagyobb internetes kiskereskedelmi cége formálisan is versenybe száll a gyógyszertár-hálózatokkal és az úgynevezett PBM-ekkel, vagyis az amerikai piacra jellemző, egészségbiztosítóknak gyógyszertári szolgáltatásokat értékesítő vállalatokkal. A lépés (amelynek tulajdonképpen csak a pontos ideje volt kérdéses) mindenki szerint jelentős diszrupcióval járhat a teljes gyógyszeripari ellátási láncra nézve.
Ennek legelső és látványos jele, hogy az Amazon részvényei egyből 2,5 százalékot erősödtek, miközben sok befektető szabadulni próbál a (mostantól) versenytársak papírjaitól. Ez a Reuters beszámolója szerint annyit jelent, hogy a bejelentés nyomán az Amazon cégértéke azonnal megnőtt 5,5 milliárd dollrral, míg a tőzsdén jegyzett gyógyszertárláncok és gyógyszer-nagykereskedők összesen 14 milliárd dollárt veszítettek egyetlen kereskedési napon.
A PillPack fő szolgáltatása a receptre felírt gyógyszerek praktikus összeválogatása (lásd a fenti képen) azoknak a fogyasztóknak, akik komplex, krónikus betegségeik miatt többféle gyógyszert is kénytelenek szedni. Bár a cég 2017-ben 100 millió dollár körüli forgalmat jegyzett, az Amazon jóval nagyobb ügyfélbázisával és logisztikai infrastruktúrájával ez az eredmény minden bizonnyal gyorsan a sokszorosára ugrik majd. Összességében egy 450 milliárd dolláros piacról beszélünk, amely az amerikai populáció elöregedésével folyamatosan növekszik.
Indul a véres árverseny
A Morgan Stanley még egy tavaly novemberi elemzésében taglalta az Amazon lehetőségeit, ezen belül is az egészségiparba való belépést. A vállalat saját közlései és meghirdetett pozíciói alapján ugyanis már akkor eldöntött tényként kezelték, hogy az Amazon előbb-utóbb erre a területre is beteszi a lábát. Itt az egészségipari kategória alatt már akkor is elsősorban a gyógyszerekre kellett gondolni, a feltételezett stratégia alapja pedig a 13,7 milliárd dollárért felvásárolt Whole Foods fizikai üzletlánca lett volna.
Az elemzés szerint az Amazon ebben a felállásban 80 millió, 55 éves vagy annál idősebb amerikai fogyasztóval kötné össze az új termékekezt az Amazon Prime tagságon keresztül; a Morgan Stanley akkori becslése alapján akár évi 2,3 milliárd dolláros extra forgalmat jelenthet a társaságnak a gyógyszerek megjelenése a Whole Foods kínálatában. Mindehhez hozzájárul az abból származó, azonnal be is váltható versenyelőny, amit a két órás határidővel vállalt Prime Now kiszállítások jelenthetnek.
A Goldman Sachs elemzői tavaly nyáron egy PBM-mel való partnerséget, annak felvásárlását, saját online gyógyszertár elindítását, sőt a a gyógyszertárak részére végzett gyógyszerterjesztést is elképzelhetőnek tartottak. A mostani felállásban az Amazonnak lehetősége lesz rá, hogy akár közvetlenül is tárgyaljon a gyógyszergyártókkal, a közbülső szereplők kihagyásával pedig olyan árakat adhat, amelyekkel az iparági szakártők szerint még az egészségbiztosítással nem rendelkező fogyasztókat is megszerzi magának.
Ez persze csak leírva tűnik ennyire simának, hiszen amennyire az Amazon belépése felforgatja a piacot, annyira az Amazonnak is jól meggyökeresedett konkurenciával kell majd szembenéznie – legyen szó a nagy láncokról, az egészségügyi szolgáltatók kedvezményrendszereiről vagy akár a szintén pályán lévő Walmartról. Az úgynevezett "amazonifikáció" viszont ezen a piacon is valós fenyegetés: az angol nyelvű sajtóban gyakran használt kifejezés azt a jelenséget takarja, amikor egy félelmetes erőforrásokkal rendelkező vállalat (praktikusan az Amazon) minden szerves előzmény nélkül belép egy új piacra, és ott rövid időn belül felborítja az addigi status quót.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak