Bár az még messze van, hogy a komplex feladatokat is teljes egészében rá lehessen varrni az MI-rendszerekre, a munka- és döntéshozatali folyamatok támogatásában már megkerülhetetlen a mesterséges intelligencia.

A mesterséges intelligencia vállalati implementációinak száma az előző négy évben összesen 270 százalékkal növekedett, így a 2015-ben becsült 10 százalékhoz képest az adaptáció aránya mostanra 37 százalék körüli szintre emelkedett – derül ki a Gartner kutatásából. A piackutató felmérése több mint 3 ezer vállalati CIO válaszai alapján készült 89 országban, a résztvevő informatikai vezetők összesen 284 milliárd dollárnak megfelelő informatikai büdzsé fölött rendekeztek.

A 2019 CIO Survey most publikált eredményei szerint a szervezetek szinte minden iparágban használatba vették az MI-technológiákat a különféle alkalmazásokban, a bevezetések legfőbb akadályának pedig már a szakemberhiány számít. A fejlődést ugyanakkor meglódította, hogy a szóban forgó technológiák egyre kiforrottabbak, ez pedig a vállalati ügyfelek hajlandóságát is növeli az újabb MI-projektek indítására.

Azt bízzák rájuk, amiben tényleg jobbak

A Gartner kiemeli, hogy a "generalista MI-től" még messze vagyunk, vagyis egyelőre nem reális cél, hogy összetett feladatok elvégzését is teljes egészében automatizálhassák az MI-rendszerek segítségével. Ugyanakkor a mesterséges intelligenciának már fontos szerep jut a megfelelő munka- és döntéshozatali folyamatokat támogatásában, amit már a Gartner is az angol AI rövidítés újkeletű értelmezésével, az augmented intelligence – kiterjesztett intelligencia kifejezéssel jelöl.

Ez lényegében annyit tesz, hogy a rendszereket eszközként használják az olyan feladatok elvégzésére, amiben ők jobbak, mi pedig továbbra is azt csináljuk, amiben mi vagyunk azok. Ez a hibrid modell a mesterségesintelligencia-kutatásokat is meghatározza, amennyiben a cél az üzleti folyamatokban való alkalmazás, és azoknak a képességeknek a javítása, amelyek javításra szorulnak. A digitalizáció és az automatizálás mindenesetre nem egymástól elválasztható fogalmak.

A piackutató szerint az MI már a digitális stratégiák szerves részévé vált, legyen szó arról, hogy a telkók több mint fele telepített chatbotokat, vagy arról, hogy az egészségügyi szolgáltatók 38 százaléka támaszkodik komputerizált diagnosztikai eszközökre. A mesterséges intelligencia ugyanígy meghatározóvá válik az IT-biztonságban mondjuk a csalásérzékelés kapcsán, vagy az ügyfélkör fragmentációjának kezelésében – a nagyvállati MI-technológiák közvetlen piacának forgalmát már 2022-re jóval 6 milliárd dollár fölé várják.

Az egyre szélesebb körű alkalmazás viszont világossá teszi a bevezetéseket nehezítő szakértelemhiányt is, amely a fent említett módon a válaszadók többsége szerint a legnagyobb akadályt jelenti az MI-projektek megvalósításában – ezzel a kihívással a válaszadók 54 százaléka találkozik. A probléma áthidalását sokan a statisztikai vagy adatmenedzsment szakmai háttérrel rendelkező alkalmazottak továbbképzésében keresik, máshol pedig már az ökoszisztémán belül vagy az üzleti partnerekkel együtt az állásmegosztással (job sharing) is próbálkoznak.

A digitalizáció saját magát is lehagyja

A Gartner adatai egyébként egybevágnak a Deloitte őszi State of the AI in the Enterprise tanulmányával, amelyben az szerepel, hogy az informatikai vezetők 42 százaléka szerint az MI pár éven belül üzleti kritikus technológiává válik. Abban az anyagban a természetes nyelvek feldolgozását hozzák ki a gépi intelligencia leggyorsabban fejlődő szegmensének, mivel valamilyen formában már a társaságok közel kétharmada alkalmazza; ezt a gépi tanuló algoritmusok és a képfeldolgozás követi.

A szakemberhiányra a Deloitte is felhívta a figyelmet: a deficitet minden ötödik válaszadó az MI-szoftverek fejlesztői, az adattudósok, a UX tervezők, a változáskezelési szakértők és egy sor másik képesség kapcsán is tapasztalja. Ahogy az már évekkel ezelőtt is látszott, a szakemberek nem az egyes cégektől, hanem általában a piacról hiányoznak, az oktatás ugyanis lemaradt a digitalizáció tempójától – a transzformáció analóg következménye, hogy óriási szakértelem-éhség tapasztalható a vállalatoknál, ahonnan hiányoznak a digitális átalakuláshoz fontos képességekkel rendelkező szakemberek.

Cloud & big data

Szájkosarat raknának a britek a közösségi óriásokra

Hétfőn kemény jelentést tett az asztalra az Egyesült Királyság illetékes bizottsága. A Facebook-alapítót személyesen is felelőssé teszik amiatt, hogy az álhíreknek, a manipulációnak nincs megfelelő gátja, miközben a felhasználói adatokat nem védik megfelelően.
 
Két út közül választhatnak a magánfelhőben gondolkodó vállalatok. Vagy saját maguk alakítják ki a platformot, vagy bérelik azt egy szolgáltatótól. A nagy kérdés: hogyan lehet dönteni a két módszer között?

a melléklet támogatója az Aruba Cloud

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.