A digitális hirdetések értékesítése sehol sem hasít, de a probléma még súlyosabb a Facebook anyavállalata, a Meta Platforms esetében, mert lehet, hogy nem is tud majd kikapaszkodni belőle. A Reuters július elején számolt be róla, hogy a Meta vezérigazgatója, Mark Zuckerberg is a közelmúlt történelmének egyik legnagyobb gazdasági visszaeséséről értekezett, de a Business Insider által idézett elemzők már most arra számítanak, hogy a közösségimédia-óriás eddig példátlan módon zéró növekedéssel zárhatja majd az idei második negyedévet.
A lap elemzése kitér arra is, hogy a lassulást a digitális hirdetési szektor más jelentős szereplői is megtapasztalják, a Meta azonban olyan helyzetben van, amelyikben egyszerre jelentkezik az összes lehetséges negatív hatás, előrevetítve a teljes katasztrófát. Egyre több hirdető nem csak részben vagy egészben fordul el a szolgáltatótól, hanem most először teszi ezt meg. ami óriási változás egy olyan cég üzletében, amelyik a bortányai ellenére mindig számíthatott a hirdetési pénzekre, ha hozta a tőle elvárt számokat.
Ehhez képest most arról beszélnek, hogy a Meta, amelyet régóta kötelező vásárlásnak tartottak az ügynökségek, most mindenhol a kiadáscsökkentési listák élére került. A megkérdezett elemzők szerint ez persze annyit jelent, hogy a társaság a hoszsú évekig tartó, robbanásszerű növekedés után visszatér a Földre, de ettől még elkezdték alulteljesítőre rontani a minőstését, tekintettel a bevételnövekedés megtorpanására és a metaverzumos vízió megvalósításához szükséges, irdalan összegű befektetésekre.
A Meta bevételeitől egyébként éves szinten most is növekedést várnak, de ez már csak fele olyan arányú lehet, mint tavaly. A vállalat néhány súlyos problémája az üzleti modelljéhez kapcsolódik: a Facebookot a versenytársainál súlyosabban érintette az Apple tavalyi adatvédelmi frissítése, sőt a Google is ahhoz hasonlóra készül, ezzel párhuzamosan pedig a sorozatos botrányok és PR-katasztrófák nyomán mind több helyen jön szóba az ESG-kritériumoknak való megfelelés is a facebookos jelenlét kapcsán.
Muszáj változniuk, de az csak lassan megy
A Meta Platforms operatív vezetése és értékesítési tevékenységének irányítása is jelentős változásokon megy keresztül, de nem mindenki szerint az előnyére, legalábbis ami a cég bevételnövelési potenciálját illeti. Az új, hosszabb távra szóló és meglehetősen homályos metaverzumos identitás viszont megkönnyíti a Meta aktuális versenytársainak a dolgát, így mások mellett a TikTok és az Apple is jó úton halad, hogy már az idén szemmel látható piaci részesedést szerezzen magának a Facebook rovására.
Temetni persze nem érdemes a közösségi mamutot, hiszen a második legnagyobb reklámpiaci üzletről van szó a Google után, amelyik továbbra is kifejezetten népszerű a kis- és közepes méretű vállalatok között. Olyan e-kereskedelmi cégek is bizonyára lesznek, amelyek lehetőséget látnak majd a Meta árainak csökkenésében, és éppen hogy feltornázzák majd az ottani költéseiket, emellett pedig a társaság március 31-én több mint 43 milliárd dollárnyi készpénzzel rendelkezett, ami szintén nem nevezhető átlagos dolognak.
A Meta Platforms már azt is közölte, hogy az Apple változásainak nyomán újjáépítené hirdetési infrastruktúráját: ennek célja, hogy továbbra is lehetővé tegye a hirdetések célzását, de ezzel párhuzamosan az emberek magánéletét is tiszteletben tatsa. Ugyanakkorarra is figyelmeztettek, hogy ez több éves erőfeszítést igényel majd, így a BI által idézett egyik elemző azt tanácsolta a befektetőknek, hogy mindenképpen vizsgálják meg a Metával kapcsolatos, hosszabb távra szóló értékelési kockázatokat.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak