A japán Zozo a ruha- és szépségápolási ipart is igyekszik átalakítani innovatív technológiájival, ám ahhoz, hogy a cég magasabb szintre lépjen, az alapítónak háttérbe kellett vonulnia.

A posztdigitális korban a vállalatok már nem csak új megközelítésű termékekben, szolgáltatásokban gondolkodnak. Ebben a korszakban az innovációhoz már az is hozzátartozik, hogy a vállalatok képesek legyenek kitalálni, hogyan alakíthatják az embereket körülvevő világot, és a megfelelő időben miként kínálhatják nekik termékeiket és szolgáltatásaikat - idéztük még két évvel ezelőtt az Accenture jelentését, a szép, új, de mindenképpen digitális világról.

A tanulmány egyik példája a japán Zozo és a cég által üzemeltetett Zozotown online áruház volt, amely egy ügyes ötlettel tette gördülékenyebbé a ruhavásárlást. A vásárló egy pöttyös elasztikus ruhát, az ún. Zozosuitot húzhatott magára, hogy abban körbefotózza magát egy dedikált mobil app segítségével. A képek alapján pontosan meghatározható a vevő mérete, így a vásárlónak csak a ruhát kell kiválasztania, a kereskedő cég már be tudja azonosítani, hogy abból milyen méretet kell házhoz szállítania. Ez pedig - elméletben - több elégedett vevőt, kevesebb visszaküldött árut és így nagyobb kereskedői hasznot jelent. 

Vagány bukta

Hogy mennyire nem elég egy jó ötlet a sikerhez, arról a Zozosuit és magának a vállalakozásnak az esete ékes példával szolgál. Az egyik gond magával a termékkel akadt. A piacra dobást csúszások hátráltatták, majd kiderült, hogy az egész rendszer korántsem annyira pontos és könnyen használható, mint amit a marketinges brossúrák ígértek.

A másik probléma a vállalat vezérével és sajátos stílusával volt. A kétségtelenül karizmatikus Yusaku Maezawa még 1998-ban alapította Start Today néven a Zozo jogelődjét. 2004-ben indult el a Zozotown, amely ma már Japán legjelentősebb online divat-kiskereskedelmi áruházának számít. Az alapító tulajdonképpen a japán Elon Musknak tekinthető, már amennyiben előbbi is rendszeresen posztolgatott Twitteren a céges protokollal nem igazán összeegyeztető stílusban. És bár a cég felvirágoztatásában eltagadhatatlan érdemeket szerzett, az erős kézivezérelt működéssel irányított szervezet egy idő után akadozni kezdett. 

A még ma is csupán 45 éves Maezawa végül 2019-ben részvényei nagy részétől megvált, az új tulajdonosok (a SoftBank és a Yahoo Japan) pedig egy különc vizionárius helyett inkább egy tapasztalt menedzsert ültettek a helyére.

Irány előre!

Kotaro Sawada maga is elismerte, hogy az ő stílusa lényegesen eltér elődjétől. Az új vezérigazgató hangzatos mondások helyett inkább a tényekre és a munkatársak képességeire alapozva építkezik. Ez persze nem jelenti azt, hogy a Zozo betagozódna a tradicionális divatmárkák és -kereskedők világába. A cél továbbra is a fashion/tech-vonal erőltetése, aminek segítségével a vállalat versenyelőnyt jelentő képességeket, termékeket tud felmutatni vásárlóinak, partnereinek.

A változásokat jól jellemzi az a döntés, miszerint a Zozo által gyűjtött adatokat immár megkaphatják a partner ruhagyártók is. A különböző megoldásokkal begyűjtött testméreti információk segíthetnek például abban, hogy a megszokott S, M, L, XL verzióknál lényegesen szélesebb palettán kínálják a fogyasztók számára legmegfelelőbb méretezést, miközben attól sem kell tartani, hogy hatalmas készletek maradnak eladatlanul.

Bár a Zozosuit önmagában megbukott, a termék fejlesztése során szerzett tapasztalat kamatoztatható a későbbiekben. A méretezős ruha új, továbbfejlesztett változatát már tavaly ősszel bemutatta a cég, amitől már tényleg azt lehet remélni, hogy pontos és könnyen használható lesz.

A Zozosuit 2 mellett ugyanakkor tavaly februárban piacra dobták a Zozomatot is. Utóbbi a megfelelő formájú lábbeli kiválasztását támogatja egy speciális "szőnyeg" és természetesen egy alkalmazás együttes alkalmazásával. A termékből három hónap alatt 1 milliót adtak el, ami különösen annak fényében komoly teljesítmény, hogy egyelőre csak a belföldi piacra koncentrál a vállalat.

A kozmetikai szektor felé nyitást jelezte az idén márciusban indított Zozocosme online piactér, amellyel párhuzamosan a cég ingyen kezdte osztogatni a Zozoglass szemüveget. Ezzel a napszeművegnek látszó kiegészítővel a felhasználó arcbőréről tudnak digitálisan "mintát venni", ami alapján a potenciális vásárlónak rögtön fel is ajánlják a webáruház kínálatában lévő, legmegfelelőbb alapozókat és egyéb bőrápolási termékeket. 

A nyitottabb hozzáállás már a koronavírus idején is jól jött a cégnek. A fizikai boltok forgalmának bezuhanása miatt a gyártók méginkább a digitális térre koncentráltak, a Zozotown pedig megbízható partnernek bizonyult. Az idén márciusban zárt 2021-es pénzügyi év 22 százalékos forgalomnövekedést hozott. Ezen pedig idén csak javítani szeretne a vállalat, amihez jól jöhet az év végére tervezett nemzetközi terjeszkedés.

Piaci hírek

Ezúttal egy iskolaigazgatót hurcoltak meg deepfake miatt

A hatóságok szerint egy bosszúszomjas kolléga kreált és terjesztett MI segítségével hamisított, rasszista megjegyzésektől hemzsegő hangfelvételt.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.