A posztdigitális korban a vállalatok már nem csak új megközelítésű termékekben, szolgáltatásokban gondolkodnak. Ebben a korszakban az innovációhoz már az is hozzátartozik, hogy a vállalatok képesek legyenek kitalálni, hogyan alakíthatják az embereket körülvevő világot, és a megfelelő időben miként kínálhatják nekik termékeiket és szolgáltatásaikat - idéztük még két évvel ezelőtt az Accenture jelentését, a szép, új, de mindenképpen digitális világról.
A tanulmány egyik példája a japán Zozo és a cég által üzemeltetett Zozotown online áruház volt, amely egy ügyes ötlettel tette gördülékenyebbé a ruhavásárlást. A vásárló egy pöttyös elasztikus ruhát, az ún. Zozosuitot húzhatott magára, hogy abban körbefotózza magát egy dedikált mobil app segítségével. A képek alapján pontosan meghatározható a vevő mérete, így a vásárlónak csak a ruhát kell kiválasztania, a kereskedő cég már be tudja azonosítani, hogy abból milyen méretet kell házhoz szállítania. Ez pedig - elméletben - több elégedett vevőt, kevesebb visszaküldött árut és így nagyobb kereskedői hasznot jelent.
Vagány bukta
Hogy mennyire nem elég egy jó ötlet a sikerhez, arról a Zozosuit és magának a vállalakozásnak az esete ékes példával szolgál. Az egyik gond magával a termékkel akadt. A piacra dobást csúszások hátráltatták, majd kiderült, hogy az egész rendszer korántsem annyira pontos és könnyen használható, mint amit a marketinges brossúrák ígértek.
A másik probléma a vállalat vezérével és sajátos stílusával volt. A kétségtelenül karizmatikus Yusaku Maezawa még 1998-ban alapította Start Today néven a Zozo jogelődjét. 2004-ben indult el a Zozotown, amely ma már Japán legjelentősebb online divat-kiskereskedelmi áruházának számít. Az alapító tulajdonképpen a japán Elon Musknak tekinthető, már amennyiben előbbi is rendszeresen posztolgatott Twitteren a céges protokollal nem igazán összeegyeztető stílusban. És bár a cég felvirágoztatásában eltagadhatatlan érdemeket szerzett, az erős kézivezérelt működéssel irányított szervezet egy idő után akadozni kezdett.
A még ma is csupán 45 éves Maezawa végül 2019-ben részvényei nagy részétől megvált, az új tulajdonosok (a SoftBank és a Yahoo Japan) pedig egy különc vizionárius helyett inkább egy tapasztalt menedzsert ültettek a helyére.
Irány előre!
Kotaro Sawada maga is elismerte, hogy az ő stílusa lényegesen eltér elődjétől. Az új vezérigazgató hangzatos mondások helyett inkább a tényekre és a munkatársak képességeire alapozva építkezik. Ez persze nem jelenti azt, hogy a Zozo betagozódna a tradicionális divatmárkák és -kereskedők világába. A cél továbbra is a fashion/tech-vonal erőltetése, aminek segítségével a vállalat versenyelőnyt jelentő képességeket, termékeket tud felmutatni vásárlóinak, partnereinek.
A változásokat jól jellemzi az a döntés, miszerint a Zozo által gyűjtött adatokat immár megkaphatják a partner ruhagyártók is. A különböző megoldásokkal begyűjtött testméreti információk segíthetnek például abban, hogy a megszokott S, M, L, XL verzióknál lényegesen szélesebb palettán kínálják a fogyasztók számára legmegfelelőbb méretezést, miközben attól sem kell tartani, hogy hatalmas készletek maradnak eladatlanul.
Bár a Zozosuit önmagában megbukott, a termék fejlesztése során szerzett tapasztalat kamatoztatható a későbbiekben. A méretezős ruha új, továbbfejlesztett változatát már tavaly ősszel bemutatta a cég, amitől már tényleg azt lehet remélni, hogy pontos és könnyen használható lesz.
A Zozosuit 2 mellett ugyanakkor tavaly februárban piacra dobták a Zozomatot is. Utóbbi a megfelelő formájú lábbeli kiválasztását támogatja egy speciális "szőnyeg" és természetesen egy alkalmazás együttes alkalmazásával. A termékből három hónap alatt 1 milliót adtak el, ami különösen annak fényében komoly teljesítmény, hogy egyelőre csak a belföldi piacra koncentrál a vállalat.
A kozmetikai szektor felé nyitást jelezte az idén márciusban indított Zozocosme online piactér, amellyel párhuzamosan a cég ingyen kezdte osztogatni a Zozoglass szemüveget. Ezzel a napszeművegnek látszó kiegészítővel a felhasználó arcbőréről tudnak digitálisan "mintát venni", ami alapján a potenciális vásárlónak rögtön fel is ajánlják a webáruház kínálatában lévő, legmegfelelőbb alapozókat és egyéb bőrápolási termékeket.
A nyitottabb hozzáállás már a koronavírus idején is jól jött a cégnek. A fizikai boltok forgalmának bezuhanása miatt a gyártók méginkább a digitális térre koncentráltak, a Zozotown pedig megbízható partnernek bizonyult. Az idén márciusban zárt 2021-es pénzügyi év 22 százalékos forgalomnövekedést hozott. Ezen pedig idén csak javítani szeretne a vállalat, amihez jól jöhet az év végére tervezett nemzetközi terjeszkedés.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak