Az Oracle és egy vezetői fejlesztéssel foglalkozó HR-kutatócég, a Future Workplace június végén tette közzé egy közös kutatás eredményeit a mesterséges intelligencia szerepéről a munkahelyi környezetek változásában. Az összesen 1320 amerikai HR-vezető és munkavállaló bevonásával készített tanulmány legfontosabb megállapítása, hogy a munkavállalók általában készen állnak az MI-k megjelenésére, és értik, hogy a lehetséges előnyök messze túlmutatnak a megfelelő folyamatok automatizálásán.
Ennek ellenére maguk a szervezetek nem tesznek érte eleget, hogy támogassák őket az új készségek használatba vételében, ez a mulasztás pedig a termelékenység csökkenésével, a képességek elavulásával és munkahelyek megszűnésével fenyeget. A femérés alapján tízből heten a magánéletükben is találkoznak MI alapú megoldásokkal, miközben a munkahelyükről szólva csak harmadannyian mondhatják el ugyanezt. (A HR-esek esetében az arány mindössze 6 százalékos.)
A várakozások mellett akad néhány probléma is
A dolgozók legnagyobb arányban, tízből hatan a hatékonyság emelkedését várják az MI-től, de tízből négyen az ügyfélélmény és a munkakörnyezet javulásában is bíznak vele kapcsolatban. Ezzel szemben a HR-vezetőknek csak valamivel több mint negyede várja a képzés és a fejlesztés lehetőségeinek fejlődését az MI-től, a kutatásban felsorolt többi területet pedig ennél is kevesebben tartják ígéretesnek. Amiben a HR és a többi dolgozó is megegyezik, az az, hogy a szervezetek elégtelen módon készítik fel az embereket az MI-rendszerek bevezetésére.
Tízből kilenc HR-vezető azon aggódik, hogy saját feladatkörén belül is képtelen lesz lépést tartani az MI-technológiák gyors bevezetésével, nem beszélve a vonatkozó szakértelemhiány kezeléséről. Közel háromnegyed részük még azt is elismerte, hogy vállalatuk egyáltalán nem rendelkezik programokkal a dolgozók támogatására. A gyors ütemű adaptációt egyébként a munkavállalók fele is aggályosnak tartja, de tízből heten így is tisztában vannak vele, hogy a mesterséges intelligenciához kapcsolódó tudás felértékelődik majd a következő három évben.
Elvileg az sem zavar, ha robotok irányítanak
A bevezetések további buktatóit a HR-esek a költségekben, a rosszul működő technológiákban és a biztonsági kockázatokban látják. Ehhez képest ötből négyen meg vannak róla győződve, hogy ha a vállalatuknál nem vezetnének be MI-technológiákat, az a vállalat egészére nézve negatív hatással lenne, beleértve saját és kollégáik karrierjét is. A legfontosabbnak egyébként a felsővezetők munkájának MI-alapú támogatását tartják.
Összességében az emberek egyértelműen elfogadhatónak tartják a mesterséges intelligencia munkahelyi alkalmazását: az AI at Work című kutatásról kiadott közlemény azt az eredményt lobogtatja már a címében is, hogy 93 százalékuk simán megbízna a robotoktól kapott instrukciókban is. Kérdés, hogyan alakulna ugyanez az arány, ha elkezdünk variálni a kapcsolódó felelősségi körök meghatározásával, de erre a felmérés publikus változata már nem tér ki. Ettől függetlenül az MI-rendszerek sikeres alkalmazása nyilvánvalóan megfelelő informatikai és HR-stratégiát is kíván – amivel együtt azért a fenti, ugyanilyen reális bukatókat is le kell küzdeni.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak