Speciális szabályozást szeretnének kiharcolni maguknak a készülő európai Adattörvényben, amit mindenképpen tisztába tennének a jövő évi európai parlamenti választásokig.

Biztosítók, lízingcégek, autószervizek és más ipargi szereplők szólították fel közösen az Európai Bizottságot, hogy mielőbb javasoljon ágazatspecifikus szabályokat a járművek adataihoz való méltányos hozzáférés biztosítására a tavaly februárban beterjesztett Adattörvényhez (Data Act) – számolt be róla a Reuters. A tervezet a következő lépcsőt jelenti az Unió adatstratégiájának megvalósításában, jogokat és kötelezettségeket határozva meg az intelligens eszközökön, gépeken vagy fogyasztási cikkekben generált fogyasztói és vállalati adatok felhasználására, többek között az eddigieknél szigorúbb feltételeket szabva a vállalkozások közötti adatigénylések vonatkozásában.

Az Adattörvény kritikusai szerint a nem személyes adatok továbbítását korlátozó rendelkezések ezzel már túlhaladnák az EU személyes adatokra vonatkozó követelményeit is. Ezt szerintük nem indokolják a létező kockázatok, összességében pedig ellentétes lenne az európai érdekekkel a digitális gazdaság gerincét képező adatáramlás ilyen szintű korlátozása. A hírügynökség tudósítása alapján a hónap elején a fenti cégek már közvetlenül az EB trösztellenes szabályozásért felelős vezetőjéhez, Margrethe Vestagerhez fordultak a járművekre vonatkozó előírások felülvizsgálatát kérve, hogy az adatok felhasználását "gazdaságilag életképes módon" tegyék számukra lehetővé.

Az autómegosztó platformok például vezeték nélküli eszközökön keresztül gyűjtenek adatokat a diagnosztikához, a kilométerórák leolvasásához, az üzemanyagszint ellenőrzéséhez vagy a járművek közötti váltásokhoz, sőt egyes lízingcégek olyan biztosítási termékeket is működtetnek, amelyek jutalmazzák a biztonságos vezetést. A Reuters az érintett vállalatok vezetőit idézi, akik digitális csatornákon keresztül szerzik be a vezetési szokásoktól a fogyasztáson át a gumikopásig terjedő információt, és egyikük megfogalmazása szerint a szolgáltatások annyira széles körére támaszkodik az ilyen adatokra, hogy azonnal más üzlet után kellene nézniük, ha megszűnne a hozzáférésük.

Az autógyártók szerint minden oké

Bár az Európai Bizottság állítólag javában dolgozik az adatvédelmi javaslatok hatásainak vizsgálatán, az iparági lobbisták attól tartanak, hogy a kezdeményezés a 2024-es európai parlamenti választások után egy új, más prioritásokkal rendelkező bizottsággal a háttérbe szorulhat, ami évekig késleltetheti az ügyet. Mint kiderült, több ágazati csoport már Ursula von der Leyentől, az Európai Bizottság elnökétől is kérte, hogy vessen vége az "ismétlődő elhalasztások" megszüntetését. Ezzel ellentétes álláspontot képvisel az Európai Gépjárműgyártók Szövetsége (ACEA), amely szerint az adattörvény garantálja a méltányos hozzáférést az autók adataihoz.

A hírügynökség beszámolójában a BMW szóvivője arról beszél, hogy a német márka már 2018 óta rendelkezik olyan rendszerrel, ami lehetővé teszi az ügyfeleknek az adatok megosztását bármilyen harmadik féllel – szerinte azonban sok piaci szereplő soha meg sem próbálta használni a megoldást. A nagy gyártók ezen a téren egyébként is saját terveket szőnek, a Stellantis például az év elején jelentette be egy külön adatszolgáltató üzleti egységet felállítását. Az biztos, hogy startupok széles skálája próbálkozik a járműadatokra épített szolgáltatásokkal, ők azonban nem lesznek képesek tőkét bevonni, amíg az EB álláspontja nem válik teljesen világossá – olvasható a Reuters jelentésében.

Piaci hírek

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.