A HP szétválasztása kapcsán a vállalati hardvereket, szoftvereket és szolgáltatásokat a Hewlett-Packard Enterprise-ról esik a legtöbb szó, amely új arculattal igyekszik megerősíteni az ügyfelek és a befektetők bizalmát. Ennél valamivel homályosabb az alaptevékenységet tovább építő HP Inc. helyzete, amelynek divatos pénzügyi analógiával a "rossz bank" szerepéből kell kitörnie. Bár a teljes vállalat forgalmának meghatározó részét pont a hozzá került PC-s és nyomtatós üzletágak adták, a HP vezetői szerint az alacsony profitráta és a stagnáló kereslet miatt egyre inkább terhet jelentettek a cég egészére nézve.
A HP (Inc.) vezetője néhány nappal ezelőtt újabb előrejelzéseket tárt az elemzők elé az önállósodó vállalat jövőképével kapcsolatban. Ezek alapján rövid távon a hardverek és kellékanyagok értékesítése továbbra is leszálló ágban marad, amit a működési költségek csökkentésével ellensúlyoznának. A cég ugyanakkor komoly befektetéseket tervez a felső kategóriás hardverek és az "innovatív" fogyasztói elektronikai cikkek fejlesztésébe, illetve jobban kiaknázná technológiai portfólióját, hogy megjelenjen a szomszédos területeken és általában bővítse azt a piacot, amelyen mozog.
Meghódítanák a 3D-s nyomtatást
Mindezt olyan eredeti szlogenekkel támogatják, mint például "Egy startup szíve és energiája egy Fortune 100-as vállalat eszével és erejével". Ennél többet mond, hogy a növekedés hajtóerejének az üzleti célú nyomtatást és a kereskedelmi célú mobilitást, magyarul az üzleti vagy munkahelyi, termelékenységnövelő mobil megoldásokat tartják. A HP és a Hewlett-Packard Enterprise ugyanis a szervezeti szétválasztás ellenére is ezer szállal kötődik egymáshoz, és kereskedelmi szempontból továbbra is csapatban focizik. Kérdés, hogy az együttműködés mennyire bizonyul majd hatékonynak.
A piacszerzés legfontosabb csatornája a 2D-3D transzformnáció lenne, vagyis a piacvezető szerep megszerzése a 3D nyomtatásban. Eközben természetesen megőriznék jelenlegi súlyukat a személyi számítógépek és a 2D printerek mezőnyében is, ahol a konzumer piacon a pozíciók megtartása, a vállalati szegmensben viszont a növekedés lesz az elvárás. A közeljövőben cégfelvásárlásokra is számíthatunk a HP részéről, miután a vállalat már korábban bejelentette, hogy jövőre belép a 3D területére. (Ez utóbbi némileg betett a teljes piacnak: az aktuális szereplők 2015-ös eredményei máris előre vetítik azokat a problémákat, amelyket egy fajsúlyos és fókuszált konkurencia jelenthet majd a számukra.)
Minden eszközzel növekedni akarnak
Az elemzők már kézenfekvő és várható lépésként beszélnek a 3D Systems vagy a Stratasys akvizíciójáról, hozzátéve, hogy a viszonteladói hálózat erejét tekintve az utóbbit tartják a megfelelő befektetésnek. A közép- és felső kategóriára célzó HP több különböző nyomtatási technológiát is szívesen látna házon belül. Erre az exkluzív OEM-megállapodásokkal dolgozó viszonteladók miatt lenne szüksége, akikkel saját, jól beágyazott disztribúciós csatornái mellett is éveket nyerhet a piac meghódításában, tekintettel az ügyfél- és kereskedői oldalon is szükséges oktatási folyamatokra.
A találgatásokra a HP illetékes alelnökének szavai is alapot adnak, aki szerint jelenleg legalább kilenc releváns 3D nyomtatási technológia versenyez a piacon, így a konszolidáció ebben a tekintetben is elkerülhetetlen, ha valaki meghatározó részesedést próbál szerezni ebben a szektorban. Stephen Nigro a dinamikusan fejlődő 3D-s iparág helyzete a HP hagyományos nyomtatási üzletének felépítésével állította párhuzamba, ahol a vállalat saját fejlesztéseken és különböző szintű partnerségeken keresztül három-négy különböző technológiai vonalat is vitt.
Ezt a 2D nyomtatási üzletág sikeres felfuttatása nyomán a 3D piacon is járható útnak tartja. Annak ellenére pedig, hogy az "organikus innovációt" tartja a fő csapásiránynak, kijelentette: a HP nem fog habozni, ha előnyösnek ítél meg egy-egy cégfelvásárlási lehetőséget.
Itthon már éledezik a piac, legalábbis 2D-ben
Az IDC piackutató éppen most tette közzé a kelet- és közép-európai fénymásoló- és nyomtatópiac eredményeit az idei első félévre vonatkozóan. A teljes régiót tekintve a nyomtatók és multifunkciós készülékek iránti kereslet továbbra is messze elmarad a 2008-as szinttől: a 2,15 milló értékesített készülék közel 580 millió dolláros forgalmat jelent, ez pedig a válság előtti eredmények felét sem éri el. Ugyanakkor a közép-európai országokban tapasztalt tendenciák, megtisztítva az orosz vagy az ukrán piac 50-60 százalékos visszaesésétől, kifejezetten biztatóak: a csehországi szállításokban például éves szinten 36 százalékos volumennövekedést tapasztaltak, de Magyarországon is 12 százalékkal több készüléket vásároltak, mint 2014 első hat hónapjában.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak