Az egyedülállók nem hivatalos kínai ünnepnapja, a szinglinapnak (Singles Day) nevezett kezdeményezés már évekkel ezelőtt elvesztette eredeti tartalmát, és onlne bevásárlási őrületté alakult. A november 11-i dátum dupla tizenegyesnek is nevezett megmozdulásban először az Alibaba látta meg a fantáziát, de a legelső, 2009-es akciós naphoz azóta az ország legtöbb online áruháza csatlakozott valamilyen formában.
Az elmúlt években a szinglinap sorra döntötte a bevételi rekordokat, és mára bőven a világ legnagyobb online kiskereskedelmi eseményévé vált. Ez azt jelenti, hogy a kínai Singles Day 24 órás forgalma meghaladja a tengerentúli hálaadás, a Black Friday és a Cyber Monday együttes eladásait, a tavaly novemberi akciók is 213,5 milliárd jüan (akkori árfolyamon 30,7 milliárd dollár) értékű megrendelést hoztak a kereskedőknek.
Nem meglepő, hogy az idei szinglinap újabb csúcsot jelenthet. Az Adobe Analytics becslése alapján az amerikai akcióktól 2019-ben összesen 29 milliárd dollár körüli eredmény várható, amit a szinglinap már a tavalyi számokkal is túlteljesített, ebben az évben pedig még nagyobb lehet a különbség: az Alibabánál az akciók élesedésétől számítva mindössze 68 másodperc alatt összejött az első egymilliárd dollár értékű megrendelés.
Ennél még több is lesz majd
Ez a tempó természetesen nem tart ki a nap végéig, de az időközben befutott adatok alapján az első kilenc órában a vállalat már több mint 158 milliárd jüan (vagyis több mint 22,5 milliárd dollár) értékű eladásokat jegyzett. Ez nagyságrendben a negyedével magasabb a tavalyi szinglinap megfelelő időszakának eredményénél, vagyis elég valószínűnek tűnik, hogy az idei akciókkal újabb forgalmi rekordot állítanak majd be Kínában.
Jobban mondva nem csak Kínában, hiszen a november 11-i bevásárlási őrületet a kínai kereskedők (az Alibaba vagy a JD.com) a helyi versenytársakkal együtt több ázsiai piacon, így Dél-Koreában vagy Szingapúrban is igykeznek meghonosítani. A további növekedést ezen kívül a kevésbé fejlett kínai régiókban való nyomulás is biztosíthatja: az idei Singles Day az Alibaba szerint már 500 millió vásárlót mozgat majd meg, ami 100 millióval több lenne a tavalyi létszámnál.
A vállalat saját számai alapján 2019-ben több mint 200 ezer kínai vagy nemzetközi márka termékei érhetők el a szinglinapi akciókban, egy kapcsolódó kutatásból pedig az is kiderült, hogy ebben az évben a legalább 500 ezer dollár éves forgalmú amerikai kiskereskedők közül is minden negyedik cég terevez valamilyen akciót a kínai szinglinapra.
Az amerikai-kínai kereskedelmi háborúnak egyébként a vásárlási láz közepette is lesznek mérhető hatásai: az AlixPartners felmérése szerint a kínai vásárlók az idén a tavalyi összegek több mint másfélszeresét tervezték elkölteni a szinglinapi online akciók során, azonban hazafias megfontolásokból kétszer is meggondolnák, hogy ezek között amerikai termékeket rendeljenek.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak