Az utóbbi évek szárnyaló piaci növekedését növekedését követően a kínai vállalatok befektetői egyre óvatosabbak az állami beavatkozással kapcsolatban, amely az utóbbi időben sorra forgatta fel az ingatlan-, az oktatási, a pénzügyi vagy a technológiai szektort. Ahogy a Reuters beszámolójában idézett elemző is megállapítja, ma már semmit sem tartanak elképzelhetetlennek, ennek eredményeként pedig mindenre reagálnak, sőt esetenként mindent túlreagálnak, ha a narratívába illeszkedő jelzéseket fedeznek fel a kínai állami médiában.
Minderre a legfrisseb példa a Tencent Holdings részvényárfolyamának változása, amely órákkal azután a cég piaci kapitalizációjának csaknem 60 milliárd dolláros csökkenését eredményezte, hogy az Economic Information Daily egyik véleménycikke "szellemi ópiumnak" minősítette az online játékokat. A Kína legnagyobb állami hírügynöksége, a Xinhua felügyelete alatt működő gazdasági újság nevesítette is a Tencent Honor of Kings című játékát, amikor arról értekezett, hogy a kiskorúak rabjaivá válnak ezeknek a termékeknek, és további korlátozásokat szorgalmazott az iparágban.
A Tencent részvényei ezt követően rövid idő alatt 10 százalékot gyengültek, és jó úton voltak affelé, hogy a változás arányát tekintve évtizedes negatív rekordot állítsanak be, mire a szóban forgó cikk végül eltűnt volna a kiadó weboldaláról és WeChat profilja alól. A Tencent villámgyorsan közleményt adott ki az írásra reagálva, és közölte, hogy még tovább szigorítja majd a kiskorúak hozzáférését zászlóshajójának számító videojátékához, beleértve az arra fordítható idő és pénz mennyiségét is.
A vállalat ezen felül előre menekült, és a teljes iparágra vonatkozó korlátozásra szólított fel a 12 év alatti játékosokra vonatkozóan, bár nyilatkozatában egyszer sem utalt közvetlenül az Economic Information Daily cikkére, és a Reuters kérdéseire sem reagált azzal kapcsolatban. A kínai gazdasági lap egyébként azt állította, hogy a diákok körében nem ritka, ha valaki napi nyolc órát játszik az online játékokkal, amelyek százmilliárdos iparággá nőtték ki magukat. Az újság megfogalmazása szerint semmilyen iparágnak vagy sportnak nem szabad megengedni, hogy fejlődése során elpusztítson egy generációt.
Megint igyekeznek mindenkit megnyugtatni
Ahogy a beszámolók is kiemelik, az ópiumos hasonlat Kínában különösen érzékeny témának számít, miután az első ópiumháború végén engedték át például Hongkong szigetét is Nagy -Britanniának, és maga a XIX. század közepén vívott háború is részben a kábítószer Kínába történő exportjáról szólt, ahol a függőség rohamosan terjedt. Nem csoda, hogy a cikk nem csak a Tencent, hanem a versenytársak részvényeit is érzékenyen érintette: a NetEase és az XD papírjai több mint 8 százalékos, a GMGE Technology Grouprészvényei pedig több mint 15 százalékos mínuszban voltak még a nap végén is.
A befektetőknek ebben a tekintetben amúgy is sűrű hetük volt: az állami piacfelügyelet néhány napja közölte, hogy ellenőrizni fogja a járművekbe szánt csipeket forgalmazó cégeket, és megbüntet minden felhalmozást, összejátszást vagy árrögzítést. A félvezetőipari részvényindex ezt követően több mint 6 százalékot zuhant. Nem sokkal korábban a kínai vezetés a fizetős oktatási szolgáltatásokat nyújtó cégekre nézve jelentett be durva korlátozásokat, még jobban bedöntve az éves szinten 120 milliárd dollárosra becsült üzletágban mozgó vállalkozások árfolyamát.
Ahogy egyre többen megállapítják, a technológiai és pénzügyi ágazatok tavaly indított és egyre határozottabb rendszabályozása mellett a kínai hatóságok lassan a határokat kezdik feszegetni, legalábbis ami a befektetői döntéseket illeti. A Financial Times értesülései szerint a kínai értékpapír-felügyelet nemrég egy dedikált telekonferencián igyekezett nyugtatni az amerikai és a hazai pénzügyi befektetőket a jvőbeni beavatkozásokkal kapcsolatban.
A mostani esetről szólva a Reuters megjegyzi, hogy a China News Service (a Xinhua mellett a másik legjelentősebb kínai hírügynökség) a Weibo platformon már meg is jelentetett egy következő véleménycikket, amely szerint az online játékok addiktív hatásai miatt nem lehet minden felelősséget áthárítani egyik vagy másik félre, így a játékfejlesztőkre sem, és a kiadóknak, az iskoláknak és a szülőknek együtt kell megoldaniuk a problémákat.
A NIS2-megfelelőség néhány technológiai aspektusa
A legtöbb vállalatnál a megfeleléshez fejleszteni kell a védelmi rendszerek kulcselemeit is.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak