Az okostelefon annyira forró trend volt, hogy a dedikált kamerák piacának öthatod részét elolvasztotta mindössze egyetlen évtized leforgása alatt. Az új fejlesztéseket már csak a profik veszik, ők viszont a jövőben sem hagyatkoznak kizárólag a mobilokra.

A digitális kamerák piacáról szóló hírekben szinte kötelezően felbukkan Chase Jarvis amerikai reklámfotós elhíresült mondása, amely szerint az a legjobb fényképezőgép, ami éppen ott van az embernél. A dolognak az ad már hosszú ideje aktualitást, hogy az okostelefonok milyen gyorsan és mennyire véglegesen beomlasztották a kamerák piacát. Ez a folyamat ráadásul még most sem fulladt ki, ahogy a telefonok képfelvevőinek teljesítménye egyre jobban megközelíti a dedikált digitális kamerákét, miközben az az előnyük továbbra is behozhatatlan, hogy állandóan kéznél vannak.

Legutóbb másfél évvel ezelőtt számoltunk be a piaci eladásokról, amikor az amerikai Consumer Technology Association adataiból kiderült, hogy 2007 (az iPhone bemutatkozásának éve) és 2016 között, vagyis mindössze 10 év alatt a digitális kamerák forgalma 66 százalékkal csökkent, párhuzamosan az okostelefonok térhódításával. Abban az évben egyébként 1200 milliárdra becsülték az újonnan keletkezett digitális fotók mennyiségét, ami azt jelentette, hogy átlagosan 160 darab kép jutott a Föld minden egyes lakójára. Ugyanezt 2018-ban már 1700 milliárdra becsülték.

A Japánban működő CIPA iparági szervezet tagjai 2007-ben több mint 100 millió, 2008-ban pedig közel 120 millió digitális kamerát szállítottak, hogy egy kisebb hullámvölgyet követően 2010-ben a 120 milliós határt is átlépjék. Ehhez képest igen látványos visszaesést jelent, hogy 2018-ban már a 20 milliós lécet sem sikerült átvinniük, a CIPA tavalyi statisztikájában egészen pontosan 19,4 milliós volumen szerepel. Ezt az eredményt összefüggésbe helyezi, hogy 2001 óta nem adtak el ilyen kevés digitális gépet, és általában a kamerákat tekintve a szállítások már az 1984-es szintet karcolgatják.

A hétköznapi felhasználók váltottak, de ez is bőven elég

A fenti 19,4 milliós tételen belül mára többségbe kerültek a cserélhető objektívvel szerelt kamerák, amelyekből most sem fogyott lényegesen kevesebb, mint a 2007-2010 közötti csúcsokon. Vagyis elmondható, hogy az okostelefonok a beépített lencsével gyártott fényképezőgépeket nullázták le teljes mértékben. Az újkeletű fejlesztések viszont már a képmélységet vagy a kedvezőtlen fényviszonyok között készülő felvételeket célozzák, ami a mai napig olyan területnek számít, ahol a dedikált digitális kamerák és az okostelefonok közötti különbség még mindig nyilvánvalóan érvényesül.

Összességében nem meglepő, hogy a digitális fotózás teljes ökoszisztámáját tekintve a bevételek folyamatosan növekednek. Egyre könnyebb elkészíteni és megosztani a képeket, és ma már szinte mindenki professzionális minőségben lövöldözheti a fotókat. Ezeket aztán szerkeszteni, nyomtatni, bemutatni vagy tárolni is kell, amihez a megfelelő eszközökre és szolgáltatásokra van szükség, vagyis a képek számának és minőségének felfutása bevételt generál a kapcsolódó üzletekben is.

Lehetséges tehát, hogy a kamerákban nincs növekedési potenciál, de a Zion Market Research például úgy látja, hogy digitális fotográfia összességében 110 milliárd dolláros globális üzletté bővül 2021-re, ami a 2016-ot követő években több mint 6 százalékos átlagos éves növekedési ütemet jelent. Ennek centruma az ázsaiai és csendes-óceáni térségre esik, ahol a kínai és az indiai piac vásárlóerejének növekedése ebben a szegmensben is meglódítja a forgalmat. A K+F befektetések is ebben a régióban, ezen belül is Japánban a legmagasabbak, folyamatosan új fejlesztésekkel tartva életben a profi digitális kamerák iránti keresletet.

Piaci hírek

Az internetnek nem lenne muszáj ilyennek lennie

Legutóbb az új-zélandon elkövetett rasszista mészárlás világított rá arra, hogy a net milyen nyomorult módon működik abban a formában, ahogy a kétezres években felfutott online vállalatok felépítették.
 
Minek nekünk tartalomkezelő rendszer? – teszi fel a kérdést sok kis- és közepes vállalat vezetője. Pedig egy CMS-sel nem csak a költséghatékonyság javítható, hanem bevételek is növelők.

a melléklet támogatója az Aruba Cloud

Hirdetés

Tartalomkezelés az üzleti céloknak megfelelően

A konkrét üzleti folyamatokat segítő online lépésekre még mindig az útkeresés a jellemző. Pedig az internetet mindenki használja, és egyre többen készségszinten – mégis, valami hiányzik.

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.