Beértek az Alibaba AI-kutatásai. The Information értesülései szerint a kínai vállalat jövő héten mutathatja be saját Echóját. A lap értesülését szinte azonnal átvette az összes mérvadó oldal a Reuterstől a CNBC-ig. Úgy tűnik, az Alibaba mindenben lemásolja az Amazon modelljét.
Másolnak vagy sem?
A The Information szerint az intelligens hangszóró, mely mögött az Alexához hasonló, hangutasításokat feldolgozni képes mesterséges intelligencia dolgozik, egyelőre hazai piacon debütál, és egyelőre csak mandarin nyelven képes kommunikálni.
Abban is az Amazon megoldására hasonlít, hogy elsődleges célja a vásárlás segítése. Ahogy az Amazon már több éve piacon lévő, és az Alexa digitális asszisztenst futtató intelligens hangszórója, úgy az Alibaba megoldása is elsősorban a webáruházból történő egyszerű és gyors rendelést segíti.
Annak azonban, hogy az intelligens hangszóró egyelőre csak kínaiul tud, középtávon nincs jelentősége. Nagyon sok jel mutat arra, hogy ez csak egy óriási – és jövedelmező – pilot. Az Alibaba ugyanis már egy ideje keresi a lehetőséget, hogy a globális piacon is megerősödjön. Az első számú célpont az Egyesült Államok (ami Donald Trump piacvédő pilitikája miatt nem lesz egyszerű menet, ennek kapcsán volt is egy kis szájkarate Trump és az Alibaba vezére között), de Európát sem hanyagolják el. Itteni hídfőállásukat már építik: januárban tárgyaltak a bolgár miniszterelnökkel arról, hogy ott alakítanák ki az európai logisztikai központjukat.
A kínai vállalat azonban mégsem kereskedő cégként definiálja magát. Alapító vezérigazgatója, Jack Ma egy ideje nagy hangsúlyt fektet arra, hogy cégét megkülönböztesse az amerikai riválisától. Januárban a CNBC-nek arról beszélt, hogy bár a két cég nagyon hasonló területen versenyez (kiskereskedelem, felhőszolgáltatások, mesterséges intelligencia), az Amazon sokkal közelebb áll a klasszikus kiskereskedelemhez. Az Alibaba ellenben olyan ökoszisztémát épít, amelyben bármely cég lehet Amazon. Ennek megfelelően sokkal inkább olyan technológiai szolgáltató cégként próbálja meghatározni magát, melynek egyik motorja az adatelemzés.
A megkésettség előnyei
Az Alibaba némi késéssel tehát felzárkózhat az intelligens asszisztensek vezető szállítóihoz, és közvetlenül megmérkőzhet az Echo/Alexa mellett A Google Home-mal, és az Apple Sirire épülő HomePodjával is, melyet a hónap elején mutattak be. Az Apple WDC-n bemutatott készüléke azonban csak decemberben kerül a boltokba, ráadásul kétszer olyan drága lesz, mint az Echo.
Az Echo már két éve kapható az USA-ban, sőt tavaly ősztől a nemzetközi piacra is kilépett. Ismertségét még az olyan viccces videók is segítették, amin a felhasználók az Alexa (és az Amazon) CIA-val való kapcsolatát firtatják. Ehhez képest mind az Apple, mind az Alibaba késve reagált. De feltétlenül rossz ez? Az Apple eddigi története, amelyból az Alibaba is tanulhatott, azt mutatja, nem.
Az Apple elsősorban intelligens streaming eszközként határozta meg a HomePodot, amelytől hangutasítással lehet kérni, hogy milyen stílusú zenét játsszon, de információszerzésre is használható, azaz "tőle" is meg lehet kérdezni, mi köze a CIA-hoz. Ez a definíció részben arra szolgál, hogy megteremtsék a termék egyediségének imidzsét, a lényeg azonban ugyanaz, mint az Echo vagy az Alibaba eszközénél.
Az iPhone tizedik születésnapja kapcsán sokan megfogalmazták: az Apple-t nem az tette naggyá, hogy eget rengető technológiai újdonságokkal rukkolt elő. Amiben mindez idáig verhetetlen, hogy megérzi, mikor érett meg a piac egy már létező technológiára, és azt hogyan kell úgy csomagolni, hogy a felhasználók rajongjanak érte. Ilyen volt annak idején a grafikus kezelőfelület, és ilyen volt az érintőképernyős okostelefon is – egyik sem az Apple találmánya. És mivel nem azonnal csap le minden újdonságra, a konkurensek sikerei-kudarcai alapján sokkal jobban el tudja találni a felhasználók igényeit.
Úgy tűnik, az Alibaba is hasonló stratégiát követ, eddig sikerrel.
Óriási piacon próbálhat ki mindent
Ráadásul egy olyan piacon próbálkozhat, amelyen lényegében nincs komolyan vehető versenytársa (tavaly már a kínai internetes piac 57 százalékát uralták a Tecenttel közösen), és amely piacban – a lassuló kínai gazdasági növekedés ellenére is – óriási potenciál van. A márciusban zárult pénzügyi évében minden várakozást felülmúló növekedést produkált: forgalma éves összevetésben 56 százalékkal nőtt. Igaz, ehhez hozzátett jó néhány százalékot egy komolyabb akvizíció is, anélkül 44-45 százalékos volt a növekedés. A cégvezetés hasonló tempójú, 45-49 százaékos forgalombővülést vár a folyó évben is.
Az Alibaba összességében még kisebb, mint az Amazon. Piaci kapitalizációja jelenleg 367 milliárd dollár körül mozog, míg az Amazoné közelít a 473 milliárd dollárhoz. Ugyanakkor azzal a növekedési tempóval, amit eddig produkált (csak idén több mint 60 százalékkal nőtt a részvényeinek az árfolyama) hamarosan utolérheti amerikai konkurensét. Ráadásul jelenleg mintegy 50 ezer alkalmazottal dolgozik, míg az Amazon – igaz, némileg más modellt követve – több mint 340 ezer embert foglalkoztat.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak