Véget érni látszik a kaotikus nyomtatás kora. Rég letűntek azok az idők, mikor minden asztalon más-más, ötletszerűen kiválasztott készülék állt, és a kellékanyagokért felelős beszerző mindenféle márkajelzésű csomagokkal szaladgált.
A nyomtatási költségek racionalizálása, a megtakarítás, hatékonyabb menedzselés folyamatosan cél volt az elmúlt évtizedekben. A kisvállalkozások közül sokan végigjárták a különféle nyomtatótechnológiák és alternatív kellékanyagok canossáját, de hamar kiderült, hogy tartós és markáns eredményeket csak a menedzsment egységesítésével, a hatékonyabb ellenőrzéssel lehet elérni. A nagyvállalatok mostanra már bevezették a kiszervezett, illetve menedzselt nyomtatást, sok közepes vállalkozás is ebbe az irányba mozdult el, közben pedig a kis- és középvállalatok körében is kezd háttérbe szorulni a birtoklás az üzemeltetéssel és bérlettel, lízinggel szemben. A trendek nem csak az ügyfeleket, de a szolgáltatókat is komoly kihívások elé állítják, nem csak külföldön, hanem itthon is.
A felhasználók optimalizálásra kényszerülnek
Az IDC szakértője, Tóth László érdekes és sok tekintetben ígéretes képet vázolt fel a Bitportnak a hazai viszonyokról, folyamatokról az idei év elején gyűjtött adatok alapján.
A piackutató adatai szerint a nyomtatási szolgáltatások hazai piaca viszonylag jól fejlett, a koncepció már több mint egy éve közismert itthon. 2014-ben a szerződésekből származó bevételek a teljes nyomtatási piac 28 százalékát tették ki.
A vállalkozások jelenleg is nyomás alatt állnak – mondta Tóth –, működési költségeik optimalizálására kényszerülnek, ezért aztán a kiszervezés vagy az MPS/MDS (Managed Print Services/Managed Document Services) nyújtotta azonnali megtakarítás jelenti számukra továbbra is a legfőbb motivációs erőt. A költségek csökkentése is prioritásban marad, és emellett a biztonsággal, munkahatékonysággal és mobilitással kapcsolatos előnyök is váltásra ösztönzik az ügyfeleket.
A leginkább érintett iparágak a pénzügyi szolgáltatások, a gyártás és a közművek. Ugyanakkor az 50 legnagyobb vállalat esetében – tekintet nélkül az ipari háttérre – a menedzselt nyomtatási szolgáltatások alkalmazása már bevett szokás. Sőt a külföldi tulajdonú hazai cégek gyakran globális szerződések keretében veszik igénybe a szolgáltatást.
Fejlett a szolgáltatási piac
Az IDC kutatásai szerint általában véve ugyan elég fejlettnek mondható a nyomtatási szolgáltatások itthoni piaca, ugyanakkor jelentős különbségek mutatkoznak a beszállítók és bevételeik összetétele között. Míg egyesek, addig mások jelenleg nem tervezik, hogy hasonló ajánlatokkal álljanak elő. Az OKI-tól eltekintve az utóbbi két évben egy új nagyobb gyártó sem lépett be a szolgáltatói piacra, melynek kétharmadát fedi le az öt legnagyobb játékos, a Bravogroup, a Canon, a Delta, a Konica Minolta és a Xerox, de a Bravogoup és a Delta csak nyomtatás- és dokumentummenedzsment szolgtáltatást nyújt, nyomtatópiacon önállóan nincs jelen. Másként alalkul azonban a helyzet, ha a tavalyi lézernyomtatók és MFP készülék értékesítését nézzük Magyarországon bármilyen konstrukcióban: az első öt helyen gyakorlatilag csak az ismert nevek maradnak: a HP, a Samsung, a Kyocera, a Canon és a Xerox.
Az IT- és fénymásoló technológiák konvergenciája erősíti a versenyt, és az ügyfelek egyre inkább az egyablakos (mindent egy szolgáltatótól) megoldások felé fordulnak. Ez az igény a hagyományosan nyomtatással és dokumentumkezeléssel foglalkozó cégek újrapozicionálását vonja maga után: most már informatikai szolgáltatásokkal és üzleti folyamatok átszervezésével is kell, hogy foglalkozzanak. Akik nem fejlesztenek ki komplex, IT-megoldásokat is felölelő portfóliót, azok versenyképességüket kockáztatják.
Egyre fontosabb bevételi forrást jelentenek a szolgáltatási szerződések keretében értékesített kellékanyagok. Az IDC részben emiatt is a szerződésekből származó bevételek részesedésének 30 százalékos növekedését várja 2017-ig. Mind a bérlés, lízing és üzemeltetés, mind az MPS/MDS növekedésre számíthat az elkövetkezendő periódusban, és egyre jobban érezhető lesz az eltolódással az utóbbiak irányába.
A nagyvállalati szektor már telített – mondta a kutató. A viszonteladói partnerek azonban mind szélesebb utat nyitnak a piacra. A kisvállalkozások, valamint apróbb szervezetek elérését azonban a gyártóknak is segíteniük kell. Elengedhetetlen a vonzó viszonteladói program kidolgozása, mivel ezek az ügyfelek a szolgáltató által közvetlenül gyakorlatilag nem megközelíthetők.
Bár rövid távon a megnövekedett kormányzati ráfordítások – helyi és központi forrásból egyaránt – táplálják a növekedést, hosszú távon azonban várhatóan a kis- és középvállalkozások jelentik a fejlődés zálogát a nyomtatási szolgáltatók számára, véli Tóth.
Szintlépés kötelező
Egyértelmű, hogy a nyomtatási piac szereplői rá lesznek kényszerítve arra, hogy továbblépjenek. A hagyományos módszerekkel elérhető bevételek zsugorodnak, így aki eddig csak eladott, az jobban teszi, ha szolgáltat is, illetve bővíti szolgáltatásai körét. Ehhez kell know-how, infrastruktúra és tőke. Egy kisebb kereskedő cégnek éppen ezért nagy segítség, ha egy nagyobb márka zászlaja alatt, viszonteladói programban szolgálja ki ügyfeleit.
Az ügyfelek előtt továbbra is több lehetőség áll. Sok kisvállalkozás vélhetően továbbra is marad a saját eszközök üzemeltetésénél. Ebben az esetben tudatos takarékossággal, gazdaságosabb készülékek vásárlásával vagy akár alternatív kellékanyagok használatával mérsékelhetik a költségeiket.
Ugyanakkor a legkisebbeknek is érdemes lehet körülnézni a szolgáltatói ajánlatok között. A nyomtató bérlésével, lízingjével már megkímélhetik magukat az egyszeri befektetés keltette stressztől, a nyomtatás szolgáltatásként való igénybevételével pedig a nagyobb kellékanyag tételek (akár új, nagy kapacitású tonerkazetta vagy dobcsere) és az esetleges javítások kiugró költségeit is belesimíthatják az egységes, tervezhető oldalköltségbe.
Kicsiben is lehet továbblépni, a kiszervezéssel pedig a kkv-k is hozzájuthatnak olyan jobb teljesítményű, gazdaságosabb és szolgáltatásokban (mobil printing, takarékosabb másolás, finishing) gazdagabb készülékhez, melyet amúgy nem engednének meg maguknak.
Ezek a lehetőségek a középvállalatoknak is adottak, de minél nagyobb egy szervezet, annál inkább hasznot húzhat a tervezhetőségből és a felügyeletből, amit leginkább a teljes körű nyomtatási és dokumentumkezelési megoldások (MPS/MDS) nyújtanak. Ebből jellemzően a közép- vagy nagyvállalatok tudnak profitálni. Esetükben egyébként sok esetben nem is a megtakarítás a fő szempont, hanem a biztonság, illetve a költségeik átláthatóvá tétele és pontos lebontása költséghelyekre.
A komplett felméréssel, optimalizálással járó folyamaton ugyan sokan már régen átestek, de a cég fejlődésével és változásával az eljárás ismét szükségessé válhat, sőt egy modern szolgáltató maga figyelmezteti ügyfeleit, ha utánhangolás, kiegészítő fejlesztés szükséges. Úgy tűnik, hogy a fejlődés, szintlépés a jövőben nem csak megkövetelt, de folyamatos is kell legyen, része dolgos mindennapjainknak.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak