Sokan nagyon rég óta várták, hogy az Apple táblagépén is megjelenjen a Microsoft irodai programcsomagja. Valamikor 2012-től datálhatók az első pletykák ennek megjelenéséről, ám az iOS-re szabott, szinte az összes, asztali verzióban megszokott képességgel rendelkezők alkalmazás végül csak idén márciusban jelent meg. Az eltelt időben számos szakértő elemző szorgalmazta a lépést, mert úgy látták, ebből rettenetesen sok pénzt tudna keresni a Microsoft.
Letöltsében jól állnak
A megjelenés óta eltelt egy teljes negyedév, és a cég első számú embere, Satya Nadella nemrég azt is elárulta, hogy több mint 35 millió letöltésnél járnak. A rövid idő és a komoly érdeklődés remek startot sejtet, ám önmagában az ingyenes letöltésekből nem profitál közvetlenül a Microsoft. Az igazi kérdés, hogy a sok iPad-felhasználó közül mennyit sikerült megnyerni Office-előfizetőnek.
Az alkalmazás ugyanis a freemium modellt követi, azaz ingyenesen letölthető és részleges funkcionalitással használhatók a programok, ám a teljes eszköztárhoz már fizetni kell. Ez az Office esetében azt jelenti, hogy a Wordben, Excelben, vagy éppen a Power Pointban készült állományokat megnyithatók az alap változattal, ám a szerkesztéshez, új dokumentum készítéséhez már a fizetős hozzáférés szükséges.
Hol a pénz?
Úgy tűnik viszont, a hatalmas pénzcunami egyelőre várat magára. Az amerikai Computerworldnek nyilatkozó vezető elemző szerint: míg az idei első negyedévben 900 ezer új, magáncélú előfizetője lett az Office 365-nek, ez a második félévben 1,2 millióra emelkedett. Vagyis ha némi egyszerűsítéssel fix bővülési ütemmel számolunk és minden extra belépőt az iPad-re írt Office javára írunk, akkor is csak nagyjából százból egy letöltés hozott fizetős üzletet - számolt a szakértő. Ez éves szinten körülbelül 30 millió dollárt jelent a jelenleg is több mint félmilliárdot hozó, végfelhasználókat célzó szoftverszolgáltatásoknak.
Ez viszont semmiképpen nem tekinthető olyan mértékű erősödésnek, amit egy-két éve vizionáltak többen. 2013 elején az IDC elemzője úgy látta, az alkalmazás megjelenésének napján a Microsoftból sima pénznyomda lesz. Nem sokkal később a MobileTrax elemzője még konkrét számot is mondott, amikor a megjelenést követő egyetlen évre 1,25 milliárd dollárnyi plusz forgalmat tippelt.
Kérdőjelek
Persze az Office nem csak és kifejezetten az otthoni felhasználóknak készült, ám a vállalati hatást több szempontból is nehéz megbecsülni. Egyrészt a cég nem közöl erre vonatkozó bontásban adatokat, másrészt a vállalati ügyfelek egy része már amúgy is megkezdte az átállást az előfizetéses modellre a hagyományos, helyben telepített licencek helyett.
Tehát egyelőre leginkább annyit lehet elmondani, hogy a korábban várt automatikus pénzsöprés elmaradt. A korábbi lelkes elemzői várakozások pedig túlságosan optimistának bizonyultak. Ez ugyanakkor természetesen még nem jelenti azt, hogy hosszú távon, direkt vagy akár áttételes hatásokkal nem hozhat jelentős pénzt a Microsoft konyhájára a régóta várt betelpülés az Apple ikonikus tabletjére.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak