A Microsoft megnyitotta a Project Malmo néven futó kísérleti platformját, amely az AI-kutatásokhoz nyújt lehetőséget a Minecraft környezetében.

A Microsoft 2014 szeptemberében 2,5 milliárd dollárért vásárolta meg a Minecraft című játékot fejlesztő céget, a Mojangot. A Minecraft sandbox vagy open world típusú (nyílt játékterű) rendszerének egyik érdekessége, hogy a több tízmilliós felhasználói bázisával együtt tudományos és oktatási célokra is kiválóan alkalmas. Utóbbiak kapcsán már tavaly év végén beszámoltunk róla, hogy a Code.org a Microsoft ajánlásával indított böngészőben futtatható informatikai edukációs programot. A Minecraft: Education Edition oldalán azóta egy nyílt forrású "világépítő" eszközt is lelepleztek, ami elvileg idén ősszel kerül majd forgalomba.

A játék legújabb felhasználása azonban ennél is sokkal érdekesebb: a Microsoft pénteki bejelentése alapján a Minecraft innentől a szoftvercég dedikált platformja segítségével a mesterséges intelligencia tesztpályája lehet. A vállalat Project Malmo elnevezésű, eddig csak privát béta kiadásban futó tulajdonképpen a Minecraft szervereiből csinál olyan környezetet, amely alatt futtatni és vizsgálni lehet az AI-kat, pontosabban azok megfelelő elemeit a gépi tanulás és a sandbox játékra jellemző feladatok végrehajtásánk tekintetében.

Virtuális világban tanulhatnak az AI-k

A projektről először márciusban lehetett hallani, akkor azonban – még AIX néven – csak a kiválasztott kutatók férhettek hozzá a mesterséges intelligenciával kapcsolatos kísérleteket segítő szimulációs eszközhöz. Pénteken azonban a Microsoft megnyitotta a Project Malmo forrását, ezzel akár alapfokú programozói ismeretek mellett is lehetőséget ad az algoritmusok tesztelésére legegyszerűbb feladatok elvégzésétől egészen odáig, mint a komplex környezetben való viselkedés, a máshonnan szerzett képességek átvitele vagy a külvilággal (akár valódi emberekkel) folytatott interakció.
 



A Microsoft a Project Malmo-n dolgozó kutatóinak csapata


forrás: blogs.microsoft.com


A lényeg tehát, hogy a Minecraft-alapú kezdeményezés nem csak az előre kódolt feladatok végrehajtásáról vagy reakciók vizsgálatáról szól. A rendszert eleve azzal a szándékkal tervezték, hogy a szofisztikált algoritmusok tanulási, interakciós vagy problémamegoldó képességeit vizsgálhassák, ami nem feltétlenül csak az emberi intelligenciát kiterjesztő programok szempontjából hasznos, de minden kutatási irányban alapvető fontosságú, a járművek irányításától és az életmentő műveletek koordinációjától kezdve a főzésig és a mosásig.

A platform lehetőségei elvileg igen nagyszabásúak, amennyiben a Minecraft környezete a rendelkezésre álló virtuális környezetek közül elég közel áll a való világhoz. Ezen belül olyan funkciók is a kutatók rendelkezésére állnak, mint mondjuk az "overclocking", amelynek révén jelentősen felgyorsíthatják a játékban végrehajtott műveleteket és ezáltal a kísérleteket vagy a tanulási folyamatot is. A Malmo természetesen a folyamatok monitorozását is lehetővé teszi, vagyis minden aktivitásról részletes adatokat szolgáltat, amelyeket a kutatók meg is oszthatnak egymással.

A végrehajtástól a tanulásig

A Project Malmo lényegében a Java alapú Minecraft-modból és olyan kódokból áll, amelyek révén az AI-k ágensprogramjai képesek információt gyűjteni és cselekedni a Minecraft környezetében. A komponensek Windows, Linux és Mac OS rendszerek alatt is rendelkezésre állnak, maguk a kutatók pedig az általuk választott programozási nyelveken kódolhatják az ágenseket. A projekt megnyitása éppen abból a szempontból jelentős lépés, hogy az elméleti kutatásokkal kapcsolatos gyakorlati tesztek elvégzésére egyelőre nincs túl sok lehetőség – márpedig az AI-k számára éppen azok a dolgok a legnehezebbek, amelyek az emberek szemében a legkönnyebbnek tűnhetnek. 

A Microsoft hivatalos blogja szerint az elműlt években a mesterségesintelligencia-kutatások látványos eredményeket értek el az olyan területeken, mint a beszédfelismerés és -fordítás, vagy a képfelismerés és -feliratozás. Ugyanakkor az "általános intelligenciának" nevezett képesség még igencsak fejletlen. Egy adott algoritmus képes lehet nagyon jól – akár az embernél is jobban – végrehajtani a megfelelő feladatokat, azonban az összes többivel egyáltalán nem boldogul, mivel az emberre jellemző befogadási és tanulási folyamatokat eddig még nem igazán sikerült modellezni.

Cloud & big data

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.