Az állami tulajdonban kévő Kopint-Datorg Infokommunikációs Zrt.-t jelölte ki a kormány az 58,8 milliárd forintos GSM-R vasúti rádiókommunikációs projekt megvalósítójának és üzemeltetőjének.
A Magyar Közlöny szerdán megjelent számában megjelent határozat szerint a kormány "a nemzetközi vasúti forgalom interoperabilitásának biztosítása, a közlekedés biztonságának növelése – a vonatkozó EU nemzetközi tranzit szabványok teljesítése, a közlekedési módok arányának javítása, a hatékonyság növelése és a környezeti ártalmak csökkentése – érdekében, a GSM-R rendszer kialakításával kapcsolatosan" a projekt megvalósítójának, a támogatás kedvezményezettjének, valamint a GSM-R rendszer működtetőjének és szolgáltatójának a Kopint-Datorg Infokommunikációs Zrt-t jelölt ki.

A projekt 58,8 milliárd forint beruházási összegét az ÚMFT Közlekedési Operatív Program 2.1. „Az ország és a régióközpontok nemzetközi vasúti és vízi elérhetőségének javítása - Vasúthálózat fejlesztése” című konstrukció és a 2011-2013. évi központi költségvetés terhére biztosítják.

Több évi helyben toporgás A GSM-R beruházás Magyarországon is egyike a kiemelt vasúti fejlesztéseknek, amely felkerült a Közlekedési Operatív Program (KözOP) projektlistájára. A listára felkerült projektek esetében az Európai Unió a költségek 85 százalékát vállalja. Ez a vállalás azonban csak a 2013-ig terjedő finanszírozási időszakban érvényes, azután már csak saját forrásból, uniós támogatás igénybevétele nélkül építhetnénk meg a rendszert.  

Hosszú idő után kezdődhet meg a fejlesztés: a MÁV már 2006-ban kiírt egy tendert a megvalósításra, 2009 novemberében azonban eredménytelennek nyilvánították az egyedüliként indult Nokia Simens Networks pályázatát. Bár a Közbeszerzési Döntőbizottság nem értett egyet a MÁV-val, és ezért megbírságolta, márciusban végül is új tendert írtak ki a GSM-R megvalósítására, amelyet azonban az új kormány állított le.

Mobil vasút A Global System for Mobile Communications – Rail(way) (GSM-R vagy GSM-Rail) a GSM900 technológián alapuló, kifejezetten vasúti felhasználásra szánt vezeték nélküli adatátviteli- és kommunikációs hálózat; az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszer, az ERTMS (European Rail Traffic Management System) szabványos vezeték nélküli átviteli módú rendszere. A GSM-R rendszer összeköttetésbe hozza a mozdonyokat és a forgalomirányítót, vészhelyzet esetén is hatékony kommunikációt tesz lehetővé.

A GSM-R rendszer segítségével a jegyvizsgálók kapcsolatba léphetnek egymással, valamint a rendőrséggel, vasútőrséggel, mentőkkel is. A rendszer alkalmas arra, hogy a fedélzeti jegyeladás online folyamattá  váljon, így például már a fedélzeten helyet lehet váltani más vonatokra. A GSM-R emellett az utastájékoztatást is szolgálja, legyen szó fedélzeti vagy az állomásokon történő információközlésről.

A GSM-R szolgáltatásai és főbb kapcsolatrendszere (forrás: Eirene.hu)

A rendszer két fő fejlesztője és támogatója a Nokia Siemens Networks (NSN) és a Nortel, utóbbi cég 2010-ben eladta ezen üzletágát az Ericssonnak és a Kapsch-nak. 2007 és 2013 között 4,1 milliárd euró áll a kelet-európai országok rendelkezésére, hogy átváltsanak az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszerre.

Nem véletlen, hogy a lehetséges szállítók az utóbbi időben ismét aktivizálták magukat, így a Nokia Siemens Networks szeptemberben jelentette be, hogy globális kutatás-fejlesztési központot hoz létre Budapesten a vasúti kommunikációs megoldások fejlesztésére, ami mintegy 100 magyar mérnöknek teremt munkahelyet.

Harry Smithnek hívnak? Akkor buktad ezt a szoftvermérnöki állást!

A mesterséges intelligenciát használó toborzószoftverek állítólag nem szeretik az angolszász nevet viselő férfi jelölteket.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.