Az állami tulajdonban kévő Kopint-Datorg Infokommunikációs Zrt.-t jelölte ki a kormány az 58,8 milliárd forintos GSM-R vasúti rádiókommunikációs projekt megvalósítójának és üzemeltetőjének.
A Magyar Közlöny
szerdán megjelent számában megjelent határozat szerint a kormány "a nemzetközi vasúti forgalom interoperabilitásának biztosítása, a közlekedés biztonságának növelése – a vonatkozó EU nemzetközi tranzit szabványok teljesítése, a közlekedési módok arányának javítása, a hatékonyság növelése és a környezeti ártalmak csökkentése – érdekében, a GSM-R rendszer kialakításával kapcsolatosan" a projekt megvalósítójának, a támogatás kedvezményezettjének, valamint a GSM-R rendszer működtetőjének és szolgáltatójának a Kopint-Datorg Infokommunikációs Zrt-t jelölt ki.
A projekt 58,8 milliárd forint beruházási összegét az ÚMFT Közlekedési Operatív Program 2.1. „Az ország és a régióközpontok nemzetközi vasúti és vízi elérhetőségének javítása - Vasúthálózat fejlesztése” című konstrukció és a 2011-2013. évi központi költségvetés terhére biztosítják.
Több évi helyben toporgás ■ A GSM-R beruházás Magyarországon is egyike a kiemelt vasúti fejlesztéseknek, amely felkerült a Közlekedési Operatív Program (KözOP) projektlistájára. A listára felkerült projektek esetében az Európai Unió a költségek 85 százalékát vállalja. Ez a vállalás azonban csak a 2013-ig terjedő finanszírozási időszakban érvényes, azután már csak saját forrásból, uniós támogatás igénybevétele nélkül építhetnénk meg a rendszert.
Hosszú idő után kezdődhet meg a fejlesztés: a MÁV már 2006-ban kiírt egy tendert a megvalósításra, 2009 novemberében azonban eredménytelennek nyilvánították az egyedüliként indult Nokia Simens Networks pályázatát. Bár a Közbeszerzési Döntőbizottság nem értett egyet a MÁV-val, és ezért megbírságolta, márciusban végül is új tendert írtak ki a GSM-R megvalósítására, amelyet azonban az új kormány állított le.
Mobil vasút ■ A Global System for Mobile Communications – Rail(way) (
GSM-R vagy GSM-Rail) a GSM900 technológián alapuló, kifejezetten vasúti felhasználásra szánt vezeték nélküli adatátviteli- és kommunikációs hálózat; az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszer, az ERTMS (European Rail Traffic Management System) szabványos vezeték nélküli átviteli módú rendszere. A GSM-R rendszer összeköttetésbe hozza a mozdonyokat és a forgalomirányítót, vészhelyzet esetén is hatékony kommunikációt tesz lehetővé.
A GSM-R rendszer segítségével a jegyvizsgálók kapcsolatba léphetnek egymással, valamint a rendőrséggel, vasútőrséggel, mentőkkel is. A rendszer alkalmas arra, hogy a fedélzeti jegyeladás online folyamattá váljon, így például már a fedélzeten helyet lehet váltani más vonatokra. A GSM-R emellett az utastájékoztatást is szolgálja, legyen szó fedélzeti vagy az állomásokon történő információközlésről.
A GSM-R szolgáltatásai és főbb kapcsolatrendszere (forrás: Eirene.hu)
A rendszer két fő fejlesztője és támogatója a Nokia Siemens Networks (NSN) és a Nortel, utóbbi cég 2010-ben eladta ezen üzletágát az Ericssonnak és a Kapsch-nak. 2007 és 2013 között 4,1 milliárd euró áll a kelet-európai országok rendelkezésére, hogy átváltsanak az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszerre.
Nem véletlen, hogy a lehetséges szállítók az utóbbi időben ismét aktivizálták magukat, így a Nokia Siemens Networks szeptemberben jelentette be, hogy
globális kutatás-fejlesztési központot hoz létre Budapesten a vasúti kommunikációs megoldások fejlesztésére, ami mintegy 100 magyar mérnöknek teremt munkahelyet.