Ma már főként a nemzetközi szintű kihívásoknak kell megfelelnie a hazai felnőttképzésnek, mivel a legtöbb ügyfél külpiacra dolgozik. A digitalizáció fenekestül felforgathatja ezt a piacot.

A felnőttképzésről szóló sorozatunk következő részében ügyfél oldalról tekintjük át a terület helyzetét, de elmondja a véleményét egy a piaci szereplőktől független szakértő is.  

Változó a jelenlegi szolgáltatói kínálat

A Balabit professzionális szolgáltatások üzletágának vezetője Szabó László szerint rendkívüli dinamizmust vár el a piac a képzőcégektől. A külpiaci orientáltságú Balabit esetében egyenesen nemzetközi szintű kihívásoknak kell megfelelni. A cég tapasztalatai azt mutatják, hogy nem rossz a helyzet Magyarországon, mert eddig még minden alkalommal megtalálták a megfelelő partnert, amely az igényeiknek megfelelő program kidolgozásával sikerrel vette az akadályokat. Voltak ugyanakkor rossz tapasztalataik is, amikor már az első nap után le kellett állítani a megrendelt programot, mert a leadott anyag annyira eltért az elvárásaiktól.

Nemcsak klasszikus, néhány napos tantermi tréningekre van igény, hanem – mint a Balabit esetében – szükség lehet egy nemzetközi konferenciára való felkészítésről vagy e-learning rendszer bevezetésére is, ráadásul angol nyelven.

Hullámzónak látja a jelenlegi piaci kínálatot az IBM DSS igazgatója, Zerényi Zoltán. Vannak szolgáltatók, amelyek rugalmasan képesek válaszolni a felmerülő igényekre, mások jól betöltik a piaci réseket. Vannak azonban olyanok is, amelyek egyáltalán nem tudják felvenni a versenyt a piaci környezet diktálta sebességgel vagy az árszinttel.

A két szakember egyetértett abban, hogy az egyetemi képzés általában nem elégséges a cégek által igényelt tudásszinthez. Az IBM DSS éppen ezért nagy energiával kapcsolódott be a duális képzésbe. A piaci képzések általánosságban betöltik a felsőoktatás által hagyott űrt, viszont erre jelentős erőforrásokat kell áldoznia a vállalatoknak. A hazai cégek egy része akár évi több tízmillió forintot is fordíthat ilyen célokra. A Balabitnál olyan szempontokat is figyelembe kell venni, hogy a jelenleg 220 fős cég alkalmazottainak egy része külföldi munkavállaló, így sem a tréningek kiválasztása, sem a rendelkezésre álló költségvetés elosztása nem egyszerű feladat.

A Balabitnak, miután több hazai egyetemmel szoros együttműködése van évek óta, a fiatal tehetségeket a gyakornoki program keretében már az egyetemi éveik alatt foglalkoztatni kezdi. Szabó úgy látja, a felnőttképzésnek két fő szerepe van, egyrészt a szakirányú specializációt segíti, másrészt hiánypótló azokon a területeken, amikre az adott kollégának menet közben kell felkészülnie. Például egy új programnyelvet kell megtanulnia, vagy az agilis módszertan mélyebb, napi szintű alkalmazását kell elsajátítania. De ugyanígy a felnőttképzés kerül elő, amikor egy tapasztalt mérnök menedzserré lép elő, és ennek során új típusú kihívásoknak (vezetőképzések, kommunikáció, kiválasztás stb.) kell megfelelnie.

A külső képzések a soft-skill fejlesztéséhez

A vállalatok felnőttképzésre fordított költései általában belső és külső képzések között oszlanak meg, és többnyire az utóbbiakra jut több idő és pénz. A Balabitnél például a belső formánál inkább munkaidő-kedvezménnyel operálnak, saját LLL (Life Long Learning) programot vezettek be. "Ennek lényege, hogy bárki meghirdethet bármilyen belső képzést a különböző nyelveken történő programozástól a projekt-menedzsmentig, a hatékony prezentációs technikáktól a life-coachingig. Az erre jelentkezők munkaidőben vehetnek részt a képzéseken, az oktatók pedig szintén munkaidőben készülhetnek az előadásokra, amelyek hossza a pár órától a néhány alkalomig terjedhet” – sorolja Szabó László.

A külső képzések esetén már nemcsak szakmai témák jönnek szóba. A cégek körében egyre gyakoribbak az úgynevezett soft-skill fejlesztést célzó tanfolyamok. (A soft skillek mindazok a képességek, amelyek a szakmai tudáson felül alapvetően meghatározzák a munkavállaló beilleszkedési, motiválhatósági, kezelhetőségi, kreativitási jellemzőit, például a csapatmunkára való alkalmasságot, a szervezőkészséget, a rugalmasságot, a kommunikációs készséget stb.)

Túlszabályozott és rendkívül bürokratikus a mai rendszer

Hogyan látja a felnőttképzés jelenlegi helyzetét és jövőbeni stratégiai szerepét egy külső szakértő?  A témáról Horváth Ádámot, az Informatikai Vállalkozások Szövetségének (IVSZ) oktatási igazgatóját kérdeztük. A felnőttképzés túlszabályozott, nehezen követhető, bürokratikus és nem reagál megfelelő módon a piaci rezgésekre – összegezte a mostani állapotokat. Pedig a terület stratégiai fontosságú, hiszen a munkaerőpiacra belépett, korábban már valamilyen képzettséget szerzett emberek ezen keresztül bővíthetnék a tudásukat, vagy a munkaerőpiaci kereslethez igazodva tudást, szakmát válthatnának.

Az elmúlt másfél évtizedben a legtöbb ágazatban például jelentős mértékű digitalizálódás ment végbe. Ennek megértéséhez eleinte elegendő volt tisztában lenni a digitális írástudás alapjaival. Ez ma már magasabb szintű szakmai ismereteket is elvár. Megjelenik az algoritmizálás, a programozás, ami nem azt jelenti, hogy mindenkinek programozónak kell lennie, de értenie kell a digitális folyamatokat. Ennek alapján most már nem néhány ezer ember képzését kell megoldani, hanem százezrekét, milliókét, emiatt jelentősen növelni kell a felnőttképzés mozgásterét.

"A jelenlegi rendszert viszont nem erre találták ki, ebben ma még egy csomó kirekesztő elem van, előírás például a személyes jelenlét, ami megnöveli a képzés költségeit, és kirekesztő, mert a távolsági közlekedés menetrendjéhez köti, kik lehetnek azok, akik egyáltalán részt tudnak venni ezeken a képzéseken. A kistelepüléseken élők esélyei minimálisak erre.

Eddig tömeges képzéseket a közmunkaprogramokban hajtottak végre, az állami forrás is erre fókuszál, tízezrével képeznek például motorosfűrész-kezelőket, konyhai kisegítőket, de ezek nem nyújtanak integrálódási lehetőséget a valódi munkaerőpiacba – mondja Horváth.

Milyen szakmákkal nem érdemes már foglalkozni?

Nincs kidolgozott stratégia a felnőttképzésre, hiányzik az alapkompetenciákkal kapcsolatos koncepció. Emiatt a rendszer nem veszi figyelembe, hogy milyen szakmákkal ne foglalkozzunk már közép-hosszú távon, amelyek helyett hamarosan jönnek a robotok. Ez azonban nem azt jelenti, hogy csökken a munkaerőigény, hanem átalakul a digitalizáció irányába. A robotokat ugyanis karban kell tartani, programozni, ellenőrizni, irányítani kell. "Így aztán jöhetnek majd a robotetikusok, robotpszichológusok" – sorolja a szakértő.

Át kell alakítani a felnőttképzés finanszírozási és érdekeltségi rendszerét is, hogy közvetlen legyen a visszacsatolás közte és a munkaerő piac között. Ez az elmúlt időszakban megszűnt azáltal, hogy elvették a szakképzési hozzájárulást, az szja-kedvezmény lehetőségét.

A szakértő szerint az alapkompetenciák továbbadása állami feladat. A szakmai képzést viszont simán rá lehet terhelni a vállalkozásokra és a munkavállalókra, mivel az által nő a hozzáadott érték termelő képességük, ami megjelenik a jövedelmükben is, amiből finanszírozhatják a továbbképzéseket.

Másfél millióba kerül, hogy valaki junior szoftverfejlesztő legyen, de ha munkába áll, ezt az összeget fél-egy év alatt simán megkeresi, és még meg is tud élni mellette. De szükség lenne államilag támogatott előfinanszírozási mechanizmusra, anélkül ugyanis kevesek számára adatik meg a tudás bővítés lehetősége. "Az igazán releváns piaci képzéseket az állam ma el sem ismeri, pedig a képzéssel szerzett nagyobb tudás az államnak is megtérül a magasabb fizetés után befizetett magasabb adó formájában, de abban is, hogy aki többet keres, többet is költ" – mondja Horváth Ádám.  

Szűk az elismert képzések köre

Hiányzik a mai rendszerből az oktatásban részt vevő személyekhez kötött adatbázis, pedig e nélkül nehezen mondható meg, hogy egy adott képzés jó vagy sem. Jelenleg túl szűkre is szabott a felnőttképzésen belül az elismert képzések köre, amelyek után állami támogatás jár. A jelenlegi rendszer a felnőttképzőket nem arra ösztönzi, hogy a jelentkező utána el tudjon helyezkedni, hanem csak arra, hogy teljesíteni tudja a képzés elvárásait. A cél, hogy újra be lehessen vonni az illetőt egy másik képzésbe. Még komolyabb szerepet kellene szánni az online képzésnek, főleg az e-learninggel támogatott vegyes képzéseknek, mivel ezek jelentősen csökkentik a költségeket, növelik a rendszer rugalmasságát.

Közösség & HR

Dollármilliók helyett börtönévek járhatnak az oktatási chatbot fejlesztőjének

A korábban számos elismerést elnyerő AllHere megoldását az USA második legnagyobb oktatási körzete is bevezette. Nemrégiben azonban többek között csalással, hamisítással és a befektetők szándékos megtévesztésével vádolták meg a startup alapító-vezetőjét.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.