A médiapiac több hagyományos bástyája fogja végkép átadni a stafétát az utóbbi néhány évben megerősödő új megjelenési formáknak. Egy reklámügynökség friss előrejelzése szerint a napilapok hirdetési bevételein a közösségi hálózatok forgalma, a rádiókén pedig a videós hirdetések fognak túlnőni hamarosan.
Más dimenzióban mozognak
A Zenith számításai szerint a Facebook vezette közösségimédia-forradalom gőzerővel folytatódik az elkövetkező években. A hirdetők folyamatosan pártolnak át a már nem is annyira új csatornára, aminek következtében az idénre várt 29 milliárd dollárról 50-re hízik ez a szegmens alig három év alatt. Ez átlagosan 20 százalékos éves növekedésnek felel meg, ami jócskán túlszárnyalja a globális reklámköltések növekedési kilátásait.
Ha bejön a reklámszakemberek jóslata, akkor 2019-ben a social media reklámbevételei gyakorlatilag befogják a napilapok összesített forgalmát (51,2 vs. 51,7 milliárd dollár). A rá kövezkető esztendőben pedig a közössédi média könnyedén átlép a huszadik század egyik legértékesebb reklámfelületének számító nyomtatott lapokon.
A közösségi hálózatok bevétele (ami jórészt a Facebooknál landol) nem csak a tradicionális csatornákat, de más internetes felületeket is nehéz helyzetbe hoz. Idén még "csak" a netes hirdetések ötöde megy a közösségi médiának, ám három év múlva ez az arány már eléri a 20 százalékot.
Videós vitézkedés
Az egyetlen terület, ami megközelítőleg olyan gyorsan tud növekedni, mint a közösségi hálózat, az az online videós tartalom. A netes mozgóképek köré felépített reklámok évente 18 százalékkal hízhatnak 2019-ig. Három év múlva a hirdetők több mint 35 milliárd dollárt fognak elkölteni videós megjelenésekre. Ez azért jelentős szám, mert ugyanekkorra a rádiós reklámköltéseket maximum 35 milliárdosra becslik a szakértők, azaz ezen a területen is létrejön egy szimbolikus őrségváltás.
Az online videózás sokszor kéz a kézben jár a közösségi hálózatokkal, és pontosan ugyanazok a faktorok segítik a felértékelődését a hirdetők szemében. Az okostelefonok elterjedése, a készülékek technológiai szintjének emelkedése és az egyre gyorsabb mobil hálózatoknak köszönhetően pár év alatt átrendeződtek, átrendeződnek a tartalomfogyasztási szokások, amit a hirdetők igyekeznek gyorsan lekövetni.
Ennek ellenére maradt egy hagyományos szektor, amit még most sem lehet leírni. A televíziós reklámtorta ugyanis még most és három év múlva sem lesz elhanyagolható méretű. A Zenith kalkulációja szerint a tévés költések még 2019-ben is megközelítik majd a 200 milliárd dollárt.
Stabil világpiac
Ami a teljes reklámpiacot illeti, ott összességében meglehetősen nyugodt, kiegyensúlyozott időszaknak nézünk elébe. Jövőre 4,4 százalékos lehet a növekedés, ami azért különösen nagy szó, mert idén több nagy sportesemény (nyári olimpia, labdarúgó Eb) és komoly politikai kampányok (amerikai elnökválasztás, Brexit-szavazás stb.) voltak, ez pedig alaposan feltornázta az idei teljesítményt.
2019-ig folytatódhat ez az ütemű bővülés, azaz a hirdetési pénzek nagyjából a világgazdasági teljesítménnyel megegyező mértékben tudnak nőni. Korábban az volt a tapasztalat, hogy expanzió idején a GDP-növekedésnél is többet fordítottak hirdetésekre, míg egy gazdasági visszaesésest mutató periódusban a reklámpénzek a teljes piaci teljesítményhez képest is gyorsabban zsugorodtak.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak