Okostelefonokból a vártnál többet adtak el globálisan a gyártók az idei első negyedévben. Itthon stagnált a piac, de azon belül nőtt az eladott csúcsmodellek aránya.
Hirdetés
 

Kijött első negyedévi számaival az IDC. Az amerikai piackutató nem végleges adatai szerint az év első három hónapjában 347,4 millió új okostelefon talált gazdára a világon. Ez éves szinten a korábbi 3,6 százalékos előrejelzést felülmúlva 4,3 százalékos piacbővülést jelez.

Innovációban gazdagok maradtak az új bejelentések

"Az első negyedévi mutatók továbbra is azt bizonyítják, hogy még nem kell temetni az okostelefon ipart, sőt az még bővülésre is képes. Kétségtelen, hogy 2016 a fordulat éve volt, abból a szempontból, hogy a piac történetében a növekedési ütem először esett az alsó egyszámjegyű kategóriába" – így kommentálta az eredményeket az elemző cég kutatásvezetője. Az IDC-nél úgy látják, hogy 2017 a visszakapaszkodás éve lehet, amit az első negyedéves számok igazolnak is.

A fellendülést több új készülék segítheti, például a Huawei P10-es és a Samsung Galaxy S8-as család. Sőt annak ellenére, hogy még nem történt meg a hivatalos bejelentés, a piaci várakozások felfokozottak a legújabb iPhone-nal kapcsolatban is.

Közelebbről nézve a növekedés motorjai ma már egyértelműen a kínai gyártók, élén a Huawei, az Oppo és a Vivo márkákkal, amelyek éves növekedési ütemben jóval meghaladták a piaci átlagot. Elemzők szerint, noha a piac most el van kényeztetve a prémium modellek folyamatos újjászületésével, azért a tényleges növekedést az olcsóbb kategóriáktól lehet várni. Ezt támasztják alá a vállalati trendek is, a céges portfoliókban ugyanis egyértelmű az eltolódás a stílusában a prémium eszközökre hajazó, de alacsonyabb árfekvésű készülékek iránt.

A Samsung visszakapaszkodott a csúcsra

Nézzük az aktuális élbolyt a világ okostelefon piacán, ahol a Samsung visszaszerezte vezető pozícióját, annak ellenére, hogy az idei első negyedévben ugyanannyit, közel 80 milliót szállított a piacra, mint egy éve. A Galaxy S7 és az S7 edge készülékek jelentős akciózásával előkészítette a terepet az idei zászlóshajós S8 és S8+ modelleknek. A dél-koreai gyártó termékmixe a prémium kategória mellett egyre inkább elmozdul a szolidabb árú eszközök felé. A J és az A sorozat készülékeiből jelentős mennyiségek találtak gazdára mind a fejlődő, mind a fejlett piacokon. Az S8 és az S8+ ígéretes debütálása talán feledtetni tudja a Note 7 történelmi mértékű fiaskóját is.

Az Apple az erős tavalyi utolsó negyedév után kevesebb mint egy százalékkal, 51,6 millió darabra növelte első háromhavi szállítását. Az induló negyedév során piacra dobták a tárkapacitás növelő ráncfelvarráson átesett iPhone SE új 32, illetve 128 gigás változatát, amivel a középkategóriás készülék jobban illeszkedik a telefonos portfólió többi részéhez. A cupertinói nagyvállalat színekben is felfrissítette zászlóshajós iPhone 7 és 7 Plus modelljeit, behozva az új vörös vonalat. Fenntartják a hype-ot a márka modelljei körül azok a hírek is, miszerint speciális kiadással készül a cég az iPhone megjelenésének ősszel esedékes tizedik évfordulójára.

 
IDC Smpartphone Market 2017 Q1
Create your own infographics

A Huawei megőrizte a dominanciáját a kínai piacon, az első negyedévben közel 22 százalékkal 34,2 millióra növelte világszintű szállításait. A távol-keleti gyártó ebben a negyedévben is látványosan tudta demonstrálni stabil pozícióját a prémium szegmensben a P és a Mate sorozattal, és ugyanakkor erőteljes jelenlétet produkált az olcsóbb kategóriákban is az Y sorozattal, valamint a Honor márkával.

Nehezen fogadja be az amerikai piac a kínai márkákat

Amin dolgoznia kell még, az az USA-piac, ahol nem igazán sikerült eddig az áttörés. Noha a cég pár hete bejelentette, hogy a novemberben piacra dobott Mate 9-ből már több mint 5 millió darabot tudott eladni világszerte, az amerikai vevők figyelmét mégsem sikerült igazán megragadnia. Márpedig az USA piaca kulcsfontosságú a számára, ha komoly globális kihívója akar lenni a Samsungnak és az Apple-nek. Az új P10 és P10 Plus sokat segíthet ebben a következő negyedévben.

Az Oppo középkategóriás kamerafókuszú R9 meghatározó modell volt Kínában, de mégsem csak ennek köszönhető a közel 30 százalékos szállításbővülés. A távol-keleti márka már a világpiac 7,4 százalékát mondhatja magáénak, a rivális Huawei-nek valamivel kevesebb mint 10 százalék a részesedése. Az OPPO már egyre komolyabb szereplő a nemzetközi, azon belül is főként az ázsiai piacokon, ahová a készülékeinek a negyedét szállítja.

Kína mellett ugyancsak az ázsiai piac egyéb régiót vette célba az ötösfogat további kínai tagja, a Vivo, amely egy év alatt 23 százalékot meghaladó mértékben növelte globális szállításait, főként az x9 modelljére alapozva.

Itthon stagnál a piac, visszaesett a butamobilok értékesítése

Itthon az idei első negyedévben okostelefonból 549 ezer, hagyományos mobiltelefonból 100 ezer került a piacra. Az előbbi stagnáló trendet mutat, az elmúlt években beállt az évi 2,5 milliós darabszámra. (Nagyjából ennyi volt az okostelefonos korszakot megelőző időkben a hazai éves új mobilkészülékes piac.) Tóth László, az IDC elemzője szerint az elért szintet befolyásoló érdemi tényezőkkel már nem nagyon lehet számolni, az áresésen is túl vagyunk már.

 
IDC Top 5 Smartphone Companies 2016-2017
Create your own infographics

A hagyományos, másnéven butatelefonok piacán viszont tavaly óta nagyobb visszaesés tapasztalható, ami egyértelműen a hazai szabályozás változására vezethető vissza. Júniustól jelentősen szigorodik a feltöltőkártyás ügyfelek adminisztrációja, feltöltőkártyát pedig főként a régebbi típusú mobiltelefonokban használnak az előfizetők. Változott ugyanakkor a csúcskategóriás mobilok részaránya a piacon, a korábbi években 10-15 százalék között fordultak elő a hazai kínálatban, ma ez a mutató már 20-25 százalék közé tehető.  

Beállt a 30-35 százalékos szintre a kártyafüggetlen készülékek értékesítése, tehát az ügyfelek zöme továbbra is igyekszik távközlési szolgáltatónál beszerezni okostelefonját.

Az Apple-nek jut még terep, a Windows Phone-nak nem

Ami az operációs rendszer szerinti megosztást illeti, a piacot egyértelműen az Android uralja, 87-88 százalékos részesedéssel, az iOS 12-13 százalékon áll, némi növekedést mutatva. A Windows Phone-ok viszont teljesen eltűntek a piacról, ahol nem is olyan nagyon régen arányuk még elérte a 10 százalékot.

Nálunk is erőteljesen jönnek a kínaiak, főként a Huawei és az egykori Motorolát felvásárló Lenovo. Ez a két távol-keleti márka azért emelkedik ki a többiek közül, mert készülékeit a távközlési szolgáltatók is árulják. Az Oppo és a Xiaomi modelljei egyelőre webes csatornákon érhetők el, és mivel nincs helyi szerviz és megfelelő garancia, nem tudnak bekerülni a mainstream vonalba.
A magyar piacon is a globális hármas alkotja az élbolyt, a követők között pedig ott van az LG, a Lenovo és az Alcatel is. A Nokia reneszánszára egyelőre várni kell.

Mobilitás

A Nintendo kézikonzolja olyan tempóban fogy, mint a PS4

A Sony közkedvelt asztali játékgépével egy ütemben értékesítik a hazai rivális mobil szórakoztató eszközét is, amelyből jövőre elképesztő mennyiséget tervez gyártani a Nintendo.
 
Hirdetés

Üzleti sikerek az unalom ellen

A budapesti gasztroforradalom két jellegzetes vállalkozását, a Budapest Bakeringet és a Budapest Makeryt egy képzőművész alapította, ám a sikerhez nagy szükség volt a digitális technológia teremtette lehetőségekre is.

Ehhez is a felhőszolgáltatások adják a nagy lökést, teret adva a kísérletezéshez.
A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2017 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.