A 3,5 tonnánál nehezebb teherautók után mától kell használatarányos útdíjat fizetni a gyorsforgalmi és főutakon, bár a rendszer rögtön üzemszünettel kezdte működésének legelső napját.
Az elektronikus útdíjfizetési kötelezettség nagyjából 200 ezer magyarországi járművet érint. Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) illetékes szóvivőjének tájékoztatása szerint 10 ezernél több felhasználó már közel 50 ezer tehergépjárművet regisztrált pénteken 14 óráig, és a rendszer kivitelezése az ütemterv szerint haladt. Ez a beszerzési, beruházási feladatok és informatikai fejlesztések június 30-ig történő megvalósulását jelenti, míg az éles üzem tavaly májusban meghatározott indulása már a következő napra, július 1-je esik.

A múlt pénteken 95 ellenőrző egységet adtak át, amelyek az ellenőrzést és a bírságolást végzik. Az autópályakezelő részéről 45 mobil ellenőrző egysége segíti a díjköteles úthálózat folyamatos ellenőrzését és a hatósági feladatok támogatását. A jogosulatlan úthasználókkal szembeni fellépés a rendőrség feladata, ami ennek érdekében 50 mobil bírságoló egységet kapott.

3, 2, 1, 1, 1 és start!  Az e-útdíj projekt megvalósulását bevallási közreműködőként GPS adatok szolgáltatásával segítő WebEye Magyarország vasárnap tette közzé saját oldalán, hogy az ÁAK és a WebEye közötti éles szerverkommunikáció még nem indult el, így a rendszer éles működési tesztjének lebonyolítására sem kerülhetett sor. A cég ennek megfelelően közölte, hogy a hétfői napon a tényleges útdíj-bevallást nem indítja el egységein keresztül.





Az ÁAK honlapján már csak hajnal 3-ig tartó üzemszünet elrendeléséről tájékoztatott, amelynek lejártával az érintett tehergépjárművek után már a teljes díjköteles úthálózaton kötelező a díjfizetés. Ezzel együtt célfotóval bejelentették az útdíj-értékesítési pontok frissítését, a nem regisztrált felhasználóknak az online viszonylati jegyek elérhetővé tételét, illetve a HU-GO oldal nyelvi készletének bővítését is.

Az e-útdíjrendszer csúcsán a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ áll, vele szerződik az ÁAK mint útdíjszedő, útdíjellenőrzés-támogató és egyetemes útdíjszolgáltató. Amennyiben az útdíjszedő feladata ellehetetlenül, köteles erről a honlapján és az országos média útján azonnal tájékoztatást adni. Az üzemszünettel érintett útszakasz használatáért nem bírságolható az, aki az üzemszünet miatt nem tudja teljesíteni útdíjfizetési kötelezettségét. A jogosulatlan úthasználatért augusztus végéig 24 órán belül nem szabható ki újabb bírság, míg szeptember 1-jétől már az első jogosulatlan úthasználatot követő 8 órán túl is újra bírságolhatja a hatóság az üzembentartót.

Utolsó roham az e-útdíj bevezetésében
A paripa és a fegyver mellé pénz is kell

A fuvarozók még két nappal ezelőtt is a rendszer indulásának elhalasztása mellett érveltek. A Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság a bevezetés legalább egy hónapos elhalasztását javasolta a megfelelő felkészülés érdekében, míg a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete 25 napos valós próbaidőt tartott volna szükségesnek. A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége az próbálta elérni, hogy az intermodális logisztikai szolgáltatóközpontok 70 kilométeres körzetében ne kelljen útdíjat fizetniük a központból vagy a központba fuvarozó nehézgépjárműveknek.

Ugyancsak a halasztás mellett állt ki a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete és a Közúti Közlekedési Szolgáltatók Ágazati Párbeszéd Bizottsága ugyancsak kockázatosnak nevezte a hétfői éles indulást, tekintettel a regisztráció nehézkességére és a tesztüzem elmaradására.

A Temuról szólt az első negyedév a hazai e-kereskedelemben

A hazánkban alig több mint fél éve megjelent kínai webshop mellett nehéz labdába rúgni a magyar kereskedőknek - derül ki egy ma közzétett kutatásból.
 
Vészesen közelít a június vége, ameddig minden érintettnek el kell indítania a NIS2 alkalmazásba vételét. Az idén és jövőre is számos teendőt kell elvégezni, mutatjuk a pontos menetrendet.

a melléklet támogatója a Balasys IT Zrt.

Hirdetés

Biztonságos M2M kommunikáció nagyvállalti környezetben a Balasystól

A megnövekedett támadások miatt az API-k biztonsága erősen szabályozott és folyamatosan auditált terület, amelynek védelme a gépi kommunikáció (M2M) biztonságossá tételén múlik.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.