A beépített autós telefonrendszerek és a hangvezérlés annál is jobban elterelhetik a sofőrök figyelmét a vezetésről, mintha kézből telefonálnának – állítja az AAA közlekedésbiztonsági kutatóintézet.

Az amerikai AAA Foundation for Traffic Safety és az University of Utah közös kutatása szerint négyből három sofőr biztonságosnak tartja az úgynevezett hands-free technológiákat, mint amilyenek a kihangosított és hangvezérelt autós telefonrendszerek. Az AAA közlekedésbiztonsági kutatóintézet ezzel szemben megállapítja, hogy az autógyártók körében is egyre népszerűbb megoldások jelenlegi formájukban sokszor keltenek a fizikaihoz hasonló veszélyességű kognitív disztrakciót, vagyis a kezeket felszabadítják ugyan, de elterelik a figyelmet a legfontosabb feladatról, a vezetésről.

A hangvezérlés sem feltétlenül segít

Nem új felismerés, hogy a vezetés közbeni telefonálás általánosságban is kockázatos: a beszélgetés könnyen válik prioritássá a jármű megfelelő irányításához képest, jelentősen növekszik a sofőr reakcióideje, és az is lényeges szempont, hogy a vonal túlsó végén senki sem lehet tisztában az aktuális közlekedési helyzettel, így például akkor is tovább szövegel, ha a másik oldalon hirtelen kialakul valamilyen veszélyhelyzet.

A kézben tartott telefon a kihangosítással szemben nyilván fizikailag is zavaró, de nem sokkal veszélyesebb a hands-free rendszereknél, ráadásul mindkettő erősebben ronthatja a reakcióidőt, mint mondjuk a gyorshajtás vagy akár az alkoholfogyasztás. Az AAA most azt is konstatálta, hogy a nem kellő körültekintéssel megtervezett hangvezérlés semmit sem javít a helyzeten, hiába küszöböli ki még a gombok nyomogatását is a kormányon vagy a konzolon.

"Azt eddig is tudtuk, hogy a hangtechnológiákat használó sofőrök hajlamosak elnézni a stoptáblákat, a gyalogosokat vagy a többi autót, mert nem az előttük futó útszakaszra koncentrálnak" – kommentálta a kutatást az AAA-t irányító Bob Darbelnet. "Most már azt is értjük, hogy az ilyen, biztonságnövelő céllal tervezett termékek akaratlanul is növelhetik a kognitív disztrakciót."

A dolog nem magától működik

Az AAA ötös skálán értékelte az egyes tevékenységek zavaró hatását. A kísérletek alapján a rádióhallgatást az egyes fokozatba sorolta (minimális kockázat), a kézből vagy kéz nélkül való telefonálást a kettesbe (mérsékelt kockázat), míg a speech-to-text beszédfelismerő használatát a hármasba (jelentős kockázat). Ehhez képest megdöbbentő lehet, hogy az iOS 7 alatt futó Siri ugyancsak kéztől vagy szemtől független alkalmazása (közösségi média, üzenetküldés, feladatütemező stb.) például már a négyes fokozatba került a kognitív disztrakció vonatkozásában – nem utolsósorban azért, mert különféle, esetenként hibás válaszokat ad a látszólag azonos parancsokra, sőt még szellemeskedik is.

A figyelem elterelődésének mértékét az adott tevékenység mellett az is befolyásolja, hogy a sofőr milyen rendszert használ. A két leggyakoribb feladatot, a rádiós csatornaváltást és a hanghívást vizsgálva a kölönböző autógyártók hangvezérelt megoldásai elég nagy szórást mutattak. A legjobb, de így is csak 1,7-es osztályzatot a Toyota Entune rendszere kapta, míg a Ford Sync (with MyFord Touch) 3-as, a Mercedes COMAND pedig 3,1-es osztályzatot kapott.

Az AAA szerint mind a rendszerek eredményének diverzitása, mind átlagos hatékonysága javítható lenne, ha a fejlesztők figyelembe vennének néhány alapvető tényezőt, mint amilyen a komplexitás, a pontosság vagy az egyes feladatokra fordított idő. A cél kézenfekvő módon az lenne, hogy a hands-free megoldások ne vonják el jobban a figyelmet, mint mondjuk egy hangoskönyv hallgatása. Az AAA ennek megfelelően egyeztetéseket tervez a gyártók, a szabályozó szervezetek és a közlekedésbiztonsági szakértők bevonásával.

Mindenki javítani akar

Nem meglepő, hogy a nagy gyártók szkeptikusan fogadták a kutatás megállapításait: még az eminens Toyota is hiányosnak nevezte a vizsgálatokat, illetve az abban felvázolt összefüggéseket, az Apple pedig a bejáratós CarPlay és Siri Eyes Free technológiákra hivatkozott, amelyek értelemszerűen kimaradtak az anyagból. Ezzel együtt látszólag mindenki támogatja a vezetés közben felmerülő feladatok kognitív erőforrás-igényének elemzését. Maga a kutatás is folyamatosan zajlik az AAA berkeiben, mivel a közlekedésbiztonsági kutatóintézet álláspontja szerint a figyelemzavaró tényezők közül nem azok a legnyugtalanítóbbak, amelyeket már kielemeztek, hanem azok, amelyekről esetleg még tudomásuk sincsen.

Konzumer tech

42. Körkapcsolás: Mi és az MI

Mekkora teret hagy a projektmenedzsereknek a mesterséges intelligencia? Többek között erre az aktuális kérdésre keresték a választ a PMSZ rendezvényén.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.