Miután múlt hét pénteken az előzetesen már megszellőztetett friss üzleti eredményeket hivatalosan is nyilvánosságra hozták, kiderült, hogy valóban rettentően gyenge három hónapon van túl a kanadai cég. A BlackBerry, amelyre pár napja érkezett egy, az egykori cégértékhez képest szomorúan alacsony felvásárlási ajánlat, közel egymilliárd dollár veszteséget hozott össze, miközben bevétele majdnem a tavalyi forgalom felére, 1,6 milliárd dollárra esett.
Game Over
A kínos pénteknek ezzel még nem volt vége. A technológiai kutatással, tanácsadással foglalkozó Gartner ugyanis egy nyolcoldalas elemzést készített az ügyfeleinek, amellyel kapcsolatban az amerikai Computerworld idézett egy gartneres vezető. A kommentárban többek között az állt, hogy a BlackBerry telefonokat és szoftvereket használó vállalatok informatikai részlegei jobban teszik, ha mihamarabb, de minimum fél éven belül kitalálják, mivel lehetne kiváltani ezeket az eszközöket és megoldásokat.
Ez persze önmagában még szó szerint nem jelenti azt, hogy a Gartner a BlackBerry leváltására szólította volna fel a nagyvállalatokat. Praktikusan viszont pontosan ezt sugalmazza egy ilyen témájú ajánlás.
A kutatócég egyébként augusztusban, azaz még a felvásárlás és a rossz negyedéves eredmények nyilvánosságra kerülése előtt készített egy nagyszabású felmérést IT vezetők és üzleti döntéshozók körében. Ebből az derült ki, hogy ugyan még a megkérdezett cégek negyedénél használatban van a BlackBerry, de mindössze 9 százalék mondta azt, hogy közép távon (2016-ig) is számolnak a platformmal.
Utolsó töltényig
A fentebb idézett ajánlást természetesen nem hagyhatta szó nélkül a BlackBerry sem. Szintén nem meglepő módon a kanadai gyártó egyáltalán nem ért egyet a Gartner dokumentumában megfogalmazott következtetésekkel, melyek többségét egyszerű spekulációnak minősítette.
A hivatalos válasz a cég megoldásainak hagyományosan erős biztonsági vetületét hangsúlyozza, mint egy elemet, amire lehet építeni a most zajló reorganizációs (ejtsd: masszív leépítéssel járó) folyamatot. Ez utóbbi célja, hogy a BlackBerry megszabadulva több felesleges területtől a régi, alapvető ügyfélkör, a nagyvállalati szektor igényeire tudjon fókuszálni. A nyilatkozat azzal zárul, hogy a BlackBerrynél nagyra értékelik az ügyfelek töretlen bizalmát, és a továbbiakban is azon fognak dolgozni, hogy ez a jövőben is így maradjon.
Ugyan a véleményünk nem fogja megrengetni a BlackBerry helyzetét, de ha fogadnunk kéne, hogy a két felvázolt jövőkép közül melyik válik valóra, mi a Gartner jóslatára tennénk fel egy közepesen szerény összeget.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak