Véget vetne a Szövetségi Távközlési Bizottság (FCC) elnöke annak a még 2013-ban kezdeményezett szabálymódosításnak, ami engedélyezné a mobiltelefonálást az amerikai légitársaságok járatain. Az új amerikai adminisztrációval kinevezett Ajit Varadaraj Pai a hét elején közleményben jelentette be, hogy megteszi a szükséges lépéseket az ügy lezárása érdekében, bár ehhez meg kell még nyernie a két másik bizottsági tag jóváhagyását is.
Már vannak speciális fedélzeti bázisállomások
A szabálymódosítást még a korábbi elnök Tom Wheeler kezdeményezte, arra hivatkozva, hogy időközben elhárultak a technikai akadályok a fedélzeti mobiltelefonálás elől. A mobilhívásokat 1991-től tiltották arra hivatkozva, hogy a hívás üzemmódra kapcsolt készülékek zavarhatják a repülőgépek navigációs rendszereit. A ma használatos fedélzeti készülékeknél viszont állítólag már nem fenyeget ilyen veszély. A fedélzeti hívásokat, a fel- és leszállás idejét kivéve az utasok nem a hagyományos földi adótornyok, hanem a gépeken elhelyezett speciális bázisállomások segítségével vehetnék igénybe. A szabályozás azonban a légitársaságok döntésétől tenné függővé a fedélzeti mobilhívások engedélyezését.
Az amerikai közlekedési minisztérium is beleszólhat még a történetbe, decemberben be is jelentette, hogy vizsgálja a wifi alapú fedélzeti mobilhívások engedélyezését, de azt is fontolóra veszi, hogy betilt mindenféle hanghívást az összes amerikai járaton. (Az FCC-nek csak a technikai feltételek meglétét kell igazolnia, a szaktárcának viszont már a személyzet és az utasok érdekeit is figyelembe kell vennie.) Ha el is törlik a hanghívások lehetőségét, a szöveges üzenetek és az internetezés használata továbbra is engedélyezett marad.
Zavarja a többi utas nyugalmát
Azt gondolhatnánk, hogy a tiltásnak leginkább a repülőgépek személyzete örülne és a legkevésbé az utasok, de ez mégsem így van. Ezúttal úgy tűnik, az összes érintett egy oldalon áll, legalábbis a legutóbbi közvéleménykutatások ezt igazolják.
A The Economist egyik cikkében kétféle felmérést is idéz ezzel kapcsolatban. A közlekedési minisztérium az év elején véleményeztette az amerikaiakat a kérdésben, és a válaszadók többsége a tiltást támogatta, mondván a szűk térben bonyolított hívások zavarnák az utasok nyugalmát.
Az évente sok tízezer mérföldet maguk mögött tudó üzletembereket pedig az üzleti utazások világszervezete (Global Business Travel Associaton) szondáztatta meg, és ott is egyértelmű lett azoknak a fölénye, akik nemmel szavaztak. A szövetség februárban még levelet is küldött a közlekedési tárca új vezetőjének, Elaine Chaónak, amelyben kijelenti: még azt sem tartják jó megoldásnak, hogy a telefonálni szándékozóknak külön sorokat alakítanak ki a járatokon.
Aggódtak a hívásengedélyezés miatt a halláskárosodással foglalkozó amerikai szakemberek is. Felhívták rá a figyelmet, hogy a repülőgépeken belüli zajszint 85 és 100 decibel között van, ami megfelel egy motoros fűnyíró által keltett zajnak. Ilyen körülmények között a hívónak az átlagosnál hangosabbra kell állítania a készülékét és maga is hangosabban kell, hogy beszéljen a készülékbe, ami még jobban zavarná a többi utast.
Mit gondolnak erről Európában?
Egy szó mint száz, a téma az USA-ban várhatóan hamarosan lekerül a napirendről. De mi a helyzet Európában? Legutóbb három éve volt annak, hogy bejárta az európai sajtót a hír, hamarosan korlátlanul mobilozhatunk az európai légitársaságok járatain. Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) ugyanis úgy határozott, tovább enyhít az elektronikus készülékekkel kapcsolatos szabályozáson, így az okostelefonokat és tableteket szabadon lehet használni repülés közben is. Hozzátette ugyanakkor, hogy a végső döntés itt is a légitársaságoké, engedélyezik-e a járataikon a szabad telefonálást.
Az ügynökség honlapján továbbra is ott szerepel ez a lehetőség, de a légitársaságok nem igazán nyitottak rá, sőt a technikai fiaskót szenvedett Samsung Note 7-et csak teljesen kikapcsolt állapotban lehet(ett) felvinni a gépekre. Legutóbb pedig terrorfenyegetettségtől félve egyes járatokon teljes egészében tiltott lett az elektronikai eszközök fedélzetre vitele.
Persze az is lehet, hogy az egész ügy sok hűhó a semmiért, mert elképzelhető, hogy egy európai közvéleménykutatásban ugyanúgy elvérezne a szabad fedélzeti mobilhívások ötlete.
A NIS2-megfelelőség néhány technológiai aspektusa
A legtöbb vállalatnál a megfeleléshez fejleszteni kell a védelmi rendszerek kulcselemeit is.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak