Az Apple okosórája most már több mint másfél éve van a piacon, de a mai napig nem lehet tudni, hogy pontosan mennyit adtak el belőle. A gyártó a negyedéves üzleti jelentésekben rendszerint elrejti az egyéb termékek között, így csak találgatni lehet, hogy pontosan milyen eredményeket ért el. A Watch vélt vagy valós sikerének okait hosszan lehetne fejtegetni, de a Fitbit CEO-ja szerint alapvetően egyszerű a megoldás.
A céleszköz sokkal hatékonyabb
James Park, a fitnesz karkötők gyártójának vezérigazgatója a The New York Times-nak adott interjújában tért ki többször az Apple-re, illetve annak okosórájára. Az érvelés abból indult ki, hogy a Fitbit eszközei nélkülözik azt a komplexitást, ami az Apple Watch-ot, illetve az ahhoz hasonló eszközöket jellemzi, és elsősorban a mozgás, aktivitás monitorozására szolgálnak.
Ezzel szemben a Watch egy sor egyéb funkciót – appok futtatása, egészségi adatok tárolása, a mobil értesítéseinek kezelése, stb. – lát el, és ez az alapvető probléma, fejtette ki Park. „Mi a felhasználó szemével nézzük ezt a kérdést. Az Apple Watch egy számítógép szintű platform, ami sajnos egy eredendően hibás megközelítése az egész kategóriának”, szól a CEO véleménye.
James Park (Fitbit CEO): az egyszerűségben hisznek
Az Apple az óra piacra dobásával óriási hatással volt a többi szereplőre, akik a Watch-hoz hasonló termékekkel igyekeztek felvenni a versenyt – vagy éppen folytatni, amit korábban elkezdtek. Emiatt a termékkategória szinte az összes szereplőnél ugyanúgy néz ki, azaz egy kijelzővel, bonyolult operációs rendszerrel ellátott készülék, ami túlságosan is sok feladat ellátására használható.
Park úgy látja, hogy e komplexitás miatt az okosóra léte, szükségessége a mai napig nem egyértelmű és tiszta a felhasználók számára, akik szemében egy ilyen termék még mindig nem túlságosan vonzó, de főleg nem a kötelezően beszerzendő technikai eszköz. A Fitbit ezzel szemben azt a stratégiát követte, hogy első lépésként egy egyszerű eszközként lépett a felhasználók felé, és csak később, fokozatosan jelentek meg hozzá a plusz funkciók – időt hagyva ezzel a termék megismerésére.
„Mai napig az a legnagyobb gond az okosórákkal, hogy a beléjük tuszkolt temérdek funkció miatt a felhasználók nem tudják, mire is kellene pontosan használniuk.”, véli Park.
Beszédes adatok és számok
A vezérigazgató szavait elkönyvelhetjük persze támadásként is, bár nem sok alapja lenne, hiszen a két vállalat alapvetően nem ugyanazon a piacon versenyez. Az IDC adatai szerint a Fitbit tavaly 21,3 millió trackert adott el, amivel megduplázta a 2014-ben elért közel 11 milliós eredményét - ezzel magasan vezeti a kategóriáját.
2015 negyedik negyedévében 8,1 millió eszközt értékesített a vállalat. Iparági becslések ugyanerre a periódusra 4,1 millió eladott Apple Watch-csal számolnak, amivel együtt az is látszik, hogy az Apple órája elsősorban az év végi, ünnepi időszakban képes jól teljesíteni.
James Park a Fitbit jövőjét ezzel együtt fejlesztésekkel telinek képzeli el. Hamarosan érkezhet a mobilfizetés lehetősége, valamint az, hogy a felhasználók a karperec segítségével képesek legyenek vezérelni az otthoni okos berendezéseket. Ennek ellenére az új funkciók bevezetésével nagyon óvatoson fognak bánni, és igyekeznek minden esetben a valódi igényeket szem előtt tartani.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak