A magyar huszonévesek szinte alig olvasnak újságot, kevesen néznek tévét, viszont az interneten hiperaktívak.

Nem hozott különösebb meglepetést az eNet és a Hírközlési és Informatikai Tudományos Egyesület közös online felmérése, amelyben a hazai internetezőknél igyekeztek feltárni a generációk között fenálló különbségeket, érdeklődési kör, tartalomfogyasztási szokások szempontjából. A fiatalok közül már alig akad olyan, aki naponta kézbe vesz egy újságot vagy nyomtatott lapot, miközben a neten mindenki másnál aktívabbak.

Eltérő kor, eltérő érdeklődés

A leggyakrabban említett érdeklődési körök listájából már látszik, mennyire mást keresnek a fiatalok. A 18-29 éves korosztályt a film, a zene mellett az ismeretterjesztő anyagok, az életmód és a technológia, számítástechnika köti le leginkább, míg a harmincasoknál megjelenik a családalapítással együtt járó kert, ház, otthon témakör, illetve a gasztronómia is. Utóbbi vezeti a negyvenen túliak érdeklődési listáját, amelyre esetükben az utazással kapcsolatos témák is felférnek.

Ami a tartalomfogyasztási csatornákat illeti, gyökeresen eltérő rajzolatot kapunk a kor függvényében. Mivel kizárólag internetezők között zajlott az adatfelvétel, így nem meglepő, hogy a teljes megkérdezetti kör nagyjából 80 százaléka naponta használja a világhálót. Ez a legfiatalabbaknál azzal egészül ki, hogy szinte ugyanennyien a közösségi oldalakat (ami itthon praktikusan a Facebookot jelenti) is napi szinten látogatják.

Rendszeresen internetezők aránya különböző csatornákon
 Forrás: eNet

Rossz hír viszont a hagyományos média szereplőinek, hogy ezeken a régi csatornákon minél fiatalabb az ember, annál kisebb az esély arra, hogy rendszeres tartalomfogyasztóként lehessen számítani rá. A tévék esetében a huszonévesek kevesebb mint fele tekinthető aktívnak, de ez az arány a rádiónál már kábé a teljes minta negyedére zsugorodik, nyomtatott lapot, magazint pedig mindössze tízből egy fiatal vesz a kezébe naponta.

Természetesen van arra esély, hogy a most fiatal korosztálynál az idő múlásával átalakul a médiafogyasztás is, de azt botorság lenne várni, hogy a mai húszévesek 15-20 év múlva ugyanolyan arányban fognak nyomtatott újságot olvasni, mint a mostani 40 felettiek. A technológiával együtt felnövő nemzedék örgedése a hagyományos média alól előbb-utóbb teljesen kihúzza a szőnyeget.

Az okostelefon-generáció

Az eltérő korosztályok közötti különbségeket az okostelefonok használata tűélesen ábrázolja. Ez a különbség leginkább harmincról negyvenre váltva válik markánssá. Jelenleg a 40 év feletti netező közönség bő fele rendelkezik okostelefonnal. A harmincasoknál ez az arány 80 százalékra nő, miközben a fiatalok már 87 százaléknál tartanak.

A mobilok mindennapi használatában is tetten érhető, hogy sokat számít, milyen évszám áll a születési adatoknál. A huszonévesek 56 százaléka tölt le legalább egy alkalmazást havonta. A harmincéveseknél ez már alig több mint 40 százalék, a náluk is idősebbek közül pedig csak minden harmadik okostelefontulaj aktív az applikációk területén.

Az életkori sajátosságokból fakadó eltérő érdeklődési körök visszaköszönnek az applikációk kiválasztásában is. A legfeljebb 29 éves, alkalmazást letöltő fiatalok leginkább játszanak telefonjukon (72%). Felük közösségi oldalakat, térkép és navigációs, zenével kapcsolatos és időjárási adatokat szolgáltató alkalmazásokat használ. A harmincasok esetében a sorrend némileg eltér, de a toplista elemei változatlanok. 40 felett a zene veszít fontosságából, helyét a hírolvasás veszi át. Általánosságban fontos, hogy az alkalmazás ingyenes legyen, könnyen áttekinthető felülettel rendelkezzen, kialakítása esztétikusnak hasson. Az alkalmazás magyar nyelvű elérhetősége a kor emelkedésével válik egyre fontosabbá.

Közösség & HR

Hatósági jelentés lökheti még mélyebbre a rossz szériában lévő Teslát

Elon Musk szerint aki nem bízik a cég önvezető technológiájában, az inkább ne is fektesse bele a pénzét. Egyelőre úgy fest, hogy sokan megfogadják a tanácsát.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.