Már rég nem az okoselefonokról vagy táblagépekről, de nem is a testen hordható eszközökről vagy a virtuális valóságról van szó.

A 2018-as év az okos hangszórónak (smart speaker) is nevezett digitális asszisztensek széles körű elterjedésének kezdete lesz, a Canalys előrejelzése szerint ebben az évben indul be a technológia gyors adaptációja a konzumer szegmensben. A piackutató az idén több mint 56 millió darab smart speaker értékesítésére számít világszerte, köszönhetően elsősorban az Amazon és a Google eszközeinek, az Echo és a Home termékeknek.

Az okos hangszórók meghatározó piaca ennek alapján az Egyesült Államok marad, ahol 38,4 milliót jegyezhetnek a Canalys prognózisában szereplő 56,3 millió eladásból. Az eMarketer nemrég azt jelezte, hogy 2017 végéig ennél valamivel kevesebb, 35 milió amerikai fért hozzá ilyen eszközökhöz, vagyis a növekedés üteme elég meggyőző. A második legerősebb régió ettől messze lemaradva Kína, itt egyelőre 4,4 milliós volumenre számítanak.

Nemsokára Kína is nagyon beindul

Az amerikai fölény egészen 2020-ig vehető biztosra, tekintettel a szélessávú kapcsolatok magas penetrációjára, az újításokra való fogékonyságra és az okos hangszórók belépő költségeinek csökkenésére. Kínában ugyanakkor a nyugaton legsikeresebb márkák, az Amazon és a Google egyelőre nem rúgnak labdába, többek között saját szolgáltatásaik korlátozása miatt, ez pedig nyilvánvalóan a helyi gyártóknak (Alibaba, Xiaomi, JD.com) kedvez.

Utóbbiak már megjelentek a piacon saját termékeikkel, bár egyelőre inkább csak tesztelni próbálják a viszonyokat. A Canalys szerint azonban a kínai piac dinamikája pillanatok alatt megváltozhat, ha az óvatoskodó piaci szereplők egyszer beindulnak, így a következő évtized elején már megváltoznak az erőviszonyok. A piac mindenesetre óriási lökést kap az idén, ahogy a hardvergyártók, a szoftverfejlesztők, a telekom szolgáltatók vagy a hangfelismerő és más technológiákat kínáló vállalkozások mind be akarnak szállni a játékba.

A Canalys úgy látja, hogy 2018-ban az okos hangszórók felfutása még a hardvereladásokról fog szólni, ezt azonban az egyre nagyobb telepített bázis monetizálására irányu kísérletek követik majd. Itt a lehetőségek tárháza igen széles, a hirdetési megoldásoktól az előfizetéses tartalmi szolgáltatásokon keresztül a prémium csomagokig és a vállalati ajánlatokig minden a piacra zúdul. A vezető gyártó itt is az Amazon lesz, amely már különféle csatornáinak (Twitch, Fire TV, Amazon.com) egyesítését tervezi az Alexa révén, amivel egy csapásra meghatározó szereplőjévé válna a hirdetési piacnak.

A hangvezérlés a piacot is újraosztja

Hirdetési bevételei ebben a pillanatban még messze elmaradnak a fő versenytársakétól: tavaly a legfontosabbnak tekintett amerikai piacon 1,7 milliárd dollárt kerestek, szemben a Google és a Facebook együttesen termelt 45 milliárdjával. Az Alexával azonban komoly téteket tesznek arra a marketinges és általában számítástechnikai jövőképre, amelyben a vásárlók a hangvezérlésen keresztül folytatnak interakciót az online alkalmazásokkal, saját eszközeikkel, a márkákkal és a kereskedőkkel.

Tavaly már a képernyővel szerelt otthoni digitális asszisztensek is megjelentek, amelynek hosszabb távú lehetőségeit egyetlen hirdetőnek sem kell elmagyarázni. Mindehhez pedig érdemes hozzátenni, hogy azok az amerikaiak, akik 2017-ben legalább havi rendszerességgel nyúltak ilyen eszközökhöz, az eMarketer szerint több mint 70 százalékban az Amazon termékeit használták – ezt a kettőt összeadva világos, hogy az Amazon kiváló helyzetből nézhet a felhasználási szokások küszöbön álló változása elé.

Konzumer tech

Januártól új vezető irányítja az SAS Magyarországot

Loncsár Tibor lesz a magyarországi vállalatot közel 25 éve, alapításától vezető Musza István utóda.
 
Hirdetés

Idén elstartol az 5G, még több fizetésre való kütyü jön a Telenor Research szerint

A Telenor Research kutatói egy csokorba gyűjtötték az idei év legmeghatározóbb fogyasztói trendjeit. Többek között debütáló 5G-t, kiterjesztett valóságra építő szolgáltatásokat és a mobiltárcák széles körű elterjedését várhatjuk 2018-tól.

Hirdetés

Nagy kihívás blockchain szakértőt találni, pedig már van rá igény

Ha kell, projekt alapon, ha kell, klasszikus fejvadász módjára közvetíti az itthon is nagy számban keresett informatikai szakértőket a Bluebird International Zrt.

Hogyan alakítják át a munkaerőpiacon bekövetkezett változások a HR-cégek tevékenységét? Milyen új eszközök és módszerek jelennek meg a fejvadászatban?

a melléklet támogatója a Bluebird

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.