Az IBM a hét eleji sajtóhíreknek megfelelően bejelentette a a Weather Co. digitális üzletágának felvásrlását, ami egyebek mellett a Weather Channel és a Weather Underground webes termékeit (Weather.com), illetve a Weather Co. mobilos és cloud alapú szolgáltatásait érinti. Bár a Weather Channel televíziós érdekeltsége nem kerül az IBM-hez, a két társaság hosszú távú együttműködési megállapodásra lépett az IBM által biztosított adatok és analitikai készségek licenceléséről is.
Az akvizíció pénzügyi feltételeit nem hozták nyilvánosságra, a Reuters forrásai 2 milliárd dollár körüli vételárról számoltak be. Maga az atlantai székhelyű Weather Co. még 2008-ban 3,5 milliárd dollárért került jelenlegi tulajdonosaihoz, amelyek között a befektetési alapok mellett ott találjuk a Comcast érdekeltségében működő NBC Universalt is. Az előzetes hírek, majd a szerdai bejelentés hatására az IBM részvényeinek árfolyama több mint 2 százalékot emelkedett a New York-i technológiai tőzsdén.
Meteorológiai adatokkal etetik Watsont
Az IBM közleménye szerint az új eszközök jelentősen hozzájárulnak a társaság analitikai kompetenciájához, amelyek meghatározó szerepet játszanak majd a Watson kognitív platformjára épülő IoT és cloud megoldások fejlesztésében. A felek együttműködése amúgy nem újkeletű: már korábban is együttműködtek a kiskereskedelmet, a biztosítási szektort, a logisztikát vagy a közműveket célzó fejlesztésekben, amelyek az előrejelzésen felül az időjárás hatásaira való felkészülést is segítik.
Az időjárás közvetlen hatást gyakorol a gazdaságra, amikor a haszonnövényeket letarolja a jég, de közvetett módon egy hőhullám vagy egy hidegfront a kiskereskedelmi forgalom alakulását is befolyásolja. Az időjárás-előrejelzésben alkalmazott módszerek fejlődésével azonban nem igazán tartanak lépést a rájuk építhető üzleti döntéshozatali képességek: a prognózisokat egyszerűen figyelmen kívül hagyják, vagy fogalmuk sincs róla, hogy milyen lépésekkel vehetik elejét a várható eseményeknek.
Az időjárás mint külső tényező csak az Egyesült Államokban évente 500 milliárd dolláros nagyságrendben befolyásolja az üzleti forgalmat, ha hinni lehet az amerikai meteorológiai társaság néhány évvel ezelőtti becslésének. Az időjárással együtt változó igényekre az ellátási lánc vagy a személyzeti stratégia alakításánál is tekintettel kell lenni, de az energiaszolgáltatóknak sem mindegy, hogy a hőmérséklet és a páratartalom akár néhány százalékos változásával sok ezer háztartásban kapcsolgatják fel-le a légkondit.
Megszállottan gyűjtik a használható adatforrásokat
A Watson Analytics for Weather a korábbi és a valós idejű időjárási adatokat integrálja az üzleti folyamatokba, saját analitikai platformjával és iparág-specifikus megoldásokkal támogatva a döntéshozatalt. Az IBM persze más területeken is igyekszik begyűjteni, kielemezni és pénzzé tenni az egyre szaporodó, online kapcsolattal is rendelkező szenzorok adatait. Így nem először és biztosan nem utoljára támogatják hasonló felvásárlásokkal a Watson platformot; legutóbb például a Merge Healthcare adatforrásaiért és egészségügyi képalkotási technológiájáért fizettek 1 milliárd dollárt.
Ebből a szempontból a vállalat stratégiájának sikere még jó darabig a nagyszabású (szoftver)felvásárlásokon múlik majd, amelyek nyélbe ütése időigényes és drága folyamatnak ígérkezik. A befektetések ugyanakkor a cég tevékenységének alapvető átalakítását célozzák, ami hosszabb távon nagyon is kifizetődhet: az IBM tervei szerint a most formálódó üzletág már 2018-ban 40 milliárd dolláros forgalmat generálhat, és a társaság összes bevételének 40 százalékát termelheti ki.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak