Negyedik körben 105 millió dollárt fektettek az Udacity online oktatási szolgáltatóba. Így már ő is belépett az egymilliárd dollárra értékelt cégek körébe.

Az informatikai ipar vészes munkaerőhiánya látványosan felértékeli az oktató cégeket. A hagyományos egyetemek befogadóképessége korlátozott, az igazán jók ráadásul drágák, ezért óriási tér nyílt az online oktatási szolgáltatások előtt. Az Udacity közülük az egyik legsikeresebb. A startupot most egy a Bertelsmann vezette befektetői csoport újabb 105 millió dollárral támogatta meg, így a cég értéke elérte az egymilliárd dollárt.

Az Udacitybe már szinte minden nevesebb kockázati befektető csapat beszállt, amely a technológiai szektor iránt intenzívebben érdeklődik: most a Baillie Gifford, az Emerson Collective, a Google Ventures, a korábbiak közül pedig ebben a körben is adakozott az Andreessen Horowitz, a Charles River Ventures és a Drive Capital.

Ez volt a negyedik befektetői köre a 2011-ben alapított Mountain View-i cégnek, amely szerényen a Szilícium-völgy online egyetemének titulálja magát, amely az életre nevel. Utóbbi azt jelenti, hogy azt és úgy oktatja, amit és ahogy a felvevő piac igényei kívánják. Ráadásul sokkal olcsóbban, mint a hagyományos elit felsőoktatási intézmények. A végzősök pedig olyan bizonyítványokat kapnak, melyeket a cégek is elismernek.

Az ötlet atyja a német születésű Sebastian Thrun, aki a Stanford Egyetemen mesterségesintelligencia-kutatással foglalkozott, de dolgozott a Google-nél is. A robotika nemzetközileg elismert szaktekintélye, több találmánya is volt az autonóm robotok terén. 2012-ben a Foreign Policy beválasztotta a világ száz legfontosabb gondolkodója közé. Akkor kezdte érdekleni a lehtőség, amikor azt tapasztalta, hogy mekkora az érdeklődés az internetre feltett előadásai iránt. Thrunt egyébként némileg világjobbító szándékok is vezérlik: nevezetesen a tudás demokratizálása. Ez azonban a hagyományos egyetemi keretek között elképzelhetetlen.

Van itt valami új?

Ha az online oktatás módját nézzük, nem sok újat találunk. Vannak oktatási anyagok, webinárok, online konzultációs lehetőség és minden tanfolyam végén vizsga. A cégnek azonban van egy nagyon fontos célja: naprakész tudást akar adni. Ezért minden olyan céggel szövetségre lépett, amely valamilyen módon ma a legtöbb fejlesztő életét meghatározza. A tanagyagok összeállítását a cégek végzik: a Google, a Facebook, a mongoDB, a Cloudera, az AT&T, az Autodesk stb.

A kurzusok többsége is ennek megfelelően alakul, de szinte csak olyan témákkal foglalkoznak, melyek manapság a legkurrensebbek: gépi tanulás, adatelemzés, webes alkalmazásfejlesztés, Android- és iOS-fejlesztés a legnépszerűbb kurzusaik. Mivel azonban ezek azok a területek, melyeken ma a leggyorsabb sikerre számíthatnak a fejlesztők, azaz körükből viszonylag magas számban kerülnek ki startup-alapítók, van kurzus arra is, hogy hogyan kell egy app köré felépíteni az üzleti vállalkozást, hogyan kell felépíteni a marketingstratégiát stb.

Nem tanfolyamokat árul

Az oktatási szolgáltató egy éve vezette be az ún. nanodegree programját. A 6-12 hónapig tartó stúdiumokért, melyek anyagát szintén azoknak a cégeknek a szakértői rakják össze, melyek az adott területen a passzátszelet fújják, mindössze havi 200 dollárt kérnek. Ez sokkal olcsóbb, mint egy jobb egyetem, és az itt megszerezhető tudás ráadásul nagyon praktikus. Az sem elhanyagolható szempont munka mellett is elvégezhető: a cég állítása szerint egy program nagyjából heti 10 órányi elfoglaltságot jelent.

Összehasonlításképpen. A MIT-en, ahol akár Nobel-díjasoktól is lehet tanulni, mintegy 45 ezer dollárba kerül egy év, amihez még hozzá kell számolni a lakhatási és megélhetési költségeket, kb. 10-15 ezer dollárt. Ez még akkor is sok, ha valakinek sikerül elnyernie valamilyen jó kis ösztöndíjat, amire egyébként az Udacityn is van lehetőség. A diákokat a MIT-en több mint ezer oktató tanítja – az Udacitynek mindösszesen van 160 alkalmazottja, bár az oktatók sok esetben külsős szakértők.

Sebastian Thrun, az elkötelezett tanár

Kétségtelen, hogy a hagyományos egyetemi képzés sokkal komolyabb elméleti alapokat képes nyújtani – nem beszélve a tanárokkal kialakítható személyes kontaktus inspiráló erejéről –, ám az is valószínűsíthető, hogy mély elméleti tudásra jóval kevesebbeknek van szüksége, mint amennyi gyakorlati szakemberre az iparágnak szüksége van. 55-60 ezer dollárt pedig jóval kevesebben tudnak kifizetni, mint ahányan szeretnének alapos és korszerű képzésben részt venni.

Nincs felvételi, de profi nyelvtudás kell

A nanodegree programokra csak be kell iratkozni, felvételi eljárás nincs, a professzionális angol nyelvtudást azonban írásban és szóban is bizonyítani kell. Jelenleg 11 ezer diákja van a programnak több mint 150 országból.

Egy nanodegree program teljes olyan, mint egy egyetemi stúdium. A hallgatók több tárgyat tanulnak párhuzamosan. De abban is hasonlít az egyetemi oktatáshoz, hogy a hallgatókat csoportokba osztják, és a csoportok nagyjából azonos tempóban sajátítják el a tananyagot. A tanulás együttműködést is jelent, azaz a csoportok közös feladatokat is kapnak, amiket természetesen online, valamilyen videokommunikációs alkalmazás segítségével oldanak meg. Emellett egy-egy csoportban az együttműködést koordináló hallgatók is vannak, akik ráadásul ezért még fizetséáget is kapnak.

A módszertan lényege a csinálva tanulás. A hallgatók a valós feladatokhoz hasonló projekteket hajtanak végre pontos határidőkre. Munkájukat a kiváló tananyagok és az adott téma szakértői mellett felkészült coachok segítik. Mivel a hallgatók csoportban dolgoznak, egymást is tudják segíteni.

Iskolapadtól a munkapadig

A nanodegree programokhoz karrierszolgáltatás is társul, azaz a végzettek segítséget kapnak abban is, hogy megtalálják maguknak az optimális munkahelyet. Az, hogy egy nanodegree programot összeállító cég mennyire száll be az oktatásba, eltérő. A Google például nagyon: az idén nyáron elindított Android-fejlesztői kurzus – ennek az anyagát a Google szakértői állították össze – lezárásaként például szervez egy háromnapos rendezvényt a főhadiszállásán, az ún. Android Career Summitot, amelyen a végezettek testközelből tapasztalhatják meg, milyen a Google-nél dolgozni.

Az Udacity valószínűleg egyre több tanulni vágyót vonz majd a világ minden tájáról, hiszen amellett, hogy informatikusoknak a legkurrensebb tudást tudja nyújtani, a hallgatóit bekapcsolja a nemzetközi szakmai körforgásba is. És már csak ez utóbbi is megér havi 200 dollárt. A befektetők fogadtak rá.

Közösség & HR

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.