A legmegfelelőbb üzleti modellek és a technikai szabványok egy része még várat magára, de az vitathatatlan, hogy nagy üzlet (lesz) az otthonok okosítása. Régebben a belső építészet alapvetően színekben és a játékosságban gondolkodott, az új technológiai trendek viszont ma már alapjaiban változtatják meg a minket körülvevő terek megtervezését és a velük való együttélést.
Mire jó otthon a 3D-nyomtatás, a VR, vagy az IoT?
A 3D nyomtatás, a virtuális valóság (VR) és a dolgok internete (IoT) mostanában kezd feltűnni az otthonainkban, de máris hihetetlen hatást gyakorolnak a mindennapi életünkre. Mire képesek ezek a trendek és milyen irányt vesznek a jövőben?
Vegyük a 3D nyomtatást, ezzel a technológiával ma már nemcsak autóalkatrészeket, implantátumokat tudunk előállítani, hanem komplett házakat is építhetünk vele. Amszterdamban a KamerMaker elnevezésű gigaméretű 3D printert vetették be egy 13 szobás úszóház és múzeum kivitelezéséhez. Az eszköz 2.0-ás változata is már működőképes, percenként egy vizes palack magasságú terület kinyomtatására képes. Egy olasz műszaki cég is dolgozik már a 3D-nyomtatású épületek ötletén, és úgy látja, hogy nagy üzlet lehet a későbbiekben hasonlókat felépíteni a fejlődő világban, ahol az éghajlati szélsőségek miatt keményebb épületszerkezetekre lesz szükség.
A fenti példák inkább a jövőről szólnak, de kisebb léptékben már ma is formálja a lakótereket a technológia. Az amerikai Shapeways ügyfelei a cég által ajánlott tervező alkalmazás segítségével megtervezhetik és megrendelhetik saját 3D-s tárgyaikat. Ami még ennél is több, a cég rendelkezik előre gyártott lakberendezési tárgyakkal, a könyvespolcoktól a falművészetig, ráadásul árai versenyképesek a menő üzletekével. A legtöbb termék nem kerül többe 40 dollárnál, a társaság Long Island-i gyárát havonta 200 ezer egyedi cikk hagyja el. A 3D-nyomtatás mellett szól a kisebb környezeti terhelés is, a gyártáshoz csak annyi alapanyagot használ fel a technológia, amennyire ténylegesen szükség van.
A nagy nevű hardvergyártók sem szeretnének lemaradni erről a vonatról: az elmúlt időszakban többek között a HP, a Ricoh és a Canon is bejelentette, hogy beszáll a 3D-s üzletbe. Megjelenésük segíthet az árak csökkentésében, illetve az innováció felgyorsulásában, amiből végső soron az egész iparág profitálhat.
Valóságshow-k virtuálisan és kiterjesztetten
A virtuális valóság (VR) és a kiterjesztett valóság (AR) hamarosan ugyancsak kulcsszerepet játszik majd abban, hogy jobb döntéseket hozzunk lakásunk berendezésének megtervezésében, illetve az ezzel kapcsolatos online beszerzésben. Ezek a technológiák még a tényleges vásárlás előtt segíthetnek például a lakáshoz leginkább illő nagyobb értékű tárgyak (háztartási eszközök stb.) kiválasztásában.
AR technológiát mindenekelőtt a bútoripari cégek használnak előszeretettel. A Littlewoods és a Very saját ilyen appot fejlesztett ki, ami úgy működik, mint egy személyre szabott katalógus. A felhasználók kamerájuk segítségével pásztázhatják végig a lakást és helyezhetik el virtuálisan a megvásárolni kívánt bútort 3D-ben. Némileg egyszerűbb, de hasonló megoldása a svéd IKEA-nak is van már. Egy másik cég VR appot használ a bemutatótermében, ezzel az áruházon belüli vásárlás élményét.
Amerikában az emberek otthon egyre nagyobb számban kezdik el használni a Google fapados virtuális szemüvegét, a bármilyen okostelefont befogadó Google Cardboardot, az áruházakban viszont már elvárják a drágább számítógépes hátteret igénylő eszközöket, mint amilyen az Oculus Rift és a HTC Vive. Míg az előbbi alig 15 dollárt kóstál, az utóbbiaknál csak a fejrevaló eszköz több mint 500 dollárba kerülhet. Szakértők szerint azonban a kereskedőknek megéri a beruházás, mivel ezen eszközök segítségével gyorsabban és többet adhatnak el.
Az AR és a VR megkönnyítheti a lakáson belüli terek megtervezését is. Ezek nélkül a technológiák nélkül az egyébként 3D eszközökkel dolgozó dizájnerek bajban vannak, ha a hagyományos módon kell megmutatni az ügyfélnek a végeredményt. Az AR és a VR segítségével az emberek bármilyen szögből jól láthatják 3D-ben tervezett otthonaikat. Egyes vélemények szerint még legalább 6-8 év kell ahhoz, hogy a VR mainstream megoldás legyen, mások szerint a Facebook VR már feszegeti a határokat.
A hangvezérlés tűnik a legkézenfekvőbbnek
A termosztátoktól a villanyégőkig egy sor lakáson belüli eszköz működése javítható fel az IoT technológiával, ami egyben jelentős energiamegtakarítást is jelent. Egy amerikai szakmai szervezet tanulmánya szerint az IoT megjelenése 100 millió tonnával is csökkentheti a széndioxid-kibocsátást, az egyes háztartásoknak pedig 10 százalékkal mérsékelheti az energiafogyasztását.
Ami az egyes okosotthon-megoldások kezelését illeti, a nagy technológiai vállalatok a hangaktivált platformok mellett teszik le a voksukat. A Google nemrégiben jelentette be a Home-ot, amely egy a keresőjével integrált, hanggal működtetett otthoni eszköz. A koncepció hasonló az Amazon Echójához, ahol Alexa, a személyi asszisztens várja a háziak kívánságát, legyen az a lakás wi-fi hálózatának a beállítása, vagy a lámpák felkapcsolása, vagy egyszerűen csak valamilyen, az otthon lévők ízlésének kedves zene elindítása.
A gyors terjedés legfőbb akadályai
Tisztában kell lennünk ugyanakkor azzal is, hogy jelenleg az átlagos amerikai háztartásában sem látni házilag készült 3D-s tárgyakat, vagy okos eszközöket, de ez az idő is hamarosan eljön. Még az USA-ban is előtte vannak az okos otthon robbanásnak.
Jól mutatja a helyzetet, hogy a téma egyik ismertebb képviselője a Quirky csődvédelemre szorult, és kénytelen megválni smart home üzletétől, a Winktől. Egyelőre mintha megrekedni látszana a folyamat a korai elfogadottságból a tömegpiaci igényekre való áttérésben. Ez utóbbit számos tényező akadályozza, leginkább a magas árak, az alacsony kereslet, a hosszú termékcsereciklus (például hűtők, mosógépek vagy sütők esetében). A fogyasztók kivárnak, amíg a kérdéses eszköz használhatatlanná válik, csak akkor szánják rá magukat a cserére, akkor is előbb összehasonlítják a hálózatba kapcsolt verziót az offline változattal, előbbi hoz-e annyi többletet, mint amennyivel többe kerül.
A legnagyobb korlát azonban az okos otthon ökoszisztéma még mindig nem szabványosított technológiai háttere. Kompatibilitási problémák miatt a fogyasztónak többféle eszközt és alkalmazást is be kell szereznie, hogy megfelelően működtetni tudja intellingens háztartását.
Az összeállítás alapját a Business Insider és a TechCrunch anyagai képezték.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak