A vállalati informatika elvárásait követve a felhős tárhelyszolgáltatók is folyamatosan fejlesztik termékeik biztonsági képességeit és a rendelkezésre álló munkafolyamatokat. Ez különösen igaz az olyan vállalkozásokra, amelyek elsősorban a céges ügyfelekre vadásznak (ilyen például a Box), de a vállalati piacon az olyan szolgáltatók is szívesen megvetnék a lábukat, amelyek hagyományosan a konzumer felhasználókra koncentrálnak. Az utóbbi kategória egyik legismertebb képviselője a Dropbox, amely most egy huszárvágással dolgozná le hátrányát ezen a területen.
Fogjuk meg és vigyétek
A Dropbox szerdán jelentette be az új Dropbox for Business (DfB) API-készletet, amely a Python, Ruby, PHP, Java, Android, iOS, OS X vagy HTTP platformokon teszi lehetővé a külső szolgáltatásokkal való integrációt vagy a csoportszintű alkalmazásmenedzsmentet. Ezzel a vállalati ügyfelek összekapcsolhatják a cloud tárhelyet az általuk használt biztonsági és megfelelőségi rendszerekkel, az adatszivárgás-megelőzési, adatmigrációs, DRM, azonosságkezelő vagy SIEM eszközökkel, és az alacsony szintű hozzáférés révén kifejleszthetik saját Dropbox for Business alkalmazásaikat is.
Maga a DfB elvileg nem bizonyult különösebben sikeres terméknek, bár egy októberi felmérés szerint céges környezetben is jóval több felhasználója van, mint más fizetős fáljmegosztó-szinkronizáló szolgáltatásoknak, így az említett Boxnak, a Google Drive-nak vagy a Microsof OneDrive-nak. A Dropboxnak ettől függetlenül jelentős lemaradást kellene behoznia a nagyvállalati környezetben otthonosan mozgó versenytársakkal szemben, ha nem akarja elveszteni az új – és az eddigieknél nagyobb – ügyfeleket a még mindig igen nagy tartalékokkal rendelkező piacon.
Némi köd van a felhőben
Egyelőre nehéz pontosan megítélni a néhány éve működő, villámgyors karriert befutó cloud tárhelyszolgáltatók eredményeit és egymáshoz viszonyított teljesítményét. Annyi biztos, hogy a 2007-ben indult, a befektetők által 10 milliárd dollárra értékelt Dropboxot már 300 ezer alkalmazás integrálja valamilyen módon, és a cégnek már az év elején is több mint 200 millió felhasználója volt világszerte. Ám közülük csak aránylag kevesen fizetnek a szolgáltatásért, így a társaság kézenfekvő módon a vállalati piac felé mozog.
Összehasonlításképpen, a Box állítólag 200 ezer vállalati ügyfeléből 34 ezernek számláz és több mint 25 millió egyéni felhasználóval büszkélkedhet, gyakorlatilag lefedve általuk a Fortune 500 listáját. A Box a tervezett tőzsdére menetel kapcsán közzétett adatok szerint 124 milliós forgalom mellett eddig 168 milliós veszteséget termelt. A cég ugyanakkora legutóbbi befektetések alapján 2,4 milliárd dollárt ér, ami negyede a közmegegyezés szerint jóval alacsonyabb bevételtermelő képességű Dropbox becsült értékének.
Az ellentmondásokat a mértékadó piackutatók becslései sem oldják fel, így okosabbak tényleg csak a szolgáltatók küszöbön álló részvénykibocsátása után lehetünk.
A Dropbox most az új API-kkal foltozná be azokat a lyukakat a DfB-n, amelyeket saját erejéből képtelen lenne hatékonyan eltüntetni. Ehhez azokra a megbízható partnerekre épít, akik saját termékeikbe integrálják a DfB-t. Bár a Dropbox eddig is tető alá hozott bizonyos együttműködéseket a Salesforce-szal vagy a MS Office-szal, most több tucat jelentős IT-piaci szereplőt sorakoztatott fel a DfB-integráció mellett, amelyek közül a Microsoft Azure AD, az IBM WebSphere Cast Iron vagy a Dell Data Protection neve önmagában is vonzó fejlesztői platformmá tehetné azt.
A vállalati kompetenciájáról híres Box a jelek szerint teljesen eltérő növekedési stratégiát választott: a jövőben is mindent házon belül oldana meg, és specializált fejlesztésekkel olyan vertikális szegmensekre koncentrál, mint amilyen a média vagy az energiaipar. Ezzel a jelek szerint a Dropbox úgy kíván versenyezni, hogy az alkalmazásprogramozási felületeken keresztül maximális szabadságot ad ügyfeleinek mind a DfB platformon használt termékek kiválasztásában, mind a platformra való fejlesztésben.
A Dropbox egyébként azt is most jelentette be, hogy a DfB céges ügyfeleinek száma átlépte a 100 ezres küszöböt, ez az elérés pedig a partnerek szemében igen csábító lehet. Többen megkérdőjelezik ugyanakkor, hogy a nagyvállalati megrendelők tényleg saját maguk akarják-e majd testre szabni a Dropbox szolgáltatásait, vagy inkább megspórolják maguknak az időt és az erőforrásokat, és inkább a versenytársak előre csomagolt megoldásait választják.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak