A legfőbb akadályozó pedig a szakemberhiány. Magyarországon a cégvezetők azonban optimistábban látják a jövőt, mint a világ más tájain.

Globálisan a vállalatvezetők 82 százaléka számít arra, hogy saját vállalkozása tovább tud növekedni. A magyarországi vezetők némileg optimistábbak, 84 százalékuk számít ugyanerre. A világgazdaság egészének teljesítményét tekintve a magyar vezérigazgatók 54 százaléka számít növekedésre, globálisan viszont csak fele a hazainak (27 százalék).

A szakemberhiány szinte minden ágazatot érint

Az anyacéggel párhuzamosan a PwC Magyarország a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének (MGYOSZ) a bevonásával készítette el a felmérést. Hét iparágból 155 első számú vezetőt kérdeztek meg. A felmérésbe bevont iparágak a következők: autóipar, gyógyszer- és egészségipar, energetika, kiskereskedelem, pénzügyi szolgáltatók, technológia-, infokommunikáció- és szórakoztatóipar, valamint a gyáripari termelés.

"Öt éve indítottuk el a magyarországi felmérést, és most először tapasztaljuk azt, hogy kismértékben ugyan, de bizakodóbbak a hazai vezérigazgatók, mint társaik világszerte. Azt is érzékeljük azonban, hogy komoly gátját látják a növekedésnek: szakembereket, szakmunkásokat kellene megtartaniuk és toborozniuk ahhoz, hogy versenyképesek maradjanak a gyorsan változó üzleti környezetben. A hazai cégvezetők a technológiai fejlődést tartják az egyik legfontosabb globális trendnek, de az üzletmenetükbe jellemzően csak olyan klasszikus elemeket építenek be, mint az ügyfélkapcsolatkezelő-rendszerek (CRM), az adatelemzés és a közösségi médiához kapcsolódó kommunikáció" – összegezte a felmérés főbb üzeneteit Nick Kós, a PwC Magyarország vezérigazgatója.

A hazai cégvezetők szerint a növekedés egyik fontos terepe a világgazdaság, ahol a következő években a három legnagyobb exportpiac Németország (a válaszadók 38 százaléka szerint), Románia ( 21 százalék és Oroszország (16 százalék) lesznek – emelte ki Mekler Anita, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának partnere. Globálisan továbbra is az USA, Kína és Németország a legvonzóbb üzleti célpont.

Az internet mindenek felett

Ha már a globalizációnál tartunk, a kutatás kitért a várható politikai, gazdasági és kereskedelmi trendekre is, amelyben a vállalatvezetők többsége a globalizáció folytatódása helyett egy többpólusú világ létrejöttével számol: többféle értékrend és jogrend, valamint többféle gazdasági és kereskedelmi modell él egymás mellett. Egy trend tekintetében azonban egységes lesz a világ: az internethez való szabad és nyílt hozzáférésben.

Itthon a legnagyobb kihívásnak a megkérdezett cégvezetők a szakemberhiány orvoslását (85 százalék) tartják, amely ma már közel sem csak a technológiai ágazatokat érinti, magát a technológia használatát viszont a siker egyik meghatározó tényezőjeként említették. Futó Péter, az MGYOSZ elnöke ennek kapcsán elmondta, hogy több ezer fő hiányzik itthon az egészségügyből, a vendéglátóiparból és az építőiparból is. Hozzátette, eljutottunk odáig, hogy a jól képzett munkaerő hiánya lassan a vállalkozások versenyképességét, és így az ország gazdasági növekedését befolyásolja. Nem meglepő módon a mostani kutatásban már a cégvezetők több mint a fele (54 százalék) jelezte, hogy létszámbővítést tervez. Tavaly még csak 42 százalékuk nyilatkozta ugyanezt.

A kihívások között a világ más tájain is megemlítik a szakemberhiányt, de már csak a negyedik-ötödik helyen. A nemzetközi üzleti világ első számú vezetői manapság leginkább a túlszabályozottságtól (79 százalék) és a geopolitikai bizonytalanságtól tartanak (74 százalék), itthon viszont a második helyen a korrupciót említették a cégvezetők.

A mobiltechnológia megkerülhetetlensége

Ami a technológia használatát illeti, a leginkább megtérülő technológiai megoldások között a magyar vállalatvezetők a CRM-rendszereket és a közösségi média használatát említették (lásd grafikonunkat). Kétharmaduk működési hatékonyságának a növelésére használja az új digitális technológiákat. Ezen belül a mobiltechnológiát ennél valamivel kevesebben (60 százalék) tartja fontosnak ügyfélszerzésre.

PwC vezérigazgatói felmérés 2016
Create column charts

Globálisan viszont már a megatrendekre építenek a cégvezetők, minden korábbinál fontosabbnak tartják a big datát és általában az innovációt. A mobiltechnológia ügyfélszerző és megtartó szerepét 81 százalékuk tartja meghatározónak.

A technológia a dinamikus és folyamatos fejlődés meghatározó alapja Futó Péter szerint is. Példaként az olajpiaci helyzetet említette, ahol már a 90-es években tudtak az energiapiacot jelenleg felbolygató palagázról, de csak mostanra tudták megoldani a kitermelését. A trend Magyarországot is elérte: van olyan magyar építőipari vállalkozás, amely például idéntől már csak okos otthonokat fog építeni. Futó megjegyezte, Magyarország még mindig nagyon keveset, a GDP 1,5 százalékát fordítja innovációra. Az uniós elvárás az, hogy 2020-ra az arány 3 százalékra nőjön. A fejlődés a munkavállalói oldalra is nagy hatással van: Futó szerint ma már életen át tartó tanulást vár el mindenkitől.

Piaci hírek

Nagy előrelépés a beszédértésben

A mesterséges intelligencia egyre közelebb kerül ahhoz, hogy úgy értelmezze az emberi beszélgetéseket, ahogyan azt mi tesszük.
 
Az Európai Unió adatvédelmi rendelete több éves huzavona után idén végleges formát öltött. Ezúttal az eddigi szabályozástól való eltéréseket, újdonságokat vesszük górcső alá.

a melléklet támogatója a KÜRT Zrt.

A VISZ az Infotér konferencián tárgyalta ki az IT-szakma képzési és munkaerő-piaci problémáit oktatási szakértők és cégvezetők segítségével.

2 millió forinttal díjazza a VISZ a legjobb középiskolát

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Pontosabban már előállt az Enterprise Advantage nevű lehetőséggel, de csak a jövő évtől lehet használni. Hatását Nagy Sándor (IPR-Insights) foglalta össze.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2016 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.