A legfőbb akadályozó pedig a szakemberhiány. Magyarországon a cégvezetők azonban optimistábban látják a jövőt, mint a világ más tájain.

Globálisan a vállalatvezetők 82 százaléka számít arra, hogy saját vállalkozása tovább tud növekedni. A magyarországi vezetők némileg optimistábbak, 84 százalékuk számít ugyanerre. A világgazdaság egészének teljesítményét tekintve a magyar vezérigazgatók 54 százaléka számít növekedésre, globálisan viszont csak fele a hazainak (27 százalék).

A szakemberhiány szinte minden ágazatot érint

Az anyacéggel párhuzamosan a PwC Magyarország a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének (MGYOSZ) a bevonásával készítette el a felmérést. Hét iparágból 155 első számú vezetőt kérdeztek meg. A felmérésbe bevont iparágak a következők: autóipar, gyógyszer- és egészségipar, energetika, kiskereskedelem, pénzügyi szolgáltatók, technológia-, infokommunikáció- és szórakoztatóipar, valamint a gyáripari termelés.

"Öt éve indítottuk el a magyarországi felmérést, és most először tapasztaljuk azt, hogy kismértékben ugyan, de bizakodóbbak a hazai vezérigazgatók, mint társaik világszerte. Azt is érzékeljük azonban, hogy komoly gátját látják a növekedésnek: szakembereket, szakmunkásokat kellene megtartaniuk és toborozniuk ahhoz, hogy versenyképesek maradjanak a gyorsan változó üzleti környezetben. A hazai cégvezetők a technológiai fejlődést tartják az egyik legfontosabb globális trendnek, de az üzletmenetükbe jellemzően csak olyan klasszikus elemeket építenek be, mint az ügyfélkapcsolatkezelő-rendszerek (CRM), az adatelemzés és a közösségi médiához kapcsolódó kommunikáció" – összegezte a felmérés főbb üzeneteit Nick Kós, a PwC Magyarország vezérigazgatója.

A hazai cégvezetők szerint a növekedés egyik fontos terepe a világgazdaság, ahol a következő években a három legnagyobb exportpiac Németország (a válaszadók 38 százaléka szerint), Románia ( 21 százalék és Oroszország (16 százalék) lesznek – emelte ki Mekler Anita, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának partnere. Globálisan továbbra is az USA, Kína és Németország a legvonzóbb üzleti célpont.

Az internet mindenek felett

Ha már a globalizációnál tartunk, a kutatás kitért a várható politikai, gazdasági és kereskedelmi trendekre is, amelyben a vállalatvezetők többsége a globalizáció folytatódása helyett egy többpólusú világ létrejöttével számol: többféle értékrend és jogrend, valamint többféle gazdasági és kereskedelmi modell él egymás mellett. Egy trend tekintetében azonban egységes lesz a világ: az internethez való szabad és nyílt hozzáférésben.

Itthon a legnagyobb kihívásnak a megkérdezett cégvezetők a szakemberhiány orvoslását (85 százalék) tartják, amely ma már közel sem csak a technológiai ágazatokat érinti, magát a technológia használatát viszont a siker egyik meghatározó tényezőjeként említették. Futó Péter, az MGYOSZ elnöke ennek kapcsán elmondta, hogy több ezer fő hiányzik itthon az egészségügyből, a vendéglátóiparból és az építőiparból is. Hozzátette, eljutottunk odáig, hogy a jól képzett munkaerő hiánya lassan a vállalkozások versenyképességét, és így az ország gazdasági növekedését befolyásolja. Nem meglepő módon a mostani kutatásban már a cégvezetők több mint a fele (54 százalék) jelezte, hogy létszámbővítést tervez. Tavaly még csak 42 százalékuk nyilatkozta ugyanezt.

A kihívások között a világ más tájain is megemlítik a szakemberhiányt, de már csak a negyedik-ötödik helyen. A nemzetközi üzleti világ első számú vezetői manapság leginkább a túlszabályozottságtól (79 százalék) és a geopolitikai bizonytalanságtól tartanak (74 százalék), itthon viszont a második helyen a korrupciót említették a cégvezetők.

A mobiltechnológia megkerülhetetlensége

Ami a technológia használatát illeti, a leginkább megtérülő technológiai megoldások között a magyar vállalatvezetők a CRM-rendszereket és a közösségi média használatát említették (lásd grafikonunkat). Kétharmaduk működési hatékonyságának a növelésére használja az új digitális technológiákat. Ezen belül a mobiltechnológiát ennél valamivel kevesebben (60 százalék) tartja fontosnak ügyfélszerzésre.

PwC vezérigazgatói felmérés 2016
Create column charts

Globálisan viszont már a megatrendekre építenek a cégvezetők, minden korábbinál fontosabbnak tartják a big datát és általában az innovációt. A mobiltechnológia ügyfélszerző és megtartó szerepét 81 százalékuk tartja meghatározónak.

A technológia a dinamikus és folyamatos fejlődés meghatározó alapja Futó Péter szerint is. Példaként az olajpiaci helyzetet említette, ahol már a 90-es években tudtak az energiapiacot jelenleg felbolygató palagázról, de csak mostanra tudták megoldani a kitermelését. A trend Magyarországot is elérte: van olyan magyar építőipari vállalkozás, amely például idéntől már csak okos otthonokat fog építeni. Futó megjegyezte, Magyarország még mindig nagyon keveset, a GDP 1,5 százalékát fordítja innovációra. Az uniós elvárás az, hogy 2020-ra az arány 3 százalékra nőjön. A fejlődés a munkavállalói oldalra is nagy hatással van: Futó szerint ma már életen át tartó tanulást vár el mindenkitől.

Piaci hírek

Kezelni fogja a spam hívásokat az Android

A Google mobil operációs rendszerének legújabb frissítése képes lesz beazonosítani a nem kívánt hívókat.
 
Hirdetés

Látogatás az Aruba Cloud arezzói adatközpontjában

Így néz ki egy modern felhős adatközpont belülről.

Rengeteg a szenzor és a mérési információ, melyek összegzése és értelmezése megoldandó feladatként tornyosul az adatközpontot üzemeltetők fölé.

a melléklet támogatója
az APC by Schneider Electric

Hirdetés

Adatközpont, a legújabb igényekre szabva

A DCIM eszközök is segítenek a vállalatoknak versenyképességük megőrzésében, mert jobban követhetik az IT világában egyre gyorsabban változó igényeket és elvárásokat.

Minden eddiginél több szoftvergyártói audit vár rájuk. Az IPR-Insights felmérése a magyar piacról.
A két új csúcsmodell nem változtat, legfeljebb csiszol a bevált recepteken.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2016 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.