A Bitport nagyvállalati informatikai vezetőknek tartott hagyományos őszi rendezvénye ezúttal a diszruptív megoldások gyakorlati implementálását mutatta be a hazai CIO-knak.

Az üzleti vezetők hajlamosak csodafegyverként tekinteni a diszruptív technológiákra. Ez azonban sok esetben ellentmondásos helyzetbe hozza az informatikát. Ez a gondolat inspirálta lapunk immár harmadik alkalommal megrendezett őszi, egynapos rendezvényének vezérmotívumát. A CIO Budapest 2017 előadásainak gerincét olyan esettanulmányok alkották, amelyek példákat szolgáltathatnak arra, hogy hogyan érdemes viszonyulni ezekhez a technológiákhoz, hogy az IT ne csak követője, hanem vezetője legyen a fejlődésnek.

Fel kell készülni minden eshetőségre

A konferencia keynote előadójaként Ekler Péter, a BME Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszékének egyetemi docense a rugalmas IT-architektúrákról beszélt. Igyekezett választ találni arra kérdésre, mit jelent ez a gyakorlatban, és milyen elvek mentén lehet kialakítani egy ilyen architektúrát. A pályafutását a Nokia Networks fejlesztőjeként kezdő szakember egyetemi oktatóként sem szakadt el az ipartól, így gyakorlati szemszögből is hasznos meglátásokkal gazdagította a konferenciára regisztrált száz informatikai vezető szakmai arzenálját.

A rugalmasság fontosságát Ekler Péter egy nemrégiben lezajlott fejlesztéssel húzta alá. Egy litvániai televíziós csatorna műsorához kellett mobil szavazást biztosító rendszert fejleszteni, amelyet első körben az Amazon felhőinfrastruktúrája szolgált volna ki. Igen ám, de az élő műsor első adása előtt néhány órával szenvedett globális kiesést az amerikai szolgáltató. Szerencsére a projektgazdák felkészültek a legrosszabbra, és azonnal rendelkezésre állt egy helyben telepített szerverkörnyezet, amely zökkenőmentesen át tudta venni a feladatot.

Angol nyelvű prezentációjában a TOPdesk ügyvezetője az ügyfélélmény megfelelő kezelésének lehetséges módozataiba avatta be a közönséget. A Benno Richters által bemutatot consumer journey, azaz az ügyfél által bejárt út számos szereplővel értelmezhető. Ide tartozhatnak a vállalat saját munkatársai, a céggel kapcsolatban lévő partnerek, és természetesen maguk az egyéni vásárlók, ügyfelek, a különböző állami, vagy vállalati szolgáltatásokat igénybe vevő emberek. Minden esetben, legyen szó levelezésről, telefonbeszélgetésről, közösségi médiáról vagy webshopról, kulcsfontosságú, hogy lássuk, mitől romlik el az interakció által kiváltott élmény, és hol vannak azok a pontok, ahol ezen segíteni lehet technológiai megoldásokkal.

Gál István, a Főgáz fölé emelt NKM Nemzeti Közművek Zrt. vállalati szolgáltatások igazgatója olyan pozícióban van, ahol egy nemzeti szintű kritikus infrastruktúra zökkenőmentes üzemeltetést kell biztosítani. A gázszolgáltatás politikailag is kiemelten fontos terület, így az utóbbi időszak átszervezésével együtt járó informatikai feladatok kezelését különösen nagy figyelem kísérte. Az infrastruktúra átalakítását, fejlesztését külső szakértők bevonásával igyekeztek megtisztítani a "szállítói nagyotmondástól". A Főgáz digitalizációs kihívásai közül továbbra is az egyik legégetőbb probléma a sárga csekkhez ragaszkodók nagy aránya. Jelenleg még mindig ügyfeleik 44 százaléka használja. Ezt a tábort kell online felülettel, e-számlával, elektronikus tájékoztató levelek küldésével minél nagyobb arányban átterelni a sokkal jobban követhető, olcsóbb befizetési módszer felé.

Az idei CIO Budapest első blokkjának záró előadása a szoftverlicencek kezelésének lehetőségeiről szólt, elsősorban nemzetközi környezetre fókuszálva. Utóbbi területen bőven van tapasztalata a CIB Bank központi infrastruktúra-szolgáltatását irányító Varga Zoltánnak. A szakember korábban 13 évig dolgozott a Citibanknál, ahol többek között régiós szinten felelt a szoftvergazdálkodásért. Az előadásból kiderült, hogy a szervezeteknél ugyan teljes bizonyossággal sosem lehet tudni, mikor érkezik a szállítói audit, de egyrészt vannak árulkodó jelek, másrészt előzetes felkészüléssel sokkal gördülékenyebbé tehető ez a nem ritkán igen kellemetlen következményekkel járó procedúra.

Van új a nap alatt?

A kávészünet alatt a rendezvénynek helyszínt biztosító Európa Hajó egy rövid kört tett a Duna budapesti szakaszán, így a kötetlen eszmecseréknek kellemes hátteret biztosított a Vár vagy éppen a Parlament. Ami a szakmai részt illeti, a második etapot az OTP Mobil helyettes ügyvezető igazgatója és az Allianz Hungária frontendért és middleware-ért felelős vezetője közösen nyitotta. Al-Absi Gáber Seif és Meskó Balázs együtt olyan kérdésekre próbált megfelelni, mint hogy mit tud ma egy fintech cég (amelyből több mint 12 ezer működik már a világban) nyújtani az ügyfeleinek, kell-e minden nap valami újat kitalálni, és egyáltalán lehetséges-e ez.

Igen érdekes témát prezentált Bellus Attila, az Intrum Justitia Zrt. informatikai vezetője, ahol a tartozáskezelés legkényesebb területével, a tartozásbehajtással foglalkoznak. Ennek mobil technológiával történő támogatásáról esett szó, amelyet az Intrum Justitiánál a Capture szoftverének bevezetésével oldottak meg.

A pénzügyi szektor felülreprezenttáltságáról Szekeres Balázs, az Erste Bank Hungary információbiztonságért felelős vezetője gondoskodott. A pénzintézet szakembere a megfelelőséghez kötődő auditokról, a kötelezően elkészítendő rendszeres jelentésekről, illetve ezek minél nagyobb fokú automatizálásának szükségességéről beszélt. Az Erste esetében ezt a megoldást a Symantec szolgáltatja. A bevezetéssel kapcsolatos kritikus szempontokról és az üzemeltetés kihívásairól egyaránt hallhattak az egybegyűltek.

A CIO Budapest utolsó felszólalója levezetés gyanánt kilépett a gyakorlati megközelítésből és tágabb látószögbe helyezte a digitalizációval óhatatlanul együtt járó változást. Lévay Péter, a BME Elméleti Fizikai Tanszékének kutatója bemutatta, hogyan lehet csökkenteni a távolságot elméleti feltevéseink és a gyakorlat között. Arra is kitért, meddig érdemes ragaszkodni elképzeléseinkhez, és mikor érdemes változtatni az elméleten, hogy a végén a lehető legjobb megoldás születhessen.

Piaci hírek

Elhunyt Sziebig Andrea

Az ITBUSINESS alapító-főszerkesztője 19 éven át irányította üzleti informatikára fókuszáló lapját.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.