Az idei második negyedévben is a Samsung adta el a legtöbb okostelefont Közép-Kelet-Európában. Az egy évvel korábbihoz képest 14 százalékkal többet, 4,9 millió eszközt szállított a térségbe. Jó eredményeit főként az idén látványosan megújult Galaxy A és J sorozatnak köszönhette. Bár a kereskedők és szolgáltatók bátran betáraztak Galaxy S8-ból is, az látszik, hogy néhány értékesítő kicsit túlbecsülte a Samsung csúcsmodellje iránti keresletet – íra legfrissebb elemzésében a Canalys piackutató cég.
Helycserés támadás az Apple és a Huawei között
A Huawei ismét ott lehet a képzeletbeli dobogó második fokán, miután a második negyedévben helyet cserélt az Apple-lel. A kínai márka 11 százalékot növekedve most a piac 12 százalékát tudhatja magáénak, amit 1,8 millió telefon eladásával ért el, ettől szűk 50 ezer darabbal maradt el az Apple. A Huawei termékei közül az alacsony, illetve közép-kategóriás modellek egyaránt népszerűek, de a P10 Lite-ból fogyott a legtöbb.
Az Apple, a Huawei és a Samsung által leszállított készülékek száma 2016 első negyedévétől
(Forrás: Canalys)
A Huawei korábbimpozícióját az Apple az iPhone 7 Plus vártnál sikeresebb bevezetésének. A második negyedév azonban ismét a kínai gyártóé volt a 11 százalék fölötti növekedéssel.
A vezető ötösfogatban van egy új szereplői is, a Xiaomi, ameyl egyből a negyedik helyre rakétázott, pedig csupán egy éve van jelent a régióban intézményesített formában is. A második negyedévben 1,1 millió okostelefon szállított a régióba, ezzel mindjárt negszerezte a piac 7 százalékát. A legkeresettebbek az olcsóbb Redmi kategória modelljei, ez is mutatja, hogy a térség országai továbbra is különösen ár-érzékenyek. A Redmi 4Aből például több mint 350 ezer darabot vettek át a kereskedők.
Mint korábban megírtuk, Európában a lengyel ABC Datával kötötte meg az első hivatalos disztribúciós szerződését a kínai gyártó. Azért döntöttek a lengyel cég mellett, mert annak a teljes közép-kelet-európai piacon meghatározó a piaci jelenléte (a lengyel IT-disztribúciós piac közel negyedét birtokolja, és övé a helyi távközlési cégekkel bonyolított mobilkészülék-eladások 60 százaléka).
A Xiaomi itthon is erősített
Bár az ABC Data magyar leányvállalatának vezetője nem tudta megmondani, hogy Magyarországon mikortól kerülnek fel a kínálatukba a Xiaomi-telefonok, az eszközöket több hazai webáruház is forgalmazza. (Információink szerint az Ingram Micronak már van Magyarországra vonatkozó nagykereskedői megállapodása is, ez ügyben kerestük a céget, de egyelőre nem értük el).
A kínai gyártó meg akarja ismételni otthoni riválisának, a Huaweinek a gyors sikerét – vélik az elemzők. Az ütemet talán igen, a módszert azonban nem, hiszen a Huaweinek komoly hálózati berendezésgyártó üzletága is van, melynek oldalvizén könnyebben be tudott kerülni a szolgáltatók készülékkínálatába. A Xiaominak más utat kell követnie, hiszen nincs hasonló társ üzletága. Nála a fontos, hogy mindenhol elérje a meghatározó kereskedelmi csatornákat.
A kínai gyártók egyébként saját otthoni piacukon simán lenyomják a külföldi márkákat. A négy legnagyobb piaci szereplő, a Huawei, az Oppo, a Vivo és a Xiaomi az áprilistól júniusig terjedő időszakban az összes szállítás 69 százalékát jegyezte, ezzel még tovább erősítve vezető helyét a Kínában egyre gyengébben muzsikáló Apple-lel és Samsunggal szemben.
Harcban a magyarországi helyezésekért
A magyar piacon viszont egyelőre nincs az öt legnagyobb szállító között a Xiaomi. Nálunk is a Samsung a legnépszerűbb okostelefon márka, a koreai szállítót követi a Huawei és az Apple. Itthon nagyobb a harc a 3-6.helyekért, ahol a sorrend negyedévről-negyedévre változik az LG, a Sony és a Lenovo között.
Utóbbi gyártó tempót is váltott az év eleje óta: felhagy a saját márkás okostelefonokkal, és a jövőben kizárólag a jóval erősebb Motorola márkára épít, melyet két éve vásárolt meg.
Vladislav Ivanov, a kínai cég Magyarországot is magában foglaló dél-kelet-európai régiójának a vezetője, a közelmúltban Budapesten úgy nyilatkozott, hogy az újramárkásításban nagy szerepe lesz az európai, ezen belül is a kelet-európai piacoknak. Itt mutatják be először az új okostelefon-portfoliót. A régiós listán a Lenovo egyébként az ötödik, 5 százalékos részesedéssel.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak