Indiában különösen fontosnak tartják az új technológiákban rejlő lehetőségek mihamarabbi kiaknázását. Erre nem csak az elképesztő méretű lakosság miatt van szükség, de azért is, mert az ország polgárainak jó része nehezen megközelíthető régiókban él. Ezeket a tömegeket a hagyományos üzleti modellekkel operáló cégeknek nem igazán éri meg elérni.
Mobilbank: a szó legszorosabb értelmében
Így van ez a bankszektorral is, ahol a pénzintézetek nem taposták le egymást, hogy gyéren lakott területeket fedjenek le például fiókhálózatta. A mobil fizetési rendszerek erre a hiányosságra nyújthatnak megoldást, különösen úgy, hogy a helyi hatóságok "banki rangra emelik" a diszruptív technológiát alkalmazó szolgáltatókat.
A Paytm mindössze három éve működik Indiában. Önálló mobil tárcát biztosító alkalmazása ez idő alatt immár közel kétszáz millió emberhez ért el és több millió kereskedő csatlakozott az elfogadóhelyek hálózatához. A kezdeti sikereknél is sokkal többet jelenthet azonban az alapító év eleji bejelentése, miszerint az indiai jegybank hivatalosan is zöld utat adott a Paytm Payments Bank megalakítására. Vijay Shekhar Sharma "mindent megváltoztatónak" nevezte a lépést, amivel több százmillió rosszul vagy egyáltalán nem kiszolgált indiai számára tudnak majd megoldást biztosítani.
A payments bankok létrehozását egyébként maga az indiai kormányzat kezdte szorgalmazni már 2014-ben. A kezdeményezés keretében tavaly mintegy tucatnyi cég kapta meg az elvi jóváhagyást a működésre, a Paytm pedig az elsők között léphet a gyakorlati megvalósítás ösvényére.
Mobilról majdnem mindent
Az új felállásban a Paytm a legfontosabb banki szolgáltatások nagy többségét képes lesz biztosítani a felhasználóknak mindössze egy okostelefonos alkalmazáson keresztül. A néhány kitétel közé tartozik például a 100 ezer rúpiában maximált egyenleg, továbbá nem állíthat ki a cég hitelkártyát sem ügyfeleinek. Hagyományos bankkártyát azonban igen, amivel azonnal eltűnik az eddigi mobiltárcás felállás egyik nagy hátránya, hogy csak bizonyos kereskedők, szolgáltatók fogadták el azt fizetéskor.
Sőt, az egyenlegen pihenő összegre kamatot is fizethet majd a cég, ami további nyomást helyez a hagyományos bankszámlákat biztosító pénzintézetekre. Az első payments bankot, egyelőre pilotprogram keretében tavaly novemberben elindító Airtel távközlési szolgáltató például 7,25 éves kamatot kínál ügyfeleinek, ami nagyjából a duplája a hagyományos banki ajánlatoknak.
India úttörő példája gyakorlatilag éles tesztként funkcionál a világ számára, amelyből kiderül, ki és hogyan képes kikerülni győztesen egy olyan harcból, ahol a régi és az új szereplők nagyjából egyenlő feltételekkel és terepen küzdenek meg egymással. Az viszont már most borítékolható, hogy a tradicionális bankoknak egy sor engedményt kell tenni, újítást, kényelmi funkciót kell bevezetniük ahhoz, hogy ne veszítsenek túl sokat az új típusú konkurencia felbukkanása miatt.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak