A közösségi hálózatok megkerülhetetlen tényezővé váltak a vásárlási szokások befolyásolását illetően, ám továbbra is kevés vállalkozás használja ki a bennük rejlő lehetőségeket - derül ki a Gartner felméréséből.
Hirdetés
 
A piackutató szerint a fogyasztók legnagyobb része hajlamos a közösségi oldalakra (is) hagyatkozni, mielőtt döntést hoz egy-egy vásárlást illetően. A felhasználók persze más-más szerepet töltenek be ebben a folyamatban. A Gartner a salesman (kereskedő), connector (összekötő) és a maven (műértő) kategóriába sorolja a közösségi hálózatok felhasználóinak negyed részét, ők befolyásolják a maradék 74 százalékot; ez egyben azt is jelenti, hogy bármilyen kommunikációval elsősorban őket érdemes megcélozni.

Aki igazán számít | Az összekötők szerepe a különálló csoportok közötti kapcsolat megteremtése: ők több különféle felhasználói közösségnek is a tagjai, és előszeretettel hozzák össze egymással a többieket. A kereskedők ugyancsak számos kapcsolattal rendelkeznek, és mindenkit igyekeznek rábeszélni a legkülönfélébb dolgokra. Ez nem annyira kereskedelmi tevékenység, inkább viselkedési forma, de adott esetben egy-egy termék értékesítésében is közvetett segítséget jelent. A műértők a saját területük "információbrókerei", akikhez gyakran fordulnak tanácsért. Kétélű fegyvernek számítanak, mert pozitív és negatív üzeneteket is ugyanolyan lelkesen terjesztenek a termékekről vagy vállalatokról.

A Gartner közösségi rendszertana ezen kívül figyelembe veszi a seeker (kereső) és a self-sufficient (önálló) felhasználókat is. Előbbiek állíndóan a többiek segítségét kérik, ha információra vagy szakértelemre van szükségük valamilyen ügyben, például a "mit vegyek és mennyiért" kérdésben; utóbbiak egymaguk szeretnek a dolgok végére járni, és nem igazán figyelnek mások véleményére, így nagyjából immunisak a vírusmarketingre vagy az "utánfutó-effektusra". Külön csoportba kerültek a be nem sorolható fogyasztók is, akik a teljes közösség kétharmad részét adják - a Gartner nem sorolta sehova sem azokat a válaszadókat, akik nem tartoztak egyértelműen a fenti kategóriák valamelyikébe.

Árnyalt megközelítés | A felmérés megállapítja, hogy az eladóknak, alkalmazásfejlesztőknek vagy kommunikációs szolgáltatóknak tisztában kell lenniük vele, hogyan reagálnak az egyes csoportok a marketinginformációkra. A kereskedők, az összekötők és a keresők a leginkább fogékonyak ezekre az üzenetekre, míg az önállóakról a legtöbb dolog simán lepattan, a műértők pedig kifejezetten haszontalanok, amennyiben csak felszívják az információt, de maguktól semmit sem kezdenek vele. Az utóbbi két csoportot inkább a vásárlási élmény javításával lehet megfogni, számukra nem annyira fontosak a minél könnyebben hozzáférhető információk.

A kutatás vezetője, Nick Ingelbrecht arra hívja fel a vállalkozások figyelmét, hogy a közösségi térben is érdemes minél előbb kapcsolatokat építeni a kulcsfontosságú fogyasztói csoportokkal, és a vállalatok profilját is ehhez kell igazítani a szóban forgó oldalakon. A cél természetesen az, hogy a legmegfelelőbb egyénekhez juttassák el a szükséges információt vagy termékpromóciót, méghozzá a lehető legolcsóbban. A kisebb üzleteket futtató viszonteladók ösztönösen is ezt csinálják a régi, visszatérő vevőkkel, hiszen a "VIP-es vásárlók" nemcsak vásárolnak, de a termékeket is népszerűsítik barátaik körében - hívta fel a fiygelmet Ingelbrecht a közösségi hálózatok és az offline kereskedelem működése közti hasonlóságra.

MInden az MI-ről szól a Microsoft fejlesztői konferenciáján

Ahogy azt borítékolni lehetett, a Build 2025 első napján záporoztak a bejelentések a különböző MI-alapú termékekről és fejlesztésekről.
 
Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.