Logikusnak tűnik az Amazon Web Services lépése: a The Wall Street Journal értesülései szerint analitikai szolgáltatást indítását tervezi. Elsősorban olyan cégekre gondolva jött az ötlet, melyek adataik jelentős mennyiségét tárolják az AWS-nél, például az Airbnb, a Netflix, a Nike vagy a Pfizer. És ezek mind olyan cégek, melyek üzleti folyamataiban egyre nagyobb szerepet kap a fejlett analitika.
Az új szolgáltatásnak egyelőre csak a kódneve ismert: Space Needle. (A név a cég székhelyének, Seattle-nek az egyik leghíresebb építményére utal. A 158 méter magas torny a jövőbe vetett hitet, az űrkorszak nagyszerűségét volt hivatott szimbolizálni az 1962-es világkiállításon.) A lap megkereste a vállalatot, de nem kívánták kommentálni az értesülést.
Izgalmas, növekvő és jövedelmező piac
Egy a lap által megkérdezett szakértő szerint a globális analitikai piac jövőre megközelítheti a 150 milliárd dolláros értéket. Az Amazonnál pedig ott vannak az adatok, tehát kézenfekvő, hogy olyan szolgáltatást kínál hozzájuk, amellyel rá tudja venni ügyfeleit, hogy még több adatukat hozzák az AWS-be. Emellett a célközönséget is tudná szélesíteni: a jellemzően informatikai döntéshozók körét egy ilyen szolgáltatással ki tudná bővíteni az analitikai szolgáltatások iránt fogékonyabb üzleti döntéshozókkal.
A szolgáltatáshoz várhatóan társul majd egy olyan új módszer is, amely gyorsítja az adatok bejuttatását az AWS-be.
Ha a terv megvalósul, az Amazon nagyon komoly, ezen a piacon már jelentős eredményeket felmutató versenytársakkal lesz kénytelen versenyezni: ott az SAP, az IBM, a Microsoft, valamint egy sor feltörekvő, ám egyre jelentősebb piaci szereplő, mint a Tableau Software vagy a Microstrategy, és egyre több ígéretes startup is rámozdult erre a piacra.
Kétesélyes a Space Needle
Ugyanakkor a piac még mindig éretlennek tekinthető, ami az új szereplőknek, így az Amazonnak is jó kilátásokat biztosít. Az éretlenséget jól mutatja egy foresteres szakértő szerint az, hogy a vállalatok a jellemzően különféle táblázatokban tárolt üzleti adataiknak jó ha a 40 százalékát használják üzleti döntéshozatalhoz.
A fejlett üzleti analitikai és big data megoldások egyik legnagyobb kihívása az, hogy a különféle adatforrások hogyan tehetők alkalmassá a közös feldolgozásra. Ráadásul ma már ez az igény nem csak a jól fizetett specialisták kiváltsága kellene legyen. Az üzleti döntéshozók sok esetben azért csalódnak az analitikai rendszerekben, mert számukra továbbra is nehézkes a hozzáférés ezekhez a megoldásokhoz, amikor például egyben akarják látni az ügyfélmenedzserek találkozóit az értékesítési tranzakciókat és egyéb, az értékesítés folyamatában keletkezett adatokat, hogy abból rajzoljanak ki tendenciákat.
Ezt a lehetőséget kínálhatja az AWS szolgáltatása, de a big data analitikában rendkívül sokrátű adathalmazokat kellene egyben kezelni az üzleti adatoktól a különféle beágyazott rendszerekből és szenzorokból érkező információkig. Ehhez az AWS elemzési szolgáltatása csak annyira tud jó alapot adni, amennyi adatot az ügyfelei hajlandók beletáplálni. É igazából ez a legfőbb kérdés a szolgáltatással kapcsolatban: hogyan lehet majd összekapcsolni a nem az AWS-ben tárolt adatforrásokkal.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak