November második fele a szuperakciós Black Friday jegyében telik, a jó árak érdekében lassan már az is átszokik a webáruházakra, aki eddig idegenkedett a virtuális világtól. Hol áll ezen a téren Európa és benne Magyarország? Mekkorák az eltérések a férfiak és a nők között?

Az Európai Uniós statisztikai hivatala, az Eurostat a legfrissebb felmérése az online vásárlást és általában az internetezési szokásokat rendszeresen monitorozta. A 2016-os évről szóló kutatás szerint az internetet online vásárlásra használók között a nők ma már alig maradnak el a férfiak mögött: a netező nők 65 százaléka vásárolt tavaly valamit online módon, ugyanez az arány a férfiaknál 67 százalék.

Magyarországon ehhez képest a netező nők 45, a férfiak 51 százaléka szokott vásárolni az elektronikus csatornákon keresztül. Összehasonlításképpen: a Benelux államokban, Németországban és Dániában az uniós átlagot jóval meghaladó, nagyjából 80 százalék körüli ugyanez az arány. Meglepően magas Szlovákiában is, ahol a férfiak és a nők 68-68 százaléka már rutinos vásárlónak számít az online térben. Az észtek is még jóval előttünk járnak, bár érdekes módon ott a nők vezetnek 68 százalékkal, a neten vásárló férfiak aránya csupán 60 százalék.

A próbafülke hiánya sem gátolja az online ruhavásárlást

Jelentősek a regionális eltérések abban is, hogy ki mit vásárol szívesebben a világhálón. Uniós átlagban a nők sokkal nagyobb része vásárol ezen a módon ruhákat, pedig azt gondolhatnánk, hogy fizikai próba híján ez a termékcsoport nem számít klasszikus online terméknek. Az online vásárló nők 68 százaléka bízik a megadott méretek helytállóságában, míg a férfiaknál ez az arány 56 százalék. Nem meglepő módon ugyanakkor a férfiak jóval nagyobb része (31 százaléka) veszi meg szükséges elektromos és elektronikai eszközeit a webáruházakban, ami az online vásárló nők körében csak 17 százalék.

Kisebb az eltérés a filmek esetében: itt a weben vásárló nők 20, a férfiak 26 százaléka fizetett már ily módon beszerzett filmes tartalomért. Háztartási cikkeket a nők 43, a férfiaknak pedig a 45 százaléka szerzett be a világhálóról, hasonlóan minimális a nemek közti eltérés az online utazás- és szállásfoglalás esetében is, ahol a nők aránya 51, a férfiaké 52 százalék volt 2016-ban. Jegyet is szeretünk online vásárolni, ez a tevékenység mindkét nemnél 38-38 százalékban népszerű.
 


A felmérés kitér arra is, hogy nemenkénti bontásban mennyire népszerű a digitális bankolás és a közösségi hálókon vagy a hírportálokon való böngészés. Az Eurostat megállapítja, hogy általánosságban a nők valamivel kisebb arányban használják az internetet az EU-ban, mint a férfiak. Tavaly a 16–74 év közötti korosztályon belül a nők 77 százaléka a használta legalább egyszer egy héten az internetet, szemben a férfiak 81 százalékával. Nálunk a nők aránya eléri a 77 százalékos uniós szintet, a férfiaké viszont 79 százalékkal némileg elmarad tőle.

Azzal kapcsolatban, hogy ki mire szereti használni a világhálót, kiderül, hogy az EU-ban a nők kisebb arányban olvasnak online híreket, mint a férfiak. A tavalyi utolsó három hónapban a nők 68, a férfiak 72 százaléka használta ebből a célból az internetet.

Nem sok különbség van a nemek között az internetes telefonálásnál, ahol a nők 38, a férfiaknak pedig a 40 százaléka használja ezt a szolgáltatást. Uniós szinten még ennél is szívesebben internetbankolunk. Ez a mutató a netező nők 58, a férfiak 60 százalékára vonatkozik. Magyarországon ennél kisebb az érdeklődés a netes bankolás iránt, a nők 43, a férfiak 46 százaléka él a lehetőséggel.

A világháló egyelőre még nem az igazi terepe a munkakeresésnek, mert a netező nőknek csupán a 22, a férfiaknak pedig a 21 százaléka próbálkozik ezen a módon munkát találni.

A legnépszerűbb internetes tevékenység továbbra is az e-mailek küldése és fogadása. Itt semmi különbség nem tapasztalható a nők és a férfiak aktivitása között, mindkét nem esetében 86 százalék az arány, nem így a közösségi oldalak látogatásában, ahol azért a nők szívesebben megfordulnak, arányuk eléri a 65 százalékot, míg a férfiaké csupán 61 százalék.
 


A közösségi médiahasználatban az uniós tagországok között Magyarország az élen áll, a nők 85 százaléka, a férfiak 81 százaléka használja rendszeresen ezeket a világhálós felületeket.

Közösség & HR

Nem csak a projektvezető nyer az adatalapú projektmenedzsmenttel

Egy magyar fejlesztés reformálná meg a projektmenedzsmentet. Hornyák Loránddal, a Nethod Project Controls módszertan és az erre épült EOS Project Controls szoftver ötletgazdájával beszélgettünk.
 

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Mit tartogat a jövő ebben a rendkívül dinamikusan fejlődő környezetben?
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.